عزم جدی در حمایت از بازار سرمایه

بسته پیشنهادی ده گانه با عنوان ۷+۳ که به منظور حمایت از بازار سرمایه با هدف رشد و حمایت از بازار سرمایه ارائه شده است؛ فارغ از اینکه این مهم تا چه حدعملی است‌حاکی از عزم جدی در حمایت از بازار است که می­‌تواند نکته مثبتی محسوب شود.

به گزارش صدای بورس، سه بند اول این بسته که مربوط به تزریق پول به بازار از طریق  اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، رفع ممنوعیت نهادهای مالی بازار سرمایه برای استفاده از تسهیلات بانکی و اعطای اقامت ۵ ساله برای سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام به صورت مصوبه در بازار سرمایه اجرایی می شود.

آنچه مسلم است تزریق پول از هر منبعی تنها یک درمان مقطعی است و تا جو خوش بینی بر بازار حاکم نشود  ممکن است تاثیر چندان زیادی در بازار نداشته باشد. استفاده از تسهیلات با توجه به ریسکی که برای نهادهای مالی ایجاد می­ کند نیز تنها در صورت وجود چشم انداز مثبت می­ تواند منجر به بهبود سمت تقاضا شود. حضور کمرنگ سرمایه­ گذاران خارجی نیز همیشه یکی از کمبودهایی است که در بازار سرمایه کشور احساس می­شود که این مصوبه می­ تواند امید به تزریق پول به بازار از این طریق را افزایش دهد، اما همواره باید این نکته را مد نظر قرار داد که این امر علاوه بر مصوبه نیاز به برنامه ­ریزی دقیق، فراهم سازی و ایجاد سایر زمینه ها برای حضور فعال سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه را دارد.

به نظر می ­رسد بخش تاثیرگذار این بسته شامل ۷ بندی است که به قانونگذاری نیاز دارد و باید در شورای عالی اقتصادی مورد تصویب قرار گیرد پیشنهادهایی که مربوط به مشوق­های مالیاتی برای شرکت­ ها است نشان از توجه ویژه به بازار سرمایه است چرا که معمولا دولت­ ها اقداماتی که منجر به تخفیف در مالیات، به عنوان یک درآمد پایدار می­ شود را به راحتی پیشنهاد نمی­ دهند.


بیشتر بخوانید:

ضرورت بازگشت امنیت


 اهمیت این موضوع در شرایط فعلی کشور که درآمدهای مالیاتی اهمیت زیادی در بودجه دارد دوچندان است. در یکی از بندهای پیشنهادی به معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از طریق سود انباشته اشاره دارد  بدین صورت که چنانچه سود انباشته شرکت ها صرف افزایش سرمایه شود، به همان اندازه از مالیات معاف شوند، که می­ تواند انگیزه شرکت­ها را برای افزایش سرمایه بالا ببرد و با ایجاد منابع به منظور توسعه فعالیت­های شرکت موجب ارزنده تر شدن سهم شرکت شود.

بند پیشنهادی دیگر مربوط به شرکت هایی  است که با هدف حمایت از بازار نسبت به خرید سهام خود یا زیر مجموعه شان اقدام کنند، تا ۵۰ درصد مبلغی که صرف خرید سهام کردند به عنوان امهال مالیاتی به مدت یک سال برای آنها منظور شود. هر چند که تصویب و اجرایی شدن این پیشنهادها زمان بر است،  چنانچه این پیشنهادها با پیگیری جدی سازمان بورس و نهادهای ذیربط هر چه سریعتر اجرایی شوند اقدامات بنیادی خوبی هستند که  می­تواند در بلند مدت شرایط متفاوت و بهتری را برای بازار سرمایه رقم بزنند.

در مجموع به نظر می ­رسد در شرایطی که سایر بازارهای رقیب سنتی بازار سرمایه شرایط جذابی برای سرمایه گذاری ندارند و با توجه به تعدیل قیمتی اخیر صورت گرفته در این بازار، رقیب جدی برای بازار سرمایه وجود ندارد؛ بسته پیشنهادی۷+۳ به همراه دقت به روند مثبت قیمت ­های جهانی و همچنین روند سودآوری اکثر شرکت­ ها نوید افق روشنی را به سهامداران صبور و همچنین سرمایه­گذاران هوشمندی که سهام ارزنده و بنیادی را در کف­ های قیمتی فعلی شکار می­کنند در میان مدت و بلند مدت می­دهد.

  • مهسا بناکار، کارشناس بازار سرمایه و مدرس دانشگاه

کد خبر 433112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =