بررسی انواع  خط روند [Trendline] در تحلیل تکنیکال

انواع خط روند و شناخت آن برای موفقیت شما در بورس ضروری است. کار سختی هم نبوده و به راحتی قادر به تشخیص و یا حتی ترسیم آن خواهید بود. خط روند جابجایی نقاط قیمت را مشخص می ‌کند. با دیدن آن به راحتی متوجه خواهید شد که آیا سهام شما با رشد قیمت و یا افت قیمت مواجه بوده است.

انواع خط روند از جمله مفاهیمی است که در تحلیل تکنیکال مطرح می‌ شود. روند برای شما به عنوان یک تحلیلگر یا معامله گر در واقع مسیری ست که خانه امن سوددهی را نشان می ‌دهد یا اگر قرار نیست سودی در کار باشد حداقل از ضرر و زیان شما جلوگیری می ‌کند. چگونه؟ به این صورت که این انواع خط روند در تحلیل تکنیکال به روند قیمت سهام اشاره دارد. به شما نشان می ‌دهد که در یک بازه زمانی خاص سهام از چه قیمت تا چه قیمتی صعود یا نزول داشته است. در ادامه مقاله شما را بیشتر با این خطوط حیاتی در تحلیل تکنیکال آشنا خواهیم کرد.

تعریفی ساده از خط روند

در انواع تحلیل بورس آنچه بیش از هر مورد دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد خط روند است. انواع خط روند در این نوع تحلیل اهمیت بسیار بالایی دارد. همانطور که می دانید آنچه در تحلیل تکنیکال و یا بطور کلی بازار بورس مورد توجه است تغییرات قیمتی است. اینکه سهام چه تغییراتی در روند قیمت خود پشت سر گذاشته می ‌تواند در تصمیم گیری نهایی سرمایه داران برای خرید یا فروش سهم تأثیر بگذارد. برای دنبال کردن این تغییر قیمت نیاز به خط روند دارید. این خط روی نمودار تکنیکالیست ها ظاهر شده و به عنوان یک ابزار کاربردی، بسیار مورد استفاده قرار می ‌گیرد. بررسی خط روند های متفاوت و انواع خط روند قدم بسیار خوبی برای انجام یک معامله سود آور خواهد بود.

خط روند ممکن است صعودی و یا گاهی نزولی باشد. ترسیم خط روند بر روی نمودار بین دو نقطه قیمتی و یا بیشتر انجام می‌ گیرد. هر گاه قیمت افزایش پیدا کرده و تحلیل گر کف قیمت ‌ها را به یکدیگر متصل کند خط روند از نوع صعودی و رو به بالا خواهد بود. در حالت عکس به این صورت است که نقاط مختلف در سقف قیمتی به یکدیگر متصل می ‌شوند و شیب رو به پایینی ایجاد شده که حکایت از روند نزولی قیمت دارد. این خط روند نزولی و بازار خرسی است.

" خط روند کمک می ‌کند تا نقاط صعود مجدد و یا نزول مجدد را پیش بینی کنیم و در بهترین زمان ممکن وارد سهم شده و یا از آن خارج شویم. "


انواع خط روند

فرض نکنید که انواع روندها در تحلیل تکنیکال همیشه به صورت خط افقی و اریب ظاهر می ‌شوند و به محض دیدنشان می ‌توانید آن‌ها را تشخیص دهید. برخی از انواع خط روند تشخیصشان به این راحتی‌ ها هم حاصل نمی ‌شود.

  • روند صعودی: اگر بر روی نمودارها دقت کنید متوجه خواهید شد که برخی خط روندها ترکیبی از نقاط حداکثری و حداقلی است. یعنی با اینکه روند یک روند صعودی را نشان می‌ دهد اما در بازه‌ های زمانی متفاوت به یک نقطه در حداکثر رسیده و سپس اصلاح خورده و با یک شیب به سمت پایین نزول کرده است. سپس در یک قیمت خاص حمایت شده و باز روند صعودی خود را در پیش گرفته. این حداکثرها و حداقل ‌ها ممکن است چندین بر تکرار شوند و زمانی نشان دهنده یک روند صعودی هستند که نقاط حداکثری آن‌ ها نسبت به نقاط حداکثری قبلی بالاتر رفته است.
  • روند نزولی: در روند نزولی نیز همین اتفاق تکرار می‌ شود اما این بار نقاط حداکثری نسبت به نقطه حداکثری پیش ازخود پایین ‌تر آمده است.
  • روند جانبی: علاوه بر روند نزولی و روند صعودی یک نوع روند دیگر در تحلیل تکنیکال وجود دارد که به روند جانبی یا افقی معروف است. یعنی روند که مشاهده می ‌کنید نه نزولی و نه صعودی است و اصطلاحاً گفته می‌ شود در حالت سوئینگ قرار دارد. البته خب برخی معتقدند چون هیچ اوج یا فرودی صورت نگرفته نمی ‌توان این مدل را جزئی از انواع روند در تحلیل تکنیکال دانست.

انواع روندها در تحلیل تکنیکال


انواع خط روند بر پایه طول روند


تکنیکالی است ها در استفاده از خط روند روش‌ های مختلفی دارند. شاید برخی ترجیح دهند انواع خط روند را در یک روز معاملاتی بررسی کرده و یا گاهی این زمان را به یک یا دو ساعت هم تقلیل می ‌دهند. اما برخی دیگر شاید ترجیحشان این باشد که به صورت روزانه یا هفتگی و یا حتی بیشتر خط روند قیمت یک سهام را دنبال کنند. این بستگی به استراتژی هر تحلیل گر دارد.

معمولاً خط روندی که در دوره‌ های طولانی ‌تر ترسیم می ‌شوند ارزش بالاتری دارند. اگر برای یک سهام در پی تحلیل خط روند آن هستید بهتر است که از یک بازه زمانی طولانی ‌تر شروع کنید و به سمت کم بیاید.

مثلاً ماهانه، هفتگی و سپس روزانه. اطلاعاتی که اینگونه و طی این مدت به دست می ‌آورید بسیار با اهمیت ‌تر خواهند بود. طول مهم است. از این منظر انواع روند به کوتاه مدت (کمتر از یک ماه)، میان مدت (تا سه ماه) و بلند مدت (بیشتر از یک سال) تقسیم می‌ شود. در چنین دسته بندی روند بلند مدت روند اصلی خواهد بود. این روند بلند مدت در داخل خود چندین روند میان مدت دارد که این روندها مسیری خلاف روند اصلی داشته و برای مثال در روندهای اصلی صعودی به شکل روندهای اصلاحی و نزولی ظاهر می ‌شوند. برای آشنایی با انواع نمودار و الگو دیگر مقاله " انواع الگو هارمونیک " را مطالعه کنید.

اگر روندی به شکل صعودی یا نزولی در حال حرکت است این معنا را نمی ‌دهد که قرار است تا ابد به همین منوال پیش برود و به هر حال در جایی این روند شکسته و از صعودی به نزولی و یا بالعکس تبدیل شده و در این شکستن‌ ها نقش حمایتی تبدیل به مقاومتی و بالعکس می ‌شود. هر گاه خط روند شکسته شود یک روند جدید شکل می‌ گیرد. تکنیکالی است ها تاکید بسیار دارند که با روندها مخالفت نکنید و آن‌ ها را دوست خود بدانید زیرا کاملاً صادقانه با شما حرف می‌ زنند و با مسیری که پشت سر گذاشته‌ اند به شما می ‌گوید که در آینده بهتر است چه عکس العملی نشان داده و چگونه روند معاملاتی خود را مدیریت کنید.

 در حالت آخر سهام تغییر قیمتی خاصی نداشته و در یک خط به روند خود ادامه می ‌دهد. هر سهم ممکن هر یک از این انواع خط روند را تجربه کند. برای تصمیم گیری بهتر می ‌توانید روند سهم مورد نظر خود را در سه بازه زمانی بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت بررسی کنید. بسیاری از تحلیلگران، تحلیل روند در پروسه زمانی بلند مدت را پیشنهاد می ‌دهند.
 

کد خبر 430609

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =