عاملی برای ورود نقدینگی

در بازار رکودی عرضه‌های اولیه به دلیلی جذابیتی که دارند می‌توانند عاملی برای ورود نقدینگی به بازار باشند و به آن رونق دهند.

در بازار رکودی عرضه‌های اولیه به دلیلی جذابیتی که دارند می‌توانند عاملی برای ورود نقدینگی به بازار باشند و به آن رونق دهند.

ممکن است هر عرضه اولیه‌ای مشتری‌های خاص خود را داشته باشد و عموم فعالان بازار هم که تجربه خوبی از عرضه‌های اولیه و کسب بازدهی مناسب دارند، متقاضی و علاقه‌مند به عرضه‌های اولیه هستند. البته بعضی اوقات گفته می‌شود که این موضوع باعث می‌شود برخی از سهام موجود در بازار فروخته شود تا پول آن صرف عرضه‌های اولیه شود و این امر می‌تواند به تشدید کاهش قیمت باقی سهام کمک کند، اما به‌نظر می‌رسد بسیاری از افراد که در این شرایط مردد هستند و پولشان را نقد کردند این مبلغ را وارد بازار می‌کنند و باید امیدوار بود که چرخه جدیدی از نقدینگی ایجاد شود.
نکته کلیدی و مهم درخصوص عرضه‌های اولیه این است، شرکت‌هایی که استحکام مالی و چشم‌انداز سودآوری مطلوبی دارند و اندازه شرکت در حدی باشد که در صورت عرضه‌ اولیه بتوانند منابع خوبی را از خارج بازار جذب کنند. در این صورت می‌توان مدلی را طراحی کرد که سهمی که عرضه اولیه می‌شود طی دوره زمانی مشخصی عرضه شود که آسیب جدی به حجم نقدینگی مورد نیاز وارد نکند. شرکت‌های تأمین سرمایه یا مشاور عرضه نقش اساسی و مهمی در آماده‌سازی شرکت خواهان عرضه به نحو مناسب برای پذیرش، ارائه استراتژی و راهبردی مشخص برای ورود به بازار سرمایه، ایجاد جریان مناسب نقدینگی در بازار دارند.  


بیشتر بخوانید:
آشنایی با مفاهیم رتبه‌بندی اعتباری


به‌نظر می‌رسد عرضه شرکت‌های کوچک به بهبود بازار کمک چندانی نخواهند کرد و حجم عرضه‌ها رقمی مهم است اما باید این مهم را در نظر گرفت در شرایط فعلی نبود اطمینان‌های چندگانه و ابهاماتی از جمله اینکه در دولت آینده چه کسی روی کار خواهد آمد، سرانجام مذاکرات وین به کجا ختم می‌شود، ارز در چه نرخی خواهد ماند، کسری بودجه دولت و میزان تأمین مالی از بازار سرمایه چقدر خواهد بود و تمامی این موارد چه اثری بر نرخ ارز می‌گذارد نیز وجود دارد. موضوع مهم قابل بررسی دیگر این است که بانک مرکزی چه سیاستی را در این حوزه پیش‌بینی و سیاست‌گذاری خواهد کرد. در مجموع عرضه اولیه خوب می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران و نقدینگی کمک و جریان نقدینگی جدیدی را در بازار راه‌اندازی کند که در اینصورت باعث جلب رضایت سرمایه‌گذارانی می‌شود که در این شرایط بازدهی خوبی کسب نکردند و به‌صورت مداوم متضرر شدند.

  • علی رحمانی- استاد دانشگاه الزهرا و مدیرعامل اسبق بورس اوراق بهادار تهران

    منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۴۰۰
کد خبر 433243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =