بازار سرمایه، نخستین بازار تاثیرپذیر از انتخابات ریاست جمهوری

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با خودداری از حرکات هیجانی و ورود تقاضای سفته‌بازانه به بدنه بازارها می‌توان در کوتاه‌مدت و میان‌مدت مانع از شوک‌های تورمی و انتظاری در بازار شد.

به گزارش صدای بورس، امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه به روند معاملات بورس در هفته سوم اردیبهشت ماه اشاره کرد و افزود: در ابتدای هفته ای که گذشت تا حدودی فشار فرش در بازار حاکم بود اما روند بازار در اواسط و اواخر هفته تغییر کرد و توانست با جذب اعتماد برخی از سهامداران خرد جان تازه‌ای به خود بگیرد، همچنین از اواسط هفته شاهد خروج جدی پول از صندوق‌های با درآمد ثابت بودیم.

وی به پارامترهای مهم و تاثیرگذار بر روند بازار سهام اشاره کرد و گفت: موضوع نرخ ارز یکی از مهمترین پارامترهایی است که با تاثیر مستقیم بر روند بازار سهام همراه است.

به گفته امیرباقری، نرخ ارز اکنون در کشور از دو موضوع مهم تاثیر می پذیرد که نخستین عامل سیاست خارجی و نکته دیگر موضوع نقدینگی است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بحث سیاست خارجی می‌تواند به لحاظ تکنیکالی تاثیرگذار بر نرخ ارز باشد، افزود: تقاضا و عرضه ارز ناشی از خوش‌بینی و بدبینی‌های سیاسی می‌تواند این بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

مسایل تاثیرگذار بر تعیین نرخ ارز

وی با اشاره به تاثیر حجم نقدینگی بر نرخ ارز گفت: با توجه به اینکه نقدینگی می تواند تاثیرگذار بر نرخ ارز باشد؛ بنابراین سیاست‌هایی که منجر به انبساط نقدینگی می شوند، تاثیرگذار بر نرخ ارز هم خواهند بود.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، یکی از مسایلی که باید مورد توجه قرار گیرد جلوگیری از سیاست سرکوب نرخ ارز است که در این زمینه باید اجازه داده شود تا نرخ ارز از دل بازار و عرضه و تقاضای واقعی نشات بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: بازار انتظار تورمی و حجم نقدینگی را در تعیین نرخ ارز دخیل می کند؛ بنابراین باید گاهی و هر چند سال یکبار با جهش قیمتی نرخ ارز مواجه باشیم.

امیرباقری اظهار داشت: یکی از مهمترین نکاتی که می تواند کانال معقول، مطمئن و بلندمدت را برای نرخ ارز ترسیم کند و فعالان اقتصادی را از شوک های ارزی در امان نگه دارد موضوع کنترل تورمی و پرهیز از سیاست دستوری نرخ ارز است.


بیشتر بخوانید:
الزام فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری


تاثیرپذیر انتخابات ریاست جمهوری بر بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه به انتخابات ریاست جمهوری ایران و تاثیر آن بر معاملات بازار سهام اشاره کرد و افزود: ماه آینده در حوزه داخلی با انتخابات ریاست جمهوری ایران روبرو هستیم که  شخص رییس جمهوری با توجه به سیاست های مالی که در اختیار دولت قرار دارد می تواند تاثیرگذار بر نرخ بهره و تورم اسمی باشد.

 وی تاکید کرد: به طور حتم سیاست‌هایی که رییس‌جمهوری بعدی در حوزه قیمت‌گذاری دستوری، کنترل قیمت ارز، کنترل نقدینگی و حرکت به سمت بازار باز دنبال می‌کند، می‌توانند تاثیر قابل توجهی را بر معاملات بازار سرمایه داشته باشند.

ریسک متغیرهای فعلی بر روند بازار سهام

امیرباقری با اشاره به اینکه اکنون متغیرهای فعلی ریسک به نسبت زیاد و ابهام سنگینی را بر بدنه بازار وارد می کنند، گفت: این امر باعث شده است تا تقاضای سنگینی در بازار ظاهر نشود مگر در برخی از سهام بنیادی که قیمت‌های جهانی به صورت اهرمی به کمک آنها می‌آید.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در میان‌مدت و بلندمدت اتفاقات رخ داده یک سال اخیر بر بدنه بازار و از طرفی چشم‌اندازهای سیاسی و اقتصادی آتی تاثیر خود را به صورت مستقیم بر بدنه بازار سرمایه می‌گذارند.

وی با بیان اینکه راه صنایع و سهام از یکدیگر جدا می‌شوند و در بازار حرکت جمعی سهام که منتج به حرکت سنگین شاخص شود را شاهد نخواهیم بود، گفت: به احتمال زیاد مسیر یک صنعت با صنعت دیگر جدا می شود که این موضوع نویدبخش پیش‌روی بازار به سمت تحلیل محوری شدن خواهد بود.

 امیرباقری ادامه داد: سرمایه‌گذاران باید در بازاری که عمده حرکت آن بر اساس تحلیل است از دید تحلیل و با توجه به پارامترهای حاضر و آتی در حوزه سیاسی و اقتصادی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 432960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =