۱۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱

سعید جلیلی عنوان کرد:

آرامش بورس در گروی هماهنگی بازار پول و سرمایه

برنامه دولت ما این است که ریسک پذیری را برای سهامداران خُرد به حداقل برسانیم.
آرامش بورس در گروی هماهنگی بازار پول و سرمایه

جلیلی گفت: زمانی که بازار سرمایه، به بازار سفته بازی و سوداگری تبدیل شود، نتیجه لازم را نخواهد داشت.

به گزارش صدای بورس، سعید جلیلی در برنامه «رئیس جمهور و جوانان درباره موضوع بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه، بازاری است که باید به تولید کشور اضافه شود. اما در بازار سرمایه باید پول بیشتر از کالا تولید شود. متأسفانه پول کشور در ۴۷ سال گذشته نزدیک به ۴۲ هزار برابر شده است اما کالا و تولید ملی ۱.۷ برابر شده است و فاصله زیادی دارد و زمانی که پول انقدر افزایش پیدا کند و تولید تا این حد افزایش پیدا نکند، مشکل به وجود می‌آید و راه‌حل ما افزایش تولید است.

جلیلی تصریح کرد: زمانی که بازار سرمایه، به بازار سفته بازی و سوداگری تبدیل شود، نتیجه لازم را نخواهد داشت و اگر می‌خواهید بازار بورس آرامش پیدا کند، باید بین بازار پولی و بازار سرمایه هماهنگی وجود داشته باشد. هنر رئیس‌جمهور باید این باشد که بتواند بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس را با هم در این جهت هماهنگ کند و همچنین تدابیری اندیشیده شود تا اگر کسی در این عرصه وارد شد اطمینان داشته باشد و یکی از برنامه‌های ما این است که در سه ماه اول، دولت آینده سازوکاری اندیشیده شود تا ریسک پذیری را برای سهامداران خُرد به حداقل برسانیم.

جلیلی ادامه داد: عدالت و کاهش فاصله طبقاتی یکی از شعارهای انقلاب است و اگر می‌خواهید با فقر مبارزه کنید لازمه آن مبارزه با تبعیض و بی‌عدالتی است. باید در عرصه اقتصادی نگاهی وجود داشته باشد تا شکاف طبقاتی و بی عدالتی شکل نگیرد اما متأسفانه می‌بینیم که ۵۰ درصد مردم اصلاً تسهیلات بانکی نمی‌گیرند و ۹۰ درصد تسهیلات به ۱۰ درصد افراد داده شده است.

وی گفت: واردات غلط مانع تولید می‌شود و باعث می‌شود که تولیدکنندگان نتوانند رقابت لازم را در برابر این کالاهای وارداتی داشته باشند. یکی از بحث‌های مهم این است که به این مسئله توجه شود که مناطق آزاد بر این مبنا شکل گرفتند که سکوهایی برای صادرات کشور باشند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برای افزایش تولید باید میزان صادرات، افزایش پیدا کند نه اینکه واردات افزایش پیدا کند و دولت باید صادرات را یک وظیفه محوری برای همه دستگاه‌ها تعریف کند.

جلیلی تصریح کرد: تاکید ما بر این است که هر جوان مرزنشین ما باید یک صادرکننده برای کشور باشد نه اینکه به کوله بری رضایت دهد. ما ۷ میلیون مرزنشین داریم و امکان این مسئله وجود دارد که آنان صادر کننده باشند.

وی اظهار داشت: در مجمع تشخیص مصلحت نظام، بحث افزایش مناطق آزاد مطرح شد اما باید ببینیم که آیا کار مناطق آزاد به نفع کشور است یا خیر. اگر مناطق آزاد برای صادرات کشور باشد، افزایش تعداد مناطق آزاد به نفع کشور است و باید افزایش پیدا کند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: مناطق آزاد ما باید در پایان سال گزارش دهند و مشخص شود که چه میزان صادرات داشته اند و ما برنامه‌هایی را در این راستا داریم.

جلیلی گفت: طبق قانون اساسی، داشتن مسکن حق هر شهروندی است و دولت وظیفه دارد که مسکن مردم را تأمین کند. متأسفانه در هشت سال گذشته میزان ساخت مسکن از ۸۰۰ هزار به ۳۵۰ هزار مسکن در سال کاهش پیدا کرد و از سوی دیگر میزان ازدواج هم در این مدت کاهش پیدا کرد و زمانی که مسکن تأمین نمی‌شود، این مسئله روی ازدواج و اشتغال هم تأثیر می‌گذارد.

وی بیان کرد: دولت باید برنامه داشته باشد تا حداقل سالی یک میلیون مسکن بسازد. ۹۰ درصد تسهیلات بانکی ما به ۱۰ درصد از جمعیت کشور تخصیص پیدا می‌کند و بهترین تسهیلاتی که داده شد، بابت بحث مسکن مهر بود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید تسهیلات در شروع کار به جوانان داده شود و باید به ساخت و ساز مسکن هم در قالب مدل مسکن مهر و البته با رفع ایرادات آن کمک کرد.

جلیلی تصریح کرد: در دولت سایه، سایه جوانان ما بر سر دولت بود و ما معتقدیم که هر دولتی اگر بخواهد کار کند، نیاز دارد تا سایه جوانان بر سرش باشد به این معنا که جوانان سایه به سایه دولت را تعقیب کنند و اگر کار خوبی می‌شود، کمکش کنند و اگر کار ناقصی می‌کنند، به تکمیل آنها کمک کنند و اگر کار اشتباهی می‌کند، کمک کنند تا آن کار تصحیح شود.

وی ادامه داد: بسیاری از نابسامانی‌هایی که در سیستم اداری و اجرایی وجود دارد، ناشی از عدم شفافیت است. روی چند دستور اجرایی کار کردیم و از روز اولی که دولت شروع به کار می‌کند، آن را ابلاغ خواهیم کرد. یکی از این دستورکارها این است که سامانه شفافیت قراردادهای دولتی برقرار شود و دولت قراردادهایی را که انجام می‌دهد، باید شفاف باشد تا تمام آحاد ملت بتوانند آن را دنبال کنند و می‌توانند بگویند که آیا فسادی در این زمینه وجود داشته است یا خیر.

بسیاری از نابسامانی‌های دستگاه‌های اجرایی از جمله رانت خواری را می‌توان با سامانه شفافیت قراردادهای دولتی رصد کرد و به صورت برخط ۸۰ میلیون ایرانی را ناظر خود دانست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: از این سازوکارها باید خود دولت استقبال کند و اگر به شفافیت بها دهید، در حقیقت به جای اینکه چند دستگاه نظارتی را جهت مراقبت فعال کنید، ۸۰ میلیون نفر را به کمک خود آورده اید و نخبگان و همه مردم موضوعات را دنبال می‌کنند و می‌توانند ناظر باشند.

جلیلی با بیان اینکه ابزارهایی که در دنیا تجربه شده است، مانند سوت زنی باید دنبال شود، گفت: زمانی که به شکل برخط این اقدام انجام شود، شما می‌توانید بسیاری از ایرادات را مرتفع کنید و جلوی بسیاری از مفاسد را بگیرید.

وی اظهار داشت: در عرصه هنر انقلاب، جوانان بسیار نقش داشتند و هنر به انقلاب و دفاع مقدس کمک زیادی کرد و نیروی جوانی، نیروی ارزشمندی برای شکوفایی هنر است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر بستری برای این کار فراهم نشود، ممکن است جوانان به موضوعات پرتی کشیده شوند. فرصت بی بدیلی در اختیار جوانان است در حالی که نسل قبل این فرصت را نداشتند و ۳۰ سال قبل فرصت فضای مجازی وجود نداشت، اما امروز این فرصت در اختیار جوانان است و جوانان می‌توانند یک عرصه بسیار جدی به نام فضای مجازی را برای ایجاد هنر و اثبات خودشان در اختیار داشته باشند.

جلیلی اضافه کرد: همچنین آنان می‌توانند در مقابل مسائلی که برخلاف هنر و فرهنگ آنان است، بایستند و دولت باید در این زمینه برنامه داشته باشد.

وی گفت: برخی افراد انگار می‌خواهند به جوانان شکلات دهند و ممکن است که بگویند که آنان هر کاری که دوست دارند در فضای مجازی انجام دهند و یا اینکه عده‌ای ممکن است بگویند که فضای مجازی بسیار نگران‌کننده است و جلوی آن را بگیریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: من معتقدم فضای مجازی یک فرصت است و اگر برنامه‌ای هم برای جوانان و هم فضای مجازی داشته باشیم، جوانان می‌توانند یک افسر قوی در جنگ نرم باشند و کسی باشند که هر روز شاهد هنرنمایی‌های آنان باشیم.

جلیلی اظهار داشت: یکی از مشکلات کارخانه‌ها و کارگاه‌های ما بحث تأمین مالی است. اگر دولت یک سیاست درست داشته باشد، حداقل اگر خلق پول انجام می‌شود، باید این نقدینگی به سمت کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی کشور سوق پیدا کند.

وی بیان کرد: همچنین برای فعالیت‌های تولیدی باید مجوزهای بسیار زیادی گرفته شود و چندین سال معمولاً طول می‌کشد تا آنان این موانع را طی کنند. در حالی که باید از تولیدکنندگان و صنعتگران به خوبی حمایت شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در دولت فوق هوشمند شما باید به سمت صنعتگران و تولیدکنندگان بروید و به آنان بگویید که می‌توانند از تسهیلات و مجوزهایی برای ارتقای تولید استفاده کنند.

جلیلی گفت: امنیت شغلی، مسئله بسیار مهمی است و اگر می‌گوئیم که مردم در کشور ما باید آرامش داشته باشند، مردم باید آثار و ثمرات آن را ببینند. مردم باید حق داشتن شغل و رضایت شغلی داشته باشند. اینکه گفته شود یک ساعت در هفته کار هم شغل محسوب می‌شود، این یک شوخی است.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌های ما این است که اگر صحبت از شغل می‌کنیم، باید ایجاد شغل برای نسل سوم و چهارم به نحوی باشد که برای همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در این راستا مأموریت تعریف شود تا اقداماتی را انجام دهند.‌

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه خود برای مبارزه با فساد اقتصادی، گفت: یک رویکرد این است که صرفاً با یک مفسد برخورد شود و یک رویکرد این است که با زمینه فساد مبارزه شود و سازوکارها به گونه‌ای باشد که اجازه فساد داده نشود. اگر همه توان، گذاشته شود که فقط با مفسدان برخورد شود، دچار یک انفعال می‌شویم و عملاً نمی‌توانیم با فساد مبارزه کنیم و ما باید زمینه فساد را از بین ببریم.

جلیلی ادامه داد: ما در مقابله با فساد، باید تعریف فساد را هم به خوبی بدانیم. بسیاری از مشکلاتی که در کشور پیش می‌آید، ناشی از فسادی است که ظاهراً عمل مجرمانه تعریف نشده است. برای مثال رفیق بازی و پارتی‌بازی و عدم شایسته سالاری هم فساد است.

وی تصریح کرد: می‌بینید که بسیاری از مدیران عمده وقت خود را صرف کارهای نمایشی می‌کنند که اسم این کار هم فساد است. لطمه‌ای که این کارها به کشور وارد می‌کند، بسیار زیاد است. افرادی هستند که فقط نمایش می‌دهند و در کارنامه آنان هیچ چیزی وجود ندارد و هنر دولت و رئیس‌جمهور باید این باشد که در انتصابات به این مسئله مهم توجه شود تا با فساد مقابله شود.

منبع: مهر

کد خبر 433904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =