رفع مشکلات بازارسرمایه با اقتصاد عادلانه

تا زمانی که ایران تغییر رویکرد اساسی نسبت به مسئله تولید واقعی نداشته باشد، مسئله تورم با هر رئیس‌جمهوری و هر سیاستی ادامه‌دار خواهد بود.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛ جامه عمل پوشاندن به وعده‌های رئیسی در مورد مکانیسم قیمت‌گذاری توسط بازار (اقتصاد عادلانه) می‌تواند بسیاری از مشکلات شرکت‌های بورسی را رفع کند و باعث ایجاد جو روانی مثبت در بازار شود.از طرفی هم با یک دست شدن سلایق سیاسی در قوه مقننه و قوه اجرایی؛ به نظر می‌رسد شاهد چالش‌های کمتری در حوزه اقتصاد باشیم و هماهنگی بیشتری را نسبت به دولت قبل شاهد باشیم.

بردیا بختیاری، کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با صدای بورس گفت: انتخابات ریاست‌جمهوری از دو منظر برای فعالان بازارسرمایه بااهمیت است. از یک منظر، دولت آینده به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین رکن اجرایی کشور از طریق سیاست‌گذاری و برنامه‌های اقتصادی کلان می‌تواند بر بازارسرمایه تاثیرگذار باشد، گشایش‌های اقتصادی ایجاد کند و یا مسائل و ریسک‌های سیستماتیک فراوانی را به بازار تحمیل کند.

وی افزود: از منظری دیگر تعدادی از اعضای شورای عالی بورس از جمله وزیر امور اقتصاد دارایی، رئیس‌کل بانک مرکزی، روسای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون، رئیس سازمان بورس و ... از سمت دولت منصوب می‌شوند که وظیفه‌ تصویب سیاست‌های کلان بازارسرمایه را به عهده‌دارند و قطعا با سیاست‌گذاری‌های کلان، جهت و چارچوب بازارسرمایه را تعیین می‌کنند.
بختیاری ادامه داد: در دو سناریو احتمالی می‌توان تاثیر دولت آینده را بر بازارسرمایه بررسی کرد؛ سناریوی اول، با توجه به ارزش نقدینگی ۳,۴۷۶ همتی کشور در سال ۹۹ و رشد ۴۴ درصدی نسبت به سال ۹۸، متعاقبا رشد ضریب فزاینده به محدوده ۷,۶ واحدی و در نهایت نرخ بهره واقعی ۱۸- درصدی، می‌توان انتظار سیاست‌های پولی انقباضی و افزایش نرخ بهره را داشت که اتفاقا همسو با تحلیل گذشته‌نگر نیز هست (چهار سال اول ریاست جمهوری هر رئیس‌جمهور مصادف است باسیاست‌های کنترلی انقباضی). در سناریو دوم، با توجه به شعارهای سیاسی و اقتصادی رئیس‌جمهور منتخب مانند ایجاد یک‌میلیون شغل در سال، افزایش تولید، مسکن‌سازی و... و جامه عمل پوشاندن به این شعارها نیازمند اتخاذ سیاست‌های انبساطی پولی است.
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در سناریو اول به دلیل سیاست‌های کنترلی پولی انتظار داریم در چند سال پیش‌رو بازار در محدوده فعلی نوسان کند و اصطلاحا یک بازار ساید داشته باشیم و در سناریو دوم به دلیل سیاست‌های انبساطی و تورم‌زا انتظار یک بازار صعودی را خواهیم داشت. البته مولفه‌ای که در نهایت بر روی هر دو سناریو انتظاری تاثیرگذار است، سیاست دولت منتخب در عرصه سیاست بین‌الملل، دستیابی به توافقی چه در قالب برجام و چه در قالب تفاهمی جدید، کاهش تورم انتظاری و در نهایت کاهش نرخ ارز در کوتاه‌مدت که می‌تواند بر روی بازارسرمایه تاثیرگذار باشد.


بیشتر بخوانید:


بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: چنانچه جزئی‌تر به انتخاب ابراهیم رئیسی نگاه کنیم، جامه عمل پوشاندن به وعده‌های وی در مورد مکانیسم قیمت‌گذاری توسط بازار (اقتصاد عادلانه) می‌تواند بسیاری از مشکلات شرکت‌های بورسی را مرتفع کند و همچنین باعث ایجاد جو روانی مثبت در بازار شود؛ چراکه هیچ حمایتی مفیدتر و مؤثرتر از قیمت‌گذاری عادلانه برای محصولات توسط مکانیسم بازار وجود ندارد. دوم این‌که با یک دست شدن سلایق سیاسی در قوه مقننه و قوه اجرایی همسو با حاکمیت، به نظر می‌رسد شاهد چالش‌های کم‌تری در حوزه اقتصاد باشیم و هماهنگی بیشتری را نسبت به دولت قبل شاهد باشیم.
وی افزود: ازاین‌رو تحلیل‌ها قابلیت پیش‌بینی بیشتری پیدا خواهد کرد و ضریب خطای آن با کاهش همراه خواهد بود. هرچند به دلیل فوق‌الذکر انتظار حل شدن مسئله برجام و FATF می‌رود، اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد اصول علم اقتصاد با هیچ سیاست کوتاه‌مدتی زیر سؤال نخواهد رفت و کشور ما تا زمانی که تغییر رویکرد اساسی نسبت به مسئله تولید واقعی نداشته باشد، مسئله تورم با هر رئیس‌جمهوری و هر سیاستی ادامه‌دار خواهد بود.

کد خبر 434598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =