ترسیم ارتقای جایگاه جهانی ذخایر مس

مدیر اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی شرکت مس گفت: ارتقای جایگاه جهانی کشور در میزان ذخایر شناخته‌شده جهانی تا ۱۴۰۴ را ترسیم کرده‌ایم.

به گزارش صدای بورس، توسعه فعالیت‌های اکتشافی و افزایش ذخایر شناخته‌شده مس کشور مهم‌ترین چشم‌انداز استراتژیک امور اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی شرکت مس است، شهریار متوکل، مدیر اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی شرکت مس با اعلام این خبر گفت: در همین راستا، با تدوین استراتژی نوین اکتشافی در سال ۱۳۹۷، اهداف و دورنمای فعالیت‌های اکتشافی و ارتقای جایگاه کشور در افق آینده و مجموعه اهدافی که لازم است امور اکتشافات به‌منظور دستیابی به آن‌ها اقدام کند به‌گونه‌ای در نظر گرفته شده است که نیازهای بلندمدت شرکت ملی صنایع مس ایران را پاسخگو باشد.

به گفته متوکل، چشم‌انداز ارائه‌شده نگاهی علمی و عملی به آینده اکتشافات مس و ایجاد پشتوانه ذخایر معدنی به‌منظور توسعه پایدار در شرکت ملی صنایع مس ایران را در بر دارد.

وی افزود: افزایش عمق اکتشافی تا متوسط ۱۵۰۰ تا ۲ هزار متر و تأکید بر شناسایی و اکتشاف ذخایر پنهان و همچنین اکتشاف سایر تیپ‌های کانساری از جمله اهداف اکتشافی این امور هستند که مطالعات اکتشافی هدفمند و سیستماتیک به‌منظور اکتشاف این‌گونه مدل‌ها در حال انجام است.

مدیر اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی شرکت مس ادامه داد: این امور در نظر دارد سطح حفاری‌های اکتشافی خود را تا پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۵۰ هزار متر در سال برساند. با توجه به پوشش سراسری اکتشافات از شمال غرب تا جنوب شرق و همچنین میزان حفاری‌های پیش‌بینی‌شده در محدوده‌های اکتشافی جدید، امیدواریم نتایج مثبت و درخور توجه اکتشافات در سال جاری نیز تداوم یافته و به ثمر برسد.

متوکل ابراز امیدواری کرد که با تکیه بر دانش نوین و بهره‌مندی از نیروهای متخصص در زمینه اکتشاف و تلاش نیروهای خدوم و تمام عوامل دست‌اندرکار اکتشاف، به ذخایر جدید دیگری نیز دست یابیم.

وی اظهار داشت: همچنین تکمیل حفاری‌ها و شناخت ابعاد اصلی چند کانسار جدید شناسایی‌شده و تخمین دقیق این ذخایر در دو سال آتی، می‌تواند در ارتقای جایگاه کشور از لحاظ ذخایر شناخته‌شده تأثیری شگرف بر جای بگذارد.

رشد ۱۰۳ درصدی حفاری‌های اکتشافی نسبت به متوسط دوره ۵ ساله گذشته

متوکل با اشاره به اینکه با حمایت مدیرعامل شرکت مس و تلاش‌های مستمر معاونت توسعه و اکتشافات موفق به انجام بیش از ۱۰۰ هزار متر حفاری اکتشافی در سال ۱۳۹۹ شدیم، گفت: رکورد هفت ساله اخیر میزان حفاری‌های اکتشافی شرکت ملی صنایع مس ایران شکسته شده و این میزان حاکی از رشد ۱۰۳ درصدی حفاری‌های اکتشافی نسبت به متوسط دوره ۵ ساله گذشته است. در این راستا متراژ حفاری اکتشافی از میانگین کمتر از ۵۰ هزار متر در ۵ سال گذشته به بیش از ۱۰۰ هزار متر افزایش یافته است.

مدیر اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی شرکت مس افزود: علاوه بر این، ادامه اکتشافات سطحی تکمیلی (زمین‌شناسی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک و توپوگرافی) در مجموع به وسعت ۱۰۴ هزار و ۹۰۰ هکتار در محدوده‌های مستعد معدنی برآمده از مطالعات پهنه‌های اکتشافی و اندیس‌ها و کانسارهای معدنی انجام شده است.

متوکل ادامه داد: در سال ۹۹ مطالعات زمین‌شناسی و آلتراسیون جمعاً به وسعت ۳۴۱۰۰ هکتار، ژئوشیمیایی در مجموع با وسعت بیش از ۴۸۱۰۰ هکتار و ژئوفیزیک جمعاً به وسعت ۱۵۳۰۰ هکتار و تهیه نقشه توپوگرافی به وسعت جمعاً ۷۴۰۰ هکتار به انجام رسیده است. خوشبختانه مطالعات اکتشافی سطحی نسبت به متوسط دوره ۴ ساله قبل رشد ۱۵۰ درصدی داشته است و به رکورد بالاترین میزان مطالعات اکتشافی سطحی در ۷ سال اخیر دست یافته‌ایم.


بیشتر بخوانید:
آرامش بورس در گروی هماهنگی بازار پول و سرمایه


به گفته وی، دستیابی به رکورد بالاترین میزان محدوده‌های ثبتی امیدبخش در ۷ سال اخیر به تعداد ۹۰ فقره از دیگر موفقیت‌های شرکت مس به شمار می‌رود.

مدیر اکتشافات و توسعه ذخایر معدنی شرکت مس خاطرنشان کرد: اخذ پروانه‌های اکتشافی محدوده‌های امیدبخش و همچنین تمدید گواهی کشف‌ها و اخذ پروانه‌های بهره‌برداری کانسارها و ذخایر معدنی در دوره اخیر، در دستور کار قرار گرفته است. خوشبختانه رشد ۱۴۳ درصدی تعداد پروانه‌های اکتشافی و گواهی‌های کشف و محدوده‌های ثبتی نسبت به متوسط دوره ۵ ساله قبل و افزایش تعداد پروانه‌های اکتشافی و گواهی کشف و محدوده‌های ثبتی از میانگین ۳۷ به ۹۰ فقره را در سال گذشته شاهد بودیم.

وی گفت: سرعت‌بخشی به عملیات اکتشافی در پروانه‌های اکتشافی و همچنین تمدید گواهی کشف‌ها و اقدام جهت توسعه عملیات اکتشاف و اخذ پروانه‌های بهره‌برداری نیز در دستور کار این امور قرار گرفته است. به‌عنوان نمونه‌ای از این فعالیت‌ها می‌توان به ارائه و پیگیری درخواست ثبت و صدور پروانه اکتشاف به نام شرکت ملی صنایع مس ایران در تعداد ۳۹ محدوده امیدبخش جدید به وسعت ۱۴۲۳ کیلومترمربع (برآمده از مطالعات پهنه‌های اکتشافی) جهت انجام اکتشافات تفصیلی به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌های مربوطه اشاره کرد.

متوکل ادامه داد: علاوه بر این مطالعات ناحیه‌ای و بررسی‌های اکتشافی و تعریف ۱۱ پهنه اکتشافی در مجموع به وسعت ۶۹ هزار کیلومتر مربع، در راستای اکتشاف ذخایر جدید و با توجه به پتانسیل مناسب متالوژنی مس پورفیری و سایر کانسارهای وابسته در امتداد کمربندهای متالوژنیک ایران عمده طرح‌های شناسایی و پی‌جویی شرکت ملی صنایع مس ایران، در قالب تفاهم‌نامه همکاری مابین شرکت ملی صنایع مس ایران و سازمان‌های صنعت معدن و تجارت استان‌های مربوطه و با همکاری آن سازمان‌ها انجام شد. در این راستا اجرای عملیات در ۵ پهنه در استان‌های کرمان، خراسان رضوی، قم و آذربایجان غربی در مجموع به وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومترمربع در سال ۹۹ انجام شد.

منبع: مس پرس

کد خبر 433912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =