آموزش تحلیل بنیادی پیشرفته : 0 تا 100 رایگان و 100% حرفه ای!

شاید بارها شده باشد به دلیل اینکه زیاد از چم‌وخم بازار بورس اطلاعی نداشته‌اید، دچار ضررهای مالی فراوان شده باشید یا بلد نباشید که چه وقتی وارد بازار شوید و کی از آن خروج کنید! تمامی این‌ها نیازمند این است که شما آموزش تحلیل بنیادی پیشرفته را یاد بگیرید.

آموزش تحلیل بنیادی پیشرفته به شما کمک می‌کند تا در زمان خرید یک سهم به طور مطمئن عمل کنید. ما اینجاییم تا شما را با مفاهیم تحلیل بنیادی آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مقدمه‌ ای بر آموزش تحلیل بنیادی پیشرفته

ازآنجایی‌که اغلب ما در بازار به دنبال این هستیم که بتوانیم سود کسب کنیم، پس برای این کار نیاز است درباره این هم بدانیم که ابزارهای سود در این بازار، تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال هستند. پس لازم است از این دو ابزار به‌خوبی استفاده کنیم تا در این مسیر بتوانیم به موفقیت برسیم.

در واقع بازار بورس به دلیل نوسانات، تعدد سهام و شرایط غیر قابل پیش‌بینی که در آن وجود دارد نمی‌تواند محل ورود افرادی باشد که بدون هیچ تخصصی تنها به دنبال این هستند که سود سهام بیشتری در بیاورند و همچنین اجازه بدهد بدون دانش در مسیرشان موفق شوند.

به همین خاطر افرادی که تمایل دارند در بازار سهام به‌صورت مستقیم وارد عمل شوند و به معامله بپردازند، باید حتماً از دانش و مهارت ویژه‌ای در این زمینه برخوردار باشند تا بتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند. فردی که بخواهد بدون تحلیل وارد بازار شود درست همانند همان شخصی است که بخواهد در تاریکی به‌سوی هدفی نامعلوم تیری بیندازد، در این حالت احتمال این‌که تیر به هدف بخورد خیلی ناچیز است.اگر درباره انواع تحلیل بنیادی به دنبال اطلاعات بیشتری هستید مطالعه مقاله "انواع تحلیل بورس ایران" میتواند مفید باشد.

آموزش تحلیل بنیادی پیشرفته چیست

برای این‌که به آموزش تحلیل بنیادی پیشرفته بپردازیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا بفهمیم اصلاً تحلیل بنیادی به چه معنایی است و به چه درد ما می‌خورد.

چگونه سهام خود را تحلیل کنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم برای این‌که بخواهید سهام خود را تحلیل نمایید، دو راه حل برایتان موجود است:

  1. تحلیل بنیادین
  2. تحلیل تکنیکال

اول همان‌طور که قولش را به شما دادیم به آموزش تحلیل بنیادین می‌پردازیم تا به طور دقیق متوجه شوید که قرار است با چه چیزی روبه‌رو شویم.

آموزش تحلیل بنیادی پیشرفته چیست؟

نام‌های دیگر این تحلیل عبارت‌اند از تحلیل بنیادی، تحلیل ریشه‌ای، پایه‌ای یا اساسی هم به این تحلیل اطلاق می‌شود. از این اسامی این‌طور به نظر می‌آید که برای این تحلیل باید به عوامل تأثیرگذاری نظیر قیمت سهام شرکت، شخص سرمایه‌گذار و روند توسعه شرکت توجه ویژه‌ای داشت تا بتوان تحلیل دقیقی کرد.

برطبق این فاکتورها باید بررسی کرد که آیا خرید از این شرکت می‌تواند سرمایه ما را در مسیر سود ببرد یا خیر! خوب است در این باره بدانید که سه نوع از عوامل هستند که به‌صورت مستقیم بر قیمت سهام یک شرکت تأثیر می‌گذارند، این سه دسته عبارت‌اند از:

  1. عوامل محیطی
  2. عوامل مرتبط با صنعت
  3. عناصر درونی شرکت در تحلیل بنیادی

سرمایه‌گذار بعد از این‌که به یک بررسی دقیق و تحلیل درست این عوامل سه‌گانه دست یافت، می‌تواند به‌راحتی ارزش واقعی یا به‌اصطلاح رایج در بازار "ارزش ذاتی" سهام شرکتی را که تمایل دارد بخرد، به‌آسانی بررسی کند. بعد از این‌که عوامل را با هم سنجیدیم و ارزش ذاتی را با قیمت روز سهام در بازار بررسی کردیم، درباره خریداری کردن، فروش یا نگهداری سهم تصمیم می‌گیریم. به طبع:

  1. اگر در این حالت ارزش واقعی سهام از قیمتی که در بازار بورس و اوراق بهادار دارد بیشتر باشد، می‌شود گفت که آن سهم توانایی بیشتری دارد که در بازار نسبت به سایرین رشد داشته باشد. به همین خاطر باید جز گزینه‌های خرید ما قرار بگیرند. در این شرایط اصطلاحی که استفاده می‌شود این است که سهم در حالت undervalue است.
  2. اگر هم از دید کسی که می‌خواهد سهام را بخرد، ارزش ذاتی سهام چیزی کمتر از ارزش قیمت سهام در بازار روز بورس باشد، مشخص می‌شود که سهم دارد گران معامله می‌شود و برای خرید مناسب نیست. در این حالت اصطلاحی که به کار می‌رود اصطلاح overvalue است.
  3. اگر هم از دید خریدار بازار بورس و اوراق بهادار، ارزش ذاتی سهم با قیمت کنونی‌اش در بازار بورس برابر باشد، به همین خاطر در بازار دارای قیمت منصفانه‌ای است و در اصل خریداری سهم یا فروشش هیچ سودی را عاید سرمایه‌گذار نخواهد کرد.

به طور مثال فرض بگیرید که قرار است در بازار سهامی را بخرید که ارزش آن در بازار بورس با قیمت 250 تومان معامله می‌شود اما شما قبل‌تر به کمک تحلیل بنیادی فهمیدید که ارزش ذاتی سهم 300 تومان است. پس اقدام به خرید می‌کنید چراکه می‌دانید این سهم دارد زیر ارزش حقیقی‌اش معامله می‌شود و جا دارد تا ارزش ذاتی‌اش رشد کند.

بهترین آموزش تحلیل بنیادی پیشرفته

از طرف دیگر اگر عکس این ماجرا را هم مشاهده کنید، متوجه می‌شوید که باید سهام را بفروشید، یا از خریداری آن امتناع کنید. به این دلیل که سهام در بازار بیشتر از ارزشی که دارد معامله می‌شود و به قطع قرار است در بازار دچار یک افت شدید شود. ارزش تحلیل بنیادین هم در این جا مشخص می‌شود.

به عبارت دیگر آموزش تحلیل بنیادی پیشرفته به شما این را یاد می‌دهد که چه زمانی وقت آن شده است که یک سهم را بخرید یا بفروشید. درست همان چیزی که هر سهام‌داری به دنبال آن است؛ بنابراین با تحلیل تکنیکال از بنیان یک سهم اطمینان پیدا می‌کنید. ما در اینجاییم که به شما یاد بدهیم که چطور این کار را انجام بدهید. در مقاله "نرم افزار تحلیل تکنیکال اتوماتیک" به معرفی نرم افزارهای تحلیل تکنیکال پرداخته ایم که مطالعه آن می تواند مفید باشد.

بهترین ابزار تحلیل در بازار بورس و اوراق بهادار تهران چیست؟

برای این‌که به جواب این سؤال برسیم ابتدا باید بدانید که در وهله اول عوامل مؤثر بر قیمت شرکت‌ها، در حال تغییر است. به همین خاطر ارزش واقعی سهام بیشتر شرکت‌ها هم در همه حال تغییر می‌کند. در این بین روشن است که سهام‌داری پیشرو خواهد بود که بتواند تبعات ناشی از خرید سهمش را جلوتر از همه بررسی نماید.

به طور مثال فرض بگیرید که شرکت الف، بودجه‌ای که قرار است برای سال آینده در اختیار خودش بگذارد را در نظر گرفته و به‌نوعی آن را پیش‌بینی کرده است. همه این موارد هم در سامانه کدال برای عموم قرار دارد. در این میان سرمایه‌گذارانی که زودتر از باقی افراد بتوانند اثرات ناشی از این پیش‌بینی را در روند روبه‌جلو سهم در آینده پیش‌بینی نمایند و قیمت ارزش ذاتی سهام و ارزش بازاری آن را با یکدیگر مقایسه کنند، قطعاً پیروز بازارند.

این مورد هم در بازار بسیاری جدی است. این‌که پیش بینی منجر به خرید شود یا فروش کاملاً به استراتژی معامله‌گران بستگی دارد. مثلاً فرض کنید که شرکتی پیش‌بینی خواهد کرد که در سال آینده قرار است 50 درصد سود آوری داشته باشند. عده‌ای این سهم را می‌خرند به این دلیل که استراتژی آنها می‌گوید که قرار است سود زیادی نصیب حالشان بشود. در سوی دیگر سهام‌دارانی هستند که می‌گویند این بهره‌وری 50 درصدی منجر به بالا رفتن هزینه‌های 70 درصدی شرکت می‌شود و در نتیجه شرکت نه تنها سودی نخواهد داشت که دچار ضرر و زیان هم می‌شود.

با همین مثال جزئی به‌راحتی می‌توانید متوجه شوید که تا چه حدی استراتژی شخص سهام‌دار می‌تواند برای این‌که سهمی را در بازار بخرد یا بفروشد، می‌تواند متغیر باشد. یک‌بار دیگر شاید ذکر این نکته بعد نباشد که بگوییم عوامل محیطی، عوامل مرتبط با صنعت و عناصر درونی شرکت در تحلیل بنیادیی به‌صورت مستقیم بر قیمت سهام یک شرکت تأثیر می‌گذارند.

بنابراین سعی کنید این سه نوع را جدی بگیرید و در کنار استراتژی‌ای که دارید حتماً مدنظر خودتان موقع تحلیل قرار بدهید. با این مواردی که گفته شد اگر به دنبال این هستید که به‌صورت حرفه‌ای و تخصصی آموزش تحلیل بنیادی پیشرفته را دنبال کنید، حتماً ما را دنبال کنید.

و در آخر ...

همان‌طور که بارها در این مطلب اشاره کردیم، افرادی که تمایل دارند در بازار سهام به‌صورت مستقیم وارد عمل شوند و به معامله بپردازند، باید حتماً از دانش و مهارت ویژه‌ای در این زمینه برخوردار باشند.
پس برای این‌که بتوانید در بازار به موقعیت خوبی دست پیدا کنید و تا حدودی این ریسک حاصل شده از بازار را به حد معقولانه‌ای کاهش بدهید؛ بدانید که آموزش در این بازار حرف اول و آخر را می‌زند و تا آموزش تحلیل بنیادی پیشرفته و همچنین تحلیل تکنیکال را به‌صورت جدی شروع نکرده‌اید؛ پا سمت بازار نگذارید که از عاقبتش بسیار ناخرسند خواهید شد.

برای این‌که بتوانید سطح دانش و اطلاعات بورسی خود را بالا ببرید، سایر مقالات ما را در این زمینه دنبال کنید. با تشکر از شما برای این‌که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید.

کد خبر 433988

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =