ثبات بازارسرمایه پازلی است که باید به ‌آن توجه ویژه شود

سید فرهنگ حسینی گفت: دستیابی به کارایی اطلاعاتی، عملیاتی و تخصیصی سه محور اصلی حمایت از بازار باید تعریف شود.

صدای بورسمژده ابراهیمی؛ بازار سرمایه مدت‌هاست که رنگ آرامش به خود ندیده، ثبات بازار گویی همچنان قفل بازنشدنی متولیان بازار است.

سید فرهنگ حسینی، مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر گفت: بازارسرمایه نیازمند ثبات و آرامش است وتغییرات شدید در مقررات و قوانین سبب ورود شوک و افزایش ریسک‌های فعالیت در بازار می‌شود؛ از سوی دیگر، حمایت و رونق در هر بازار نیازمند سیاست‌های حمایتی و انبساطی است.

وی افزود: در شرایطی که دولت برنامه فروش سهام و اوراق بدهی به میزان بیش از ۲۵۰ هزار میلیارد تومان، باید توجه خاصی به بازار سرمایه داشته باشد؛ در حالی که این بازار گاو شیرده بودجه دولت در سال گذشته و امسال است بنابراین اختصاص بخشی از منابع آن جهت حمایت و ثبات بازار ضروری است.

مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی امیر بیان کرد: رشد بلندمدت بازارسرمایه در گرو سرمایه‌گذاری در بازار اولیه و انتقال صحیح منابع از بازار ثانویه به بازار اولیه است. این مهم محقق نمی‌شود، مگر با تسهیل افزایش‌سرمایه از محل آورده و سلب حق تقدم و اساسا بازارسرمایه نیازمند اصلاح بخشی عمده قانون تجارت از جمله بخش افزایش‌سرمایه است. همچنین شفافیت دارایی‌های شرکت‌ها امری ضروری در این شرایط خاص بازار است.


بیشتر بخوانید:
واگذاری سرخابی‌ها باید از طریق پیمان مدیریت انجام شود


حسینی عنوان کرد: تسهیل و تسریع افزایش‌سرمایه دارایی‌های شرکت‌ها می‌تواند به واقعی شدن دارایی‌های شرکت‌ها و بهبود ساختار مالی آن‌ها کمک کند و این موضوع می‌تواند گامی در افزایش کارایی اطلاعاتی شرکت‌ها باشد.

وی افزود: در حوزه تامین‌مالی از طریق بازار بدهی، این بازار عملا در اختیار دولت است و سهم بخش خصوصی واقعی در حد دهم درصد است. ساز و کارهای پیچیده و طولانی، عملا مانعی برای انتشار اوراق برای بخش‌های مختلف اقتصادی شده و حتی تامین‌مالی انتشار اوراق برای حمایت از بازارسرمایه نیز منتج به نتیجه نشده است. همچنین توجه به لزوم تحلیل محور بودن و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از ورود هیجانی افراد غیرمتخصص ضروری است و این عوامل می‌تواند به کارایی تخصیصی کمک کند.

این فعال بازار تصریح کرد: توسعه بازار سرمایه نیازمند انحصارزدایی و مقررات‌زدایی است. هر دو موضوع توسط سازمان بورس آغاز شده و نیازمند تسریع است تا زمینه مناسب توسعه فراهم شود. این امر باید بتواند در حوزه کارایی عملیاتی در بازار موثر واقع شود. همچنین مقررات زدایی همچنین در حوزه ریزساختارهای بازار نیز مورد نیاز است. بنابراین نقدشوندگی و کارایی عملیاتی یکی از اصول بازارهای مالی است و باید در اولویت تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها قرار گیرد. در مجموع همانطور که اشاره شد، توجه به بهبود کارایی بازار در سطوح مختلف، راهکار اصلی حمایت از بازار در بلندمدت است.

کد خبر 433195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =