معرفی شرکت‌های بورسی پرسود سال ۹۹

سود خالص محقق شده برای سال مالی ۱۳۹۹ از سوی ۳۱۸ شرکت حاضر در بازار سهام در حالی به بیش از ۲۰۶ هزار میلیارد تومان رسید که ۴۳ درصد از این رقم یعنی بیش از ۸۹ هزار میلیارد تومان تنها در اختیار ۱۰ شرکت فعال در بازار سهام بود.

به گزارش صدای بورس، بررسی دقیق عملکرد شرکت های فعال در بازار سهام بیان از آن دارد که از مجموع ۳۵۵ شرکت که سال مالی آنها پایان اسفندماه ۱۳۹۹ است، تعداد ۳۱۸ شرکت گزارش عملکرد سالانه خود را تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ منتشر کرده اند.

اطلاعات مزبور که بر اساس آخرین صورت های مالی شرکت های اصلی تهیه شده (اعم از حسابرسی شده و نشده)، نشان از تحقق سود خالص بیش از ۲۰۶ هزار و ۱۷۶ میلیارد تومان توسط این بنگاه های اقتصادی دارد. نکته قابل توجه در این راستا، تعلق ۴۳ درصد از سود خالص کسب شده به ۱۰ شرکت برتر دارد. به طوریکه ۸۹ هزار میلیارد تومان از سود خالص محقق شده در سال ۹۹ در اختیار ۱۰ بنگاه اقتصادی فعال در بورس و فرابورس بوده است.

در این میان بالاترین میزان سود به فولاد مبارکه اختصاص داشت. به طوریکه «فولاد» توانست سال گذشته را با کسب سود خالص بیش از ۳۲ هزار و ۸۴۶ میلیارد تومانی به پایان رساند که در مقایسه با سود خالص ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۸، بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان رشد نشان می دهد. فولاد هرمزگان نیز دیگر نماد این گروه بود که بیش از ۵ هزار و ۲۵۹ میلیارد تومان سود خالص در سال ۹۹ کسب کرد.

در همین راستا رتبه دوم و سوم به دو لیدر گروه معدنی اختصاص یافت. دوقلوهای سنگ آهنی یعنی چادرملو و گل گهر توانستند، بیشترین میزان سودآوری را در میان دیگر همگروه های خود کسب کنند. به طوریکه سود خالص سال گذشته «کچاد» با ۲۴۲ درصد رشد به ۱۵.۷ هزار میلیارد تومان رسید. گل گهر نیز توانست بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان سود خالص در سال گذشته کسب کند که در مقایسه با سودآوری ۶.۵ هزار میلیارد تومانی «کگل» در سال ۹۸، رشد ۱۰۰ درصدی نشان می دهد.


بیشتر بخوانید:

تلاش خودروسازان برای آزادسازی قیمت خودرو  


در ادامه این روند نمادهای محصولات شیمیایی به عنوان سودسازترین نمادها شناخته شدند. در صدر این گروه دو نماد فرابورسی پلیمر آریاساسول و پتروشیمی مارون جای گرفتند که هر کدام توانستند بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان سود خالص کسب کنند. در این میان «آریا» رشد ۱۶۲ درصدی و «مارون» نیز افزایش ۱۱۶ درصدی در سود خالص را تجربه کردند. در همین راستا پتروشیمی زاگرس موفق به تحقق سود خالص بیش از ۶.۱ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته شد. سود خالص پتروشیمی نیز با ۲۷۳ درصد افزایش نسبت به سال ۹۸ به حدود  ۶ هزار میلیارد تومان رسید.

در میان نمادهای پالایشی نیز پالایش نفت بندرعباس بیشترین سود خالص را کسب کرد. به طوریکه سود «شبندر» در سال ۹۹ به بیش از ۸ هزار میلیارد تومان رسید که در مقایسه با سود خالص ۲.۶ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۸، رشد ۲۰۶ درصدی را تجربه کرد. پالایش نفت تهران نیز دیگر نمادی بود که سال گذشته را با رونق سپری کرد. بر این اساس «شتران» توانست ۴۶۰۰ میلیارد تومان سود بیشتر نسبت به سال ۹۸ محقق کند و به این ترتیب سود خالص خود را در سال گذشته به بیش از ۷۸۰۰ میلیارد تومان رساند.

منبع: سنا

کد خبر 433414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =