صندوق‌هایی برای هر سطح از ریسک‌پذیری

با توجه به اینکه شاخص بورس ایران تحت تأثیر شرکت‌های کامودیتی‌محور بوده بنابراین برای پیش‌بینی روند آتی بازار در سال ۱۴۰۰ ، تحلیل روند سودآوری این شرکت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

گروه خدمات بازار سرمایه الگوریتم (شرکت سرمایه‌گذاری آتی نگر سپهر ایرانیان سابق) حدود ۱۰ سال پیش، دور هم جمع شدند و مدیریت بخشی از سبد سهام شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی را به‌ دست گرفتند. در سال ۱۳۹۶ تصمیم گرفتند که در راستای توسعه دامنه فعالیت و خدمات خود، سبدگردان الگوریتم را تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس کنند و اینگونه شد که از تیرماه ۱۳۹۷ فعالیت خود را رسماً آغاز کردند. در حال حاضر، این شرکت مدیریت پنج صندوق سرمایه‌گذاری متنوع را برعهده دارد که مروری بر عملکرد آن‌ها نیز خواهیم داشت.

  • بازده ۱۱ درصدی در یک سال

مردادماه۱۳۹۰، صندوق «مشترک مانا الگوریتم» با هدف جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر، فعالیت خود را با مدیریت کارگزاری بانک صادرات در گروه صندوق‌های سهامی آغاز کرد. لیکن مدیریت صندوق از سال ۱۳۹۷ به سبدگردان الگوریتم منتقل شد. خالص ارزش دارایی‌های صندوق مانا الگوریتم، در یک‌سال گذشته با رشدی ۲۲ درصدی، اکنون از مرز ۵۰۰ ,۲ میلیارد ریال نیز فراتر رفته است. بازار سهام و در صدر آن گروه‌های «فلزات اساسی»، «محصولات شیمیایی» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» سهمی ۴۷.۹۲ درصدی از پرتفوی صندوق را دارند. همسو با ریزش سنگین بازار سهام، سطح بازدهی صندوق‌های سهامی نیز بسیار افت کرده و بازده این صندوق نیز در ۳۶۵ روز اخیر به زیر ۱۱ درصد رسیده است. در افق بلندمدت اما تحقق بازدهی ساده ۴,۰۷۹ درصدی این صندوق، طی حدود ۱۰ سال فعالیت قابل توجه است.

  • جهش فوق العاده

خالص ارزش دارایی‌های صندوق «اختصاصی بازارگردانی کوشا الگوریتم» در ‌سال گذشته با جهش فوق‌العاده ۵۲۳ درصدی، به ۳۵۲ ,۱میلیارد ریال رسیده است.

  • مدیریت دو جسورانه

صندوق جوان «دارا الگوریتم» در مهرماه ۱۳۹۸ و با هدف جذب سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز تأسیس شد. دارا الگوریتم با خالص ارزش دارایی‌های ۳,۷۰۴ میلیارد ریالی‌اش، بزرگ‌ترین صندوق سبدگردان الگوریتم محسوب می‌شود. با توجه به اینکه صندوق دارا الگوریتم از انواع صندوق‌های با درآمد ثابت به شمار می‌آید، سرمایه‌گذاری در سهام تنها سهمی ۴ درصدی از پرتفوی صندوق دارد و بخش عمده پرتفوی آن، با ۵۹.۲ و ۳۵.۷۶ درصد به ترتیب به سپرده‌گذاری در بانک‌ها وسرمایه‌گذاری در بازار اوراق بدهی اختصاص دارد. صندوق دارا الگوریتم با کسب بازدهی حدود ۲۱ درصدی در یک‌سال گذشته، نسبت به سپرده‌گذاری در بانک و بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بازار، سودآورتر بوده است.
سبدگردان الگوریتم همچنین مدیریت دو صندوق جسورانه «پویا الگوریتم» و «رشد یکم پیشگام» را نیز برعهده دارد که برای سرمایه‌گذاری بسیار ریسک‌پذیر گزینه‌های جذابی خواهند بود.

صندوق‌هایی برای هر سطح از ریسک‌پذیری

  • مصون‌سازی از نوسانات

آرش آقاقلیزاده، مدیرعامل شرکت سبدگردان الگوریتم: استراتژی‌های سرمایه‌گذاری صندوق دارا الگوریتم، با هدف پاسخگویی به نیازهای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز و همچنین ایجاد یک نرخ بازده پایدار طراحی شده است. رویکرد اصلی ‌صندوق در سال جاری مصون‌سازی نرخ بازدهی از نوسانات بازار سهام است. بنابراین منابع صندوق در شرایط نامساعد بازار، در اوراق با درآمد ثابت تأمین مالی خرید سهام سرمایه‌گذاری شده و درصورت رشد بازار سهام نیز سرمایه‌گذاران از بازدهی حاصل از سرمایه‌گذاری مستقیم صندوق در سهام منتفع خواهند شد. بازارگردانی فعال واحدهای صندوق براساس نرخ روزشمار نیز یکی دیگر از استراتژی‌های صندوق بشمار می‌آید.دو مؤلفه تشخیص روند بازار و تحلیل بنیادی، اساس مدیریت دارایی‌ها در صندوق مانا الگوریتم است. با توجه به اینکه شاخص بورس ایران تحت تأثیر شرکت‌های کامودیتی‌محور بوده بنابراین برای پیش‌بینی روند آتی بازار در سال ۱۴۰۰ ، تحلیل روند سودآوری این شرکت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرف دیگر، به منظور پوشش ریسک‌های سیستماتیک نیز سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها با نقدشوندگی بالاتر نسبت به شرکت‌های کوچک‌تر بازار استراتژی این صندوق برای سال ۱۴۰۰ خواهد بود.

  • هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۲
کد خبر 434189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =