OMSهایی که خدا را بنده نیستند/ شکایت کارگزاری ها از شرایط سخت بازار

OMSها خود تصدیق کردند که در موضوع تعیین نرخ خدمات هر شرکت ساختار خاص خود را دارد و سازمان بورس و اوراق بهادار نهاد نظارتی آن‌ها نیست.

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ آنچه این روزها داد شرکت‌های کارگزاری را درآورده، چندین برابر شدن هزینه خدمات شرکت‌های خدمات بر خط بازار سرمایه(OMS) است.

اعتراض به ۱۰ برابر شدن هزینه خدمات OMS

OMSهایی که خدا را بنده نیستند/ شکایت کارگزاری ها از شرایط سخت بازار
محمدرضا دهقانی احمدآباد

محمدرضا دهقانی احمدآباد، قائم مقام دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با صدای بورس با بیان اینکه افزایش قیمت خدمات در OMS‌ها، متفاوت و در سال ۱۴۰۰ افزایشی است،گفت: کارگزاری‌ها برای رسیدن به نقطه مشترک با این شرکت ها در حال مذاکره هستند.

وی افزود:در ارتباط با نحوه پیگیری افزایش قیمت OMSها گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار بر تمام نهادهای مالی بازار نظارت می‌کند اما OMS ها چون خود را نهاد مالی نمی دانند، نهاد ناظر نمی‌تواند بر عملکرد آنها نظارت کند و یا بخشنامه‌ای در خصوص فعالیت‌های آن داشته باشد.

وی افزود: پیگیری کارگزاری ها برای حل افزایش قیمت خدمات این شرکت ها تا کنون راه به جایی نبرده است. به عنوان مثال کارگزاری که تا سال گذشته یک میلیارد برای خدمات OMSها پرداخت می کرد امسال باید ۱۰ میلیارد تومان برای همان خدمت پرداخت کند، سوال اینجاست که این افزایش نرخ برچه مبنا و چقدر است؟ این موضوع باید در قالب مطالبه شفاف سازی شود.

تنها افزایش قیمت ۲ برابری داشتیم

OMSهایی که خدا را بنده نیستند/ شکایت کارگزاری ها از شرایط سخت بازار
حمیدرضا عبدالله پور

حمیدرضا عبدالله پور، مدیر عامل شرکت رایان هم افزا در ارتباط با خبر افزایش ۱۰ برابری خدمات OMSها به صدای بورس بیان کرد: ۱۱ شرکت OMS به کارگزاری ها خدمات سخت افزاری و نرم افزاری ارائه می دهند که هر یک بر اساس عملکرد و هزینه، نرخ نامه های متفاوتی دارند. رایان هم افزا به عنوان یکی از OMSها تنها افزایش قیمت ۲ برابری در خدمات خود داشته است.

وی در ارتباط با دلیل این افزایش قمیت خدمات OMSها گفت: هزینه ها در بخش زیر ساخت، تامین و نگهداری ارتباطات، نیروی انسانی از سال گذشته تا کنون افزایش یافته و OMSها ناچار به افزایش نرخ شدند.

به سازمان بورس جواب پس نمی‌دهیم

وی در ارتباط با نهادهای بالادستی OMS ها بیان کرد: نهادهای بالا دستی OMS ها (به عنوان شرکت های تامین کننده خدمات سخت افزای و نرم افزاری بازار سرمایه) تنها شورای عالی انفورماتیک و نظام صنفی رایانه ای است و به هیچ وجه زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار نیستند. سازمان بورس و اوراق بهادار برای انتخاب OMS‌ ها شاخصه‌هایی به کارگزاری ها اعلام کرده که آنها ملزم به رعایت در انتخاب شرکت‌های خدمات بر خط بازار سرمایه(OMS) هستند.

سازمان در قراردادهای نهادها با پیمانکارانشان دخالت نمی‌کند/ 12 تقاضای جدید برای  مجوز OMS 

OMSهایی که خدا را بنده نیستند/ شکایت کارگزاری ها از شرایط سخت بازار
حمید حسن آبادی

حمید حسن آبادی، سرپرست مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار هم در گفت و گو با صدای بورس گفت: 108 کارگزاری وجود دارد که 11 شرکت او ام اس به این شرکت ها خدمات نرم افزاری ارائه می دهند. وی افزود: سازمان اجازه داده کارگزاری ها به شکل مستقل او ام اس داشته باشند از این رو بسیاری از کارگزاری ها او ام اس مستقل دارند و برخی نیز به دنبال آن هستند که چنین خدماتی را ایجاد نمایند. وی تصریح کرد: در حال حاضر 12 تقاضای ایجاد او ام اس در جریان است.  

حسن آبادی  در پاسخ به این پرسش که این او ام اس ها چه زمانی وارد مدار اجرا می شوند، گفت:  از زمان ثبت درخواست تا تایید نهایی در حدود 6 ماه زمان لازم است؛ برخی در میانه راه و برخی در آغاز راه هستند. برخی از این او ام اس ها به محیط تستی دسترسی پیدا کرده اند و آماده ورود به فاز اجرایی هستند. از این رو، به زودی شاهد حضور او ام اس های جدید برای خدمات رسانی خواهیم بود.

وی در خصوص دغدغه هزینه‌های اعلامی از سوی او ام اس‌ها بیان کرد: 700 نهاد مالی در بازار سرمایه تحت نظارت سازمان هستند که در بین آنها 108 کارگزاری به مردم خدمات ارائه می‌دهند. سازمان بورس به طور کلی وارد قراردادهای بین کارگزاری‌ها و ارائه دهندگان خدمات نمی‌شود و فقط الزاماتی را تعیین کرده است که باید توسط او ام اس و کارگزاری رعایت شود. وی ادامه داد: این الزامات در چارچوب مصوبات کانون کارگزاران اجرایی می‌شود.

حسن‌آبادی با بیان اینکه موضوع قیمت خدمات مساله‌ای است که به طرفین مربوط است، افزود: رویکرد سازمان بورس هیچ‌گاه این نبوده که به قیمت‌ قراردادها ورود کند بلکه اهتمام سازمان بر تعیین استانداردها و نظارت بر آنهاست. 

وی در نهایت گفت: آنچه برای سازمان بورس و اوراق بهادار از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است، حقوق سهامداران است و این الزامات نیز در همین راستاست.

کد خبر 433823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =