۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
بسته ۳+۷، لازم اما ناکافی

بازار سرمایه بیشتر از همه چیز نیازمند اخبار مناسب سیاسی و اقتصادی و همینطور تعیین تکلیف انتخابات ریاست جمهوری داخل و درن هایت، اعتماد به بسته‌های پیشنهادی و اجرای مناسب و اثرگذاری آنهاست تا دوباره روند رو به رشد را در پیش بگیرد.

صدای بورس - مروارید اسلامی؛ به تازگی بسته پیشنهادی حمایت از بازار سرمایه به تصویب سران قوا رسید. این مساله مخالفان زیادی دارد؛ منتقدانی که معتقدند این موارد مصوب تاثیر مثبت قابل توجهی نخواهد داشت.

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر بسته ۳+۷ که هفت مورد آن به تازگی به تصویب سران قوا رسیده است، بیان داشت: به نظر می‌رسد این عوامل در صورت اجرای کامل، تا حدودی بتواند جلوی ریزش‌های بیشتر را بگیرد و در برخی از سهام موجب روند رو به رشد شود؛ همانطور که نشانه‌هایی نیز وجود دارد به‌خصوص در صنعت بانکی، با توجه به اعلام نرخ تسعیر ارز جدید توسط بانک مرکزی، به تدریج اجرای این عوامل ده‌گانه، هم باعث کاهش شدت ریزش می‌شود و هم بعضی از سهام و صنایع که از این مساله منتفع می‌شوند، روند رو به رشد آرامی را در پیش می‌گیرند.


او با اشاره به اینکه موارد ده‌گانه برای رشد بازار کافی نیستند، گفت: به نظر نمی‌رسد این عوامل برای تحریک بازار به سمت رشد و رونق کافی باشند به عنوان مثال، تاثیر برخی از بندهای مصوب به صورت میان‌مدت است و به طور قطعی و به سرعت انجام نمی‌شود. شاید بتوان گفت این عوامل لازم هستند اما برای رشد کافی نیستند. 


میرمعینی تاکید کرد: بازار در حال حاضر عمدتا از ناامیدی و بی‌اعتمادی رنج می‌برد؛ بی‌اعتمادی نسبت به اثرگذاری این بسته‌های جدیدی که برای بازار در نظر گرفته می‌شود و همچنین، ناامیدی نسبت به آینده سیاسی و اقتصادی کشور. بنابراین تا زمانی که خبرهای خوش سیاسی و اقتصادی وجود نداشته باشد یا اثرگذاری این دستورالعمل‌ها و بسته‌های پیشنهادی که در جهت حمایت از بازار اجرایی می‌شوند، به صورت عملی و مشهود مشخص نشود، اعتماد هم به بازار برنمی‌گردد.


بیشتر بخوانید:

داستان ۳ میلیون تن فولاد گمشده، تکرار گم شدن دکل‌های نفتی است؟/ مجلس چرا تفحص از فولادی‌ها را دنبال نکرد؟

ریسک رمزارزها، نداشتن دانش کافی است



او ادامه داد: در بحث بازار این موضوع وجود دارد که قیمت‌ها تقریبا رشد پیدا کنند ولی وقتی که رشد پیدا کردند، در چه قیمت‌هایی دوباره احتمال ریزش وجود دارد؟ اگر این رشد به صورت بنیادی ادامه نیابد، احتمال افت مجدد آن وجود دارد و صرفا عده‌ای خاص از این تحریک و رشد موقتی و مقطعی منتفع شوند. بنابراین به نظر می‌رسد بازار سرمایه بیشتر از همه چیز نیازمند اخبار مناسب سیاسی و اقتصادی و همینطور تعیین تکلیف انتخابات ریاست جمهوری داخل و در نهایت، اعتماد به بسته‌های پیشنهادی و اجرای مناسب و اثرگذاری آنهاست تا دوباره روند رو به رشد را در پیش بگیرد.


این کارشناس بازار سرمای در پایان تاکید کرد: در رابطه با اینکه چقدر می‌توان رشد بازار را به عوامل ده‌گانه محدود کرد و چقدر این عوامل می‌تواند اثرگذار باشد، هنوز نمی‌توان پیش‌بینی خاصی داشت.

کد خبر 432592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =