کارگزاری‌های بورسی می‌توانند شکایت کنند/ ترمز OMS ها کشیده می‌شود

OMSها تصدیق کردند که در موضوع تعیین نرخ خدمات هر شرکت ساختار خاص خود را دارد و سازمان بورس و اوراق بهادار نهاد نظارتی آنها نیست.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ هزینه خدمات شرکت‌های خدمات بر خط بازار سرمایه(OMS) چند برابر شده است. از آن جایی که تنها ۲ شرکت ۹۰ درصد خدمات oms ها را ارائه می‌دهند و این انحصار گرایی عامل یکه تازی او ام اس ها از سوی برخی کارشناسان مطرح می شود.

صدای بورس در مجموعه گزارش‌های خود واکاوی موضوع چند برابری شدن خدمات OMS ها را با محمدرضا دهقانی احمدآباد، قائم مقام دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، حمیدرضا عبدالله‌پور، مدیر عامل شرکت رایان هم افزا، حمید حسن آبادی، سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار، مورد بررسی قرار داد. OMSها خود تصدیق کردند که در موضوع تعیین نرخ خدمات هر شرکت ساختار خاص خود را دارد و سازمان بورس و اوراق بهادار نهاد نظارتی آن‌ها نیست.

مرجع بالادستی OMS ها سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران است که اختیاراتی برای محدود کردن فعالیت های OMS ها دارد.

علیرضا کشاورز، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت شرکت های تولیدکننده نرم افزارهای OMS زیر نظر این سازمان فعالیت می کنند، بیان کرد: وفق مواد ۲ و ۱۷ قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای مصوب سال ۱۳۷۹ مجلس شورای اسلامی و نیز مصوبه سال ۱۳۸۳ هیات وزیران، همه شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات (مانند نرم افزار، سخت افزار و شبکه) موظفند برای فعالیت از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران مجوز بگیرند و در این سازمان عضویت داشته باشند. این شرکت ها لازم است که بر اساس تعرفه ای که توسط این سازمان تدوین می شود، خدمات خود را ارائه دهند.

فصل الخطاب برای دو طرف

وی در پاسخ به این پرسش که نقش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در استفاده از این تعرفه چیست، به نقش شورای انتظامی به عنوان یکی از ارکان سازمان اشاره کرد که می تواند احکام آن فصل الخطاب طرفین باشد. این شورا تلاش می کند که طرفین را به صلح و سازش رسانده و در غیر این صورت، حکم لازم را صادر کند. احکام صادره می تواند به عنوان تامین دلیل توسط محاکم قضایی استفاده شود.

احکام قطعی و لازم الاجراست

کشاورز به وجود مرکز داوری سازمان که می تواند به عنوان داور در دعاوی حضور داشته باشد هم اشاره کرد و گفت: احکام صادره توسط این مرکز قطعی و توسط احکام قضایی لازم الاجراست.


بیشتر بخوانید:
OMSهایی که خدا را بنده نیستند/ شکایت کارگزاری ها از شرایط سخت بازار


وی افزود: اگرچه هزینه خدمات بر اساس شرایط و تعهدات طرفین تنظیم و منعقد می شود، ولی در صورت هر گونه تخلف شرکت های تولیدکننده نرم افزارهای OMS (خارج از توافق انجام شده با کارگزاری ها به عنوان کارفرما) موضوع می توان به شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران ارجاع شده تا بررسی شود. این شورا نیز وفق شرایط و تعرفه های موجود و شناسایی قصور انجام شده، رای خود را صادر خواهد کرد.

کد خبر 434034

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =