رونق بورس در سایه اخذ مالیات بر عایدی سرمایه/ رشد بازار سرمایه در گرو کاهش نرخ سود بین بانکی تا ۸ درصد

اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه و کاهش نرخ سود بین بانکی تا زیر ۱۰ درصد می‌تواند موجب رونق بازار سرمایه شود.

صدای بورس- احمدرضا صباغی؛ برای رونق بورس، باید طرح مالیات بر عایدی سرمایه به درستی اجرایی شود و از سوی دیگر هم باید نرخ سود بین بانکی به زیر ۱۰ درصد کاهش پیدا کند تا شاهد رشد بازار سرمایه باشیم.

علی سعیدی، عضو سابق هیئت مدیره سازمان بورس با بیان اینکه باید در کشور ما بازار سرمایه جایگزین تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری دیگر شود،گفت: باید از طریق استفاده از ابزارهای مالی فرصت‌های سرمایه‌گذاری مردم در بورس فراهم شود که وقوع این اتفاق به شفافیت مالی در کشور و بهبود وضعیت اقتصادی کمک می‌کند.

عضو سابق هیئت مدیره سازمان بورس افزود: اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه همچون مسکن، سکه، ارز و خودرو می‌تواند موجب ورود نقدینگی به بازار سرمایه شود.


بیشتربخوانید:
آینده روشن در انتظار بورس/ نباید منتظر رشد غیرمنطقی بازار سرمایه باشیم


وی گفت: می‌توانیم در بازار سرمایه صندوق سرمایه‌گذاری ارزی، صندوق سرمایه‌گذاری زمین و مسکن و صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات داشته باشیم تا مردم هرگونه تمایل سرمایه‌گذاری که داشته باشند از طریق این صندوق‌ها برآورده کنند و به جای اینکه وارد فرآیند خرید مسکن شوند و آن را نگهداری تا قیمت بالا رود و کسب سود کنند، وقوع این اتفاق از طریق صندوق سرمایه‌گذاری به نحو بهتری قابل انجام است و می‌توانند سودآوری هم داشته باشند.به طور مثال اگر در صندوق زمین و ساختمان سرمایه‌گذاری کنیم این اتفاق به ساخت پروژه‌های مسکونی و عرضه آنها منجر خواهد شد.

این کارشناس ارشد بازارسرمایه اضافه‌کرد: طرح مالیات بر عایدی سرمایه باید به درستی اجرا شود به طوری‌که قیمت خرید و فروش یک آپارتمان مشخص شود که وقوع این اتفاق به روانه‌شدن تمام سرمایه‌های سرگردان به سوی بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

متناسب‌سازی نرخ سود بین‌ بانکی اولین درس اقتصادکلان

وی با اشاره به اینکه نرخ بین بانکی یک شبه مبنای تعیین تمام نرخ های دیگر در اقتصاد است،گفت: در حقیقت بانک‌ها در بازار امروز کشور به طور یک‌شبه به هم وام پرداخت می‌کنند و این به دلیل الزاماتی است که بانک‌های مرکزی در تمام دنیا دارند. تامین مالی دولت و شرکت‌ها باید به گونه‌ای تابع نرخ بین ‌بانکی یک شبه باشد و هر چقدر این نرخ کاهش پیدا کند موجب رونق بورس خواهد شد.

عضو هیئت مدیره بانک آینده افزود: اگر نرخ سود بین بانکی زیر ۸ درصد و در فضای بین بانکی ۱۰ درصد باشد هزینه‌های تامین مالی بانک‌ها کم خواهد شد و این موضوع روی نرخ اوراق دولتی که همان اوراقی هستند که دولت برای تامین مالی و کسری بودجه نیاز دارد بسیار موثر است و موجب کاهش هزینه این اوراق‌ها خواهد شد. هر چقدر نرخ سود بین بانکی کاهش پیدا کند موجب رشد اقتصاد یک کشور خواهد شد که این همان درس اول اقتصادکلان است. در اقتصادهای پیشرفته دنیا نرخ های سود بین بانکی پایین است تا تمایل به سرمایه‌گذاری بالا رود و اگر نرخ سود بین بانکی به ۱۲ درصد برسد و پس از آن کاهش پیدا کند بانک مرکزی با مداخله در این بازار موجب کاهش نرخ سود بین بانکی خواهد شد.

وی افزود: وام‌های بین‌بانکی در کشورهای توسعه یافته ،عرضه و تقاضا را متناسب خواهد کرد و به صورت روزانه نرخ متوسط وام‌های بین‌بانکی در پایان هر روز در این کشورها،لقب نرخ وام‌های بین‌بانکی یک‌شبه به خود می‌گیرد.اگر نرخ‌های متعادلی سود بین‌بانکی در کشور استخراج شود بانک مرکزی می‌تواند از طریق مداخله در این بازار هدف‌گذاری کند و گاهی نرخ سود را بالا و گاهی پایین ببرد.

سعیدی تاکیدکرد: در کشورهای توسعه‌یافته که تورم پایینی دارند نرخ بهره بین‌بانکی حدود یک ده‌هزارم تا یک دوازده هزارم در متغیر است اما در ایران این نرخ بین ۲ تا ۵ درصد است. در حقیقت نوسان شدید نرخ بهره بین بانکی، بازارهای مالی تحت تاثیر قرار می‌دهد و منجر به یک بی‌ثباتی اقتصادی در کشور خواهد شد و یکی از راهکارهای بانک مرکزی در تمام نقاط دنیا برای ایجاد ثبات در اقتصاد ثابت نگه‌داشتن نرخ بهره بین‌بانکی یک‌شبه است.

کد خبر 434152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =