ضرورت بازگشت امنیت

یکی از مواردی که به بازگشت و احیای بازار کمک می‌کند، کارهایی است که باید به‌صورت عملیاتی اجرایی و انجام شود.

در حال حاضر شاهد این هستیم که تیم جدید در سازمان بورس تمام سعی و تلاش خود را می‌کنند که تعادل و ثبات به بازار بازگردد که متأسفانه کمی برای این اقدامات دیر است و زمانی که جلوی ارکان بازار سنگ‌اندازی شده بود باید فکر امروز را می‌کردند. اما درهرصورت اقدامات و مصوباتی که در شرایط فعلی دهقان در دستور کار خود قرار داده است، اقدامات درستی است و بهتر بود که زودتر انجام می‌شد. اینها اقداماتی است که در مواقع مقتضی باید به کمک بازار می‌آمدند و متأسفانه در دوره‌های قبلی به‌خاطر اشتباه در تصمیم سازی و تصمیم گیری نامناسب مانع فعالیت ارکان بورس شدند. 
حتی اگر امروزه به‌سرعت این اقدامات عملی شود مانند تصمیماتی که برای صندوق‌های بازارگردانی اختصاصی، سبدگردانی‌ها و ... گرفتند، به‌دلیل اینکه امنیت از بازار سرمایه دور شده است، ممکن است بی‌اثر باشد.
 مهمترین اتفاقی که در هر بازار اقتصادی باید به دنبال آن باشیم، امنیت است زیرا وقتی امنیت دور می‌شود سرمایه مردم از آن بازار حرکت خواهد کرد. عملا اقتصاد ایران امنیت را به رمزارزها و خروج سرمایه از کشور و پارک کردن پول در سیستم بانکی داده است، اما به بورس این امنیت را نداده است، بنابراین نقدینگی از بازار خارج می‌شود. 
تمامی ابزارهایی که رئیس سازمان بورس مطرح کردند در بازاری که امنیت وجود داشته باشد عملی خواهد شد و اگر در بازار امنیت وجود داشت این اقدامات باعث می‌شد بازار چندین روز مثبت شود. 
تا زمانی که دعوا بین مجلس و دولت حل نشود همچنان نبود امنیت در بازار وجود دارد و تصور بر این است که تا انتخابات شاهد این بحث‌ها هستیم. در حال حاضر در کوتاه مدت نگاه مثبتی نسبت به بورس ندارم اما نگاه خوشبینانه‌تری نسبت به وضعیت بازار بعد از انتخابات دارم و پیش‌بینی افق من برای بازار تا پایان شهریور شاخصی بسیار بالاتر از شاخص فعلی است و حتی تا پایان سال شاخصی به مراتب بالاتر از شاخص فعلی را تصور می‌کنم.

حمیدرضا دانش‌کاظمی، مدیرعامل کارگزاری آتیه
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۹

کد خبر 433058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =