دوای ۲۰۰ میلیون دلاری، درمان بورس نیست

مبلغ واریزی، کافی‌ نیست و در درجه دوم باید تغییرات با هدف کاهش فروشنده‌ها و افزایش متقاضی‌ها صورت گیرد.

صدای بورس- علی مومنی؛ ابتدای مهرماه سال گذشته، وضعیت ویژه بورس، شورای عالی امنیت ملی را بر آن داشت تا مصوبه‌ای به تصویب برساند که طبق آن مقرر شد ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به بورس تزریق شود. این تصمیم گویا به دلیل مشکلات بانک مرکزی در تسعیر منابع ارزی تا اردیبهشت ماه سال جاری اجرایی نشد تا اینکه در تاریخ ۲۶ اردیبهشت مبلغ ۵۰ میلیون دلار به "صندوق تثبیت بازار سرمایه" واریز شد.

حمید میرمعینی،‌ کارشناس بازار سرمایه البته این اقدام را در نجات بازارسرمایه کارآمد نمی‌داند. وی در این باره گفت: به نظر نمی‌رسد این تزریق خیلی‌کارساز باشد و به جایی برسد به‌خصوص با اختصاص این رقم اندک؛ برای اینکه تزریق نقدینگی بتواند روی لشکر ناامیدان بازار تاثیر بگذارد باید رقم قابل توجهی در نظر گرفته شود.


بیشتر بخوانید:‌

پرتفوی سهامداران ملاک اصلی برای فروش سهم با زیان/ رشد بازار سرمایه با نوسان نرخ دلار بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان


وی افزود: مسئله مهم دیگر اینکه سیاست‌های ساختاری قدرتمندی باید به گونه‌ای اعمال شود که علاوه بر اینکه تقاضا افزایش یابد، فروشنده هم کم شود یعنی برای فروشنده‌ها فروختن توجیهی نداشته باشد. این دو باید با هم همراه باشد. پس می‌توان گفت در درجه اول این مبلغ، کافی‌ نیست و در درجه دوم باید تغییرات با هدف کاهش فروشنده‌ها و افزایش متقاضی‌ها صورت گیرد.

میرمعینی در مورد این تزریق گفت: قاعدتا این تزریق نقدینگی اثر تورمی خواهد داشت اما مطمئنا در سطح کلان ۲۰۰ میلیون دلار در مقابل کسری بودجه بزرگ و ریخت و پاش‌های دولت عدد قابل توجهی نیست که بخواهیم خیلی در مورد آن بحث کنیم.

این کارشناس بازار گفت: اگر سیستمی با انضباط مالی بالا در سیاست‌های پولی و بودجه‌ای وجود داشت حتی یک دلار هم در این مورد اهمیت داشت اما در این شرایط اینگونه نیست.

کد خبر 433335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =