کشف قیمت خودرو براساس عرضه و تقاضا

رییس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طرح عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شده و در صف بررسی در صحن مجلس است.

به گزارش صدای بورس، روح‌الله ایزدخواه، رییس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا گفته بود: قیمت پایه عرضه در بورس کالا توسط شورای رقابت بر مبنای قیمت تمام شده بر اساس هزینه‌های همان سال تعیین می‌شود و قیمت نهایی در مکانیسم عرضه و تقاضا مشخص می‌شود.

ایزدخواه در مورد آخرین وضعیت  طرح عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: طرح عرضه خودرو در بورس کالا در کمیسیون صنایع مجلس تصویب شده است و در صف بررسی در صحن مجلس است. امیدوار هستیم که طی هفته آینده این طرح در صحن بررسی شود، اگر طی این زمان در صحن مطرح نشود احتمالا هفته بعد از آن این اتفاق می‌افتد. به هر حال ما نیز در این مورد منتظر هستیم و تعیین زمان بررسی آن در صحن در اختیار ما نیست.

وی در مورد باقی بندهای طرح ساماندهی صنعت خودرو گفت: بخش‌های مربوط به تولید در طرح ساماندهی صنعت خودرو هنوز بررسی نشده است و باید بعد از این روی آن کار کنیم. فعلا تمرکز کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حوزه خودرو روی تنظیم بازار و قیمت‌گذاری است و این مساله در اولویت کمیسیون قرار گرفته بود. بعد از بررسی عرضه خودرو در بورس کالا در صحن، ان‌شاالله به موضوعاتی مانند فناوری، قراردادهای خارجی و ... می‌پردازیم.


بیشتر بخوانید:
قیمت جهانی نفت در ۱۴۰۰/‌۳/‌۴


رییس کمیته خودرو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به دپوی خودرو توسط خریداران و فعالیت‌های سوداگرانه در این حوزه تصریح کرد: بیش از نیمی از میزان خودرویی که خریداری می‌شود، با هدف سوداگری است، یعنی این خریداران برای مصرف خریداری نمی‌کنند بلکه در خانه‌ها، پارکینگ‌ها یا دیگر اماکن آنها را دپو می‌کنند تا در زمان دیگر با قیمت بالاتری آنها را به فروش برسانند.

ایزدخواه در ادامه خاطرنشان کرد: ما معتقد هستم که شیوه قیمت‌گذاری که کمیسیون صنایع مجلس در طرح ساماندهی بازار خودرو پیشنهاد داده است، جلوی بروز چنین اتفاقاتی را می‌گیرد و می‌تواند این دست از مسائل را تا حد زیادی کنترل کند.

ایزدخواه پیش‌تر در مورد نحوه قیمت‌گذاری خودرو در بورس کالا گفته بود: قیمت پایه عرضه در بورس کالا توسط شورای رقابت بر مبنای قیمت تمام شده بر اساس هزینه‌های همان سال تعیین می‌شود و قیمت نهایی در مکانیسم عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، اولویت تقاضا هم توسط شورای رقابت تعیین می‌شود که بر اساس افراد و خانواده‌های فاقد خودرو است.

منبع: ایلنا

کد خبر 433454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =