اندیکاتور stochastic چیست | آموزش گام به گام اندیکاتور استوکاستیک

اندیکاتور استوکاستیک ارتباط بین قیمت بازه قیمتی سهم و بسته شدن آن‌ را در طول مدتی مشخص می‌سنجد. تا به امروز، این اندیکاتورها از محبوب‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال بوده‌اند

اندیکاتور stochastic چیست؟

این نوع از اندیکاتورها را راحت می‌شود فهمید و برای اینکه بفهمید چه زمانی برای خرید و فروش مناسب است، باید کمی دقتتان را زیاد کنید. در واقع این اندیکاتور این را بیان می‌کند که در زمان صعودی شدن روند قیمت‌ها در بازار، نرخ بسته شدن سهام مورد نظر هم در کران بالای رنج قیمتی است..

مثلاً، اگر نرخ باز نمودن، قیمت پایین ، قیمت بالا و نرخ بسته شدن یک سهم به صورت متوالی ۱۰۰۰۰، ۱۰۷۵۰، ۹۷۵۰و ۱۰۵۰۰ تومان تعیین شود، بازه قیمت این سهام بین قیمت پایین سهم (۹۷۵۰تومان) و قیمت بالای این سهم (۱۰۷۵۰ تومان) است.

اندیکاتور استوکاستیک چیست؟ در اصل، اندیکاتورهای استوکاستیک یا به عبارت دیگر استوکاستیک‌های لین در انتهای دهه ۱۹۵۰ میلادی توسط فردی به نام جرج لین حاصل شد. به نظر لین، استوکاستیک‌ها شتاب روند در قیمت یک سهم را می‌سنجند. در سال ۲۰۰۷ میلادی، یک مقاله‌ درباره صحبت‌های او من باب اندیکاتور مشهورش چاپ شد. طبق صحبت‌های لین، اگر یک موشک که در حال صعود به بالا است را تجسم نمایید، می‌بایستی از سرعت خودش پیش از فرود آمدن بر هر نوعی سطحی کم کند. طبق نظر او، تغییر جهت شتاب روند اغلب پیش از تغییر جهت قیمت اتفاق می‌افتد.

نحوه استفاده از اندیکاتور stochastic

فرمول اندیکاتور استوکاستیک چیست؟ اندیکاتور استوکاستیک عموماً از دو خط تشکیل شده است و با آن‌ها سنجیده می‌شود. یکی از آن‌ها (خط K) در اصل مقدار استوکاستیک به صورت قابل تغییر است (خط D هم در اصل میانگین بازه متحرک را بیان می‌کند. خط D سیگنال ویژه‌ای را در این بخش نشان می‌دهد، به همین خاطر هم افراد حاضر در بازار این قبیل از موقعیت‌ها را دنبال می‌کنند. این احتمال موجود است که در محاسبه فرمول این نوع از اندیکاتورها از ۵، ۹ یا ۱۴ دوره بهره‌برداری گردد. این اعداد باتوجه به مقدارحساسیتی که اندیکاتور استوکاستیک در برابر حرکت‌های خط روند قیمت دارد مشخص می‌گردد.

اندیکاتور استوکاستیک چیست

بررسی خط K و D در نمودار

درصد K، اندیکاتور استوکاستیک سریع و D نشان‌دهنده درصد اندیکاتور کند است زیرا در بین دو خط K و D، به ترتیب، اولی سریع‌تر حرکت می‌کند. همان‌طور که بالاتر بیان کردیم، نظریه به وجود آورنده این اندیکاتور بیان می‌کند که در بازار با روند صعودی قیمت بسته شدن نزدیک به قیمت بالا و در یک روند رو به کاهش قیمت بسته شدن نهایی سهم همسو به قیمت کف است.

آموزش اندیکاتور استوکاستیک

مهم‌ترین تفاوت بین اندیکاتور استوکاستیک کند و سریع یا همان خطوط D و K در آموزش اندیکاتور استوکاستیک میزان حساسیت آن‌هاست. استوکاستیکی که تند است در سنجش با نمودار استوکاستیکی که در اصل کند است، در برابر اینکه نرخ تغییر کند بسیار حساس‌تر است بنابراین سیگنال‌های معاملاتی بیشتری نیز تولید می‌کند.مطالعه مقاله "فیلتر الگوی تیک صعودی" می تواند مفید باشد.

مثال اندیکاتور stochastic

در نمودار زیر که نشان‌ دهنده روند طی شده سهام «EBAY» در بورس نزدک است، فرصت‌های خرید در طی ماه‌های بهار و تابستان سال ۲۰۰۱ میلادی را مشاهده می‌کنیم. در این نمودار علاوه بر این تعدادی فرصت برای فروش سهام نیز مشاهده می‌گردد که به راحتی می‌تواند مورد توجه معامله‌گران در بازار در طول کوتاه‌ مدت باشد. در عکسی که در این پایین آمده، سیگنال حایز اهمیت خرید در ابتدای ماه آپریل آمده است و در ۱۲ روز بعد از این سیگنال خرید در اصل افزایش قیمت (از حدود ۳۰ دلار تا حدود نرخ قیمتی ۵۰ دلار) یک رنجی را زده است.

بیش‌ خرید چیست؟

عبارت پیش‌ خرید (Overbought) یا اشباع خرید را زمانی بکار می‌ بریم که سهام معینی در قیمتی بیشتر از ارزش ذاتی‌ اش معامله شود. در تحلیل بنیادی، بر ارزش ذاتی یک سهم برای انتخاب و سرمایه‌ گذاری در آن تکیه می‌کنند. بیش‌ خرید در اصل به جهش پیشین یا به عبارتی کوتاه‌ مدت قیمت یک سهام در یک رنج خاص اشاره دارد و نمایان کننده انتظار کلیه معامله‌گران حاضر در بازار در جهت اصلاح نمودن نرخ است. همان‌طور که در ادامه اشاره می‌کنیم، بعضی معامله‌ گران امکان دارد سهام قرار گرفته در موقعیت بیش‌ خرید را بفروشند.

بیش‌ فروش چیست؟

اشباع فروش یا بیش‌فروش (Oversold) تعریفی مخالف بیش‌خرید دارد و به موقعیتی گفته می‌شود که سهام در قیمتی بالاتر از ارزش ذاتی آن به فروش برسد. این را هم باید در نظر بگیرید که احتمال دارد این قبیل از تعاریف در ذهنیت کسی که در بازار معامله می‌کند بسیار متمایز با این موارد باشد. در اصل، هر معامله‌کننده ارزش ذاتی بسیار متمایزی را برای سهامش مشخص و توصیف ‌می‌نماید و باتوجه به آن سطوح بیشتری را ‌خریداری می‌کند. یکی از کاربردهای شناخته‌شده اندیکاتور استوکاستیک، تشخیص سطوح بیش‌ خرید و بیش‌ فروش است.

نحوه استفاده از اندیکاتور stochastic

در این جا شخص حتما باید به این نکته توجه شایانی که کند نمودار d چه زمانی برای پیش خرید یا حتی پیش فروش آماده معامله شده است. در اصل این شخص باید زمانی که اندیکاتور سطوح بالاتری از ۸۰ را نمایان می‌کند، سهامی را که خریده است به فروش رساند. برعکس، هنگامی که اندیکاتور نشان‌دهنده سطوح کمتر از ۲۰ و حجم آن در حال افزایش است، معامله‌گر باید سهام را خریداری کند.

اندیکاتور stochastic مدل RSI چیست؟

استوکاستیک RSI یا «StochRSI» در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود و در بازه‌ بین صفر تا یک – یا صفر تا صد – حرکت می‌کند. این اندیکاتور در اصل زمانی به کارتان می‌آید که بخواهید در بازار قیمت‌ها را باهم دیگر بسنجید و یک سقف یا کف قیمتی برای سهمی که خریده‌اید به دست آورید که همچنین نیازمند پیش زمینه و کمی دانش بورسی است.

این اندیکاتور بسیار حساس است و به همین نام هم شناخته می‌شود. این اندیکاتور در اصل جوری برنامه‌ ریزی شده که به‌جای تحلیل کردن تغییرات کلی قیمت سهم به عملکرد تاریخی آن توجه می‌دارد. برای افزایش کارایی اغلب میانگین متحرک را در استوکاستیک تا حدودی دستکاری می‌دهند.

استوکاستیک RSI مشتق دوم از قیمت است. به عبارت دیگر، نتیجه استوکاستیک RSI دو گام از قیمت دارایی مورد تحلیل فاصله دارد. این منجر می‌گردد که استوکاستیک RSI در بعضی مواقع از نظر نرخ سهم اصلاً باهم مساوی نباشند. زمانی این اندیکاتور قدرت محاسبه گری‌اش افزایش پیدا می‌کند که در واقع به کمک سایر اندیکاتورها استفاده شود.

گام‌ های محاسبه استوکاستیک RSI

این اندیکاتور بر طبق قدرت نسبی تشکیل می‌شود و شامل 14 دوره کلی می‌شود که در زیر آمده است. در این بخش قرار است که کلیه این مراحل را با همدیگر مقایسه کنیم.

  • سطوح به دست آمده از RSI را برای ۱۴ دوره ثبت کنید.
  • در بازه چهاردهم، RSI فعلی، بالاترینRSI و پایین‌ترینRSI را مدنظر قرار دهید. اینجا تمامی اطلاعات برای حساب و کتاب برایمان نمود یافته است.
  • در دوره پانزدهم، به اندیکاتور فعلی، بالاترین RSI و پایین‌ترین RSI توجه کنید (اما فقط برای ۱۴ دوره اخیر نه دوره پانزدهم). استوکاستیک RSI جدید را محاسبه کنید.
  • با پایان هر دوره، استوکاستیک RSI جدید را با استفاده از مقادیر ۱۴ RSI قبلی محاسبه کنید.

اندیکاتور cci از ابزارهایی است که در اختیار تکنیکالیست ها قرار دارد تا با استفاده از آن سیگنال‌های مناسب و قدرتمند خرید یا فروش را شناسایی کنند. برای اطلاعات بیشتر در مود این نوع اندیکاتور مقاله " اندیکاتور CCI چیست " را مطالعه کنید.

و در آخر ...

در آخر خوب است گفته شود که، استوکاستیک RSI توسط توشار چنده (Tushar S. Chande) و استنلی کرول (Stanley Kroll) در سال ۱۹۳۴ میلادی به وجود آمد.
زمانی که نسبت‌ها کمتر از ۰٫۲۰ گردند و استوکاستیک RSI این نسبت‌ها ‌را به شکل بیش‌فروش نمایان کند بدین عبارت هست که اندیکاتور RSI کمتر از چیزی است که کران پایین بازه تعریف نموده است. همین طور اگر استوکاستیک RSI بیشتر از ۰٫۸۰ شود، یعنی به عبارتی اندیکاتور RSI در زمان رسیدن به نقاط بالای تازه است و این توانایی را دارد تا به عنوان سیگنال برگشت به کانال قبلی مشخص گردد.

این اندیکاتور برای بازده‌های کوتاه مدت در بازار هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر استوکاستیک RSI را مانند یک اسیلاتور با خط مرکزی واقع شده در ۰٫۵۰ در نظر بگیریم، زمانی که این اندیکاتور استوکاستیک در بالای خط لحاظ شود، نرخ قیمتی در حال بالا رفتن است و اگر استوکاستیک RSI پایین‌تر از این خط واقع گردد، روند قیمتی نیز در حال کم شدن است. به دلیل تخصصی بودن این بخش، حتما به شما پیشنهاد می‌کنیم که به چندین کتاب و مقاله گوناگون برای دریافتن اطلاعات گوناگون رجوع کنید تا بتوانید محاسبه بهتری داشته باشید.

کد خبر 433722

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =