ریسک رمزارزها، نداشتن دانش کافی است

ارزهای دیجیتالی چند سالی است که وارد بازار سرمایه‌گذاری جهان و ایران شده است و سرمایه‌گذاران زیادی در آن سرمایه گذاری کرده و به عنوان دارایی به آن نگاه می‌کنند. اما این نوع سرمایه‌گذاری از نظر برخی کارشناسان دارای نواقصی است که از جمله آن می توان به نداشتن پشتوانه فیزیکی اشاره کرد.

صدای بورس- بهناز صفری؛ ارزهای دیجیتالی چند سالی است که وارد بازار سرمایه‌گذاری جهان و ایران شده است و سرمایه‌گذاران زیادی در آن سرمایه گذاری کرده و به عنوان دارایی به آن نگاه می‌کنند. اما این نوع سرمایه‌گذاری از نظر برخی کارشناسان دارای نواقصی است که از جمله آن می توان به نداشتن پشتوانه فیزیکی اشاره کرد.  صدای بورس در گفت‌وگویی با ابوالفضل قاسمی، کارشناس ارزهای دیجیتال ابعاد این مهم را مورد بررسی قرار داده است.

  • رمز ارزها نوعی کالای دیجیتال هستند یا یک نوع سرمایه گذاری جدید، نظر شما در این رابطه چیست؟

ارزهای دیجیتال زمانی ایجاد شدند که بیت کوین وجود داشت . در واقع ارزی به وجود آمد که بتوانند از آن در زندگی روزمره خود استفاده کنند. همین طور که این نوع ارزها رشد کردند و افراد بیشتری سمت آن رفتند مشکل مقیاس پذیری بیت کوین افزایش یافت. زمانی که تعداد تراکنش ها در شبکه افزایش می یابد هزینه های تراکنش‌ها بالا می‌رود و این برای افرادی که به صورت خرد می خواهند از این دارایی استفاده کنند به صرفه نیست.

تراکنش در بیت‌کوین‌ها نسبت به ارزهای دیجیتالی دیگر کندتر است البته ارزهای دیجیتالی دیگر هم کندی دارند که این مساله یک نوع امنیت به شبکه می دهد. بیت کوین به خاطر کمیابی مطلقی که داشت تبدیل به یک دارایی شد. دارایی که افراد بتوانند روی آن سرمایه گذاری کنند. اولین بار تکنولوژی بلاک چین توسط بیت کوین معرفی شد در واقع نمادی است برای این تکنولوژی و تحولی که با خودش به همراه داشت.

  • روند این بازار را چگونه ارزیابی می کنید؟

رمز ارزها در واقع  به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری محسوب می شوند زیرا برای بلاک چین اولین کاربردی که تعریف شده است  در تراکنش ها بوده است. در حقیقت اولین عملکرد آن انتقال پول و دارایی‌ها در نظر گرفته شده است. بلاک چین کاربردهای وسیع تری دارد و چون مساله انتقال پول سودده است افراد بیشتر سمت آن گرایش پیدا کرده اند و هنوز بخش های دیگر آن گسترش کافی نیافته است بنابراین معتقدم در آینده شاهد رشد بخش های دیگر بلاک چین خواهیم بود.

  • برخی معتقدند که رمزارزها دارایی بدون پشتوانه هستند که سرمایه گذاری در آنها با ریسک بالایی مواجه است.

 در اینجا دو مساله مطرح شد. یکی مساله ریسک و دیگری پشتوانه رمز ارزهاست. در حوزه ریسک به این صورت است که ارزهایی رهبر بازار هستند اینگونه ارزها ریسک‌های کمتری دارند اما سایر رمز ارزها ریسک‌های بیشتری دارند البته سودهای خوبی هم دریافت می‌کنند. این بازار چون دامنه نوسان ندارد و شبانه روزی است و نظارت خاصی هم روی آنها وجود ندارد بسیاری از رمزهای پائین پشت یکسری سفته بازی‌ها قرار می‌گیرند و سودده می‌شوند. ارزهای بالای بازار ریسک های کمتری دارند.

برخی‌ها به نداشتن پشتوانه ارزهای دیجیتالی انتقاد شدید می کنند اما در اینجا باید پرسید اینترنت چیست؟ چیزی که وجود دارد و کامل از آن استفاده می کنیم. اگر بگویم ارزهای دیجیتال پشتوانه ای ندارد پس اینترنت هم پشتوانه ندارد. در حالی که می دانیم اینطور نیست و ارزشی که اینترنت خلق کرده است یکی از مهمترین چیزهایی است که بشر خلق کرده است.

بیت کوین هم یک عدد است مانند ارقام بانکی و پشتوانه اش بلاک چین است که پشتوانه اش تکنولوژی برتری است که به وجود آمده .این ارزها چه بمانند و چه بروند ما بلاک چین را داریم که این مهمترین پشتوانه ارزهای دیجیتال است. دومین پشتوانه آنها قدرت پردازشی است که برای بیت کوین وجود دارد و آن‌را مدیریت و امنیت این شبکه را تضمین می‌کند.


بیشتر بخوانید:
بازار با این پول‌ها گرم نمی‌شود/ورود نقدینگی بی‌تاثیر است


  • یکی از ایرادهای وارد، نوسانات افسار گسیخته رمز ارزهاست، نظر شما در این خصوص چیست؟

بیت کوین و رمزارزها دامنه نوسانشان آزاد و تا ۲۴ ساعت است. این مساله باعث شده برخی از سرمایه گذاران این ایراد را بگیرند و از تصمیم برای سرمایه گذاری در آن بترسند. چیزی که وجود دارد اینکه ارزهای دیجیتال باید به بلوغی برسند که در آنجا نوساناتشان کم شود. در سال های آینده و با رسیدن به بلوغ نسبی نوساناتش هم کم می شود.

  • اتفاق هک صرافی‌ها در ترکیه موجب ممنوعیت انتقال پول از طریق رمز ارزها شد، این مساله را چگونه برآورد می کنید؟

فقط یک درصد احتمال هک شدن صرافی‌ها وجود دارد. همیشه به تمام افرادی که ارزهای دیجیتال دارند پیشنهاد شده است که ارزهایشان را در صرافی ها نگه ندارند. البته سرمایه گذاران باید از صرافی‌های معتبر استفاده کنند و به سایت های جدید اعتماد نکنند. موضوع دیگر مساله قانونگذاری است. برای اینکه ارزهای دیجیتال رشد کنند دولتی‌ها قطعا به آن توجه خواهند کرد و حتما به فکر قانون‌گذاری در این زمینه خواهند بود. ولی سوال اساسی این است که آیا دولتی‌ها می توانند ارزهای دیجیتال را فیلتر و محدود کنند؟ برای پاسخ به این سوال باید بگویم که تکنولوژی بلاک چین یک تکنولوژی برتر است که برای کسب اطلاعات از آن استفاده می‌شود. این تکنولوژی غیرقابل فیلتر است بنابراین دولتی‌ها نمی‌توانند آن را فیلتر کنند.  البته به این نکته هم توجه کنید که بلاک‌چین برای دولتی ها کاربردهای زیادی دارد بنابراین هرگز چنین تکنولوژی که به سودشان است را از بین نمی برند. کشورهایی که از این تکنولوژی عقب بمانند حتی اگر از نظر اقتصادی پیشرفته باشند ممکن است از سایر کشورها عقب بماند.

  • به نظر چینی ها قصد دارند تسلط بر دلار را کمرنگ کنند آیا در آینده این امکان وجود دارد که رمزارزها جایگزین پول های ملی شوند؟

پول های ملی هم توسط بلاک چین ها مدیریت خواهند شد اما اینکه جایگزین شوند خیلی خوشبینانه است زیرا قدرت ها اجازه چنین جایگزینی را نمی دهند. صرفا هم این دارایی برای جایگزین شدن نیامده است بلکه آمده تا جایگاه خودش را باز کند. تنها چیزی که ممکن است اقتصاد چین از اقتصاد آمریکا پیشی بگیرد و یوان سلطه دلار را از بین ببرد همین بلاک چین هاست.

  • توصیه شما به سرمایه گذارانی که می خواهند در این حوزه فعالیت کنند چیست؟

در بسیاری از کشورها سرمایه گذاران و افراد مختلف پول های خود را سمت ارزهای دیجیتالی برده‌اند ولی به طور کلی سرمایه گذارانی که سمت ارز دیجیتالی می روند گاهی ریسک های بزرگی انجام می‌دهند در حالی که در این بازار باید با هشیاری وارد شد و شناخت پیدا کرد. اینکه شناخت پیدا کنند ممکن است زمانگیر باشد. متاسفانه برخی از افراد دنبال یک شبه پولدار شدن هستند. ممکن است برخی ارزها رشد های خوبی داشته باشند و حتی ۱۰۰ برابر هم شده باشند و افراد دنبال اینگونه موارد هستند و بدون اطلاعات وارد می شوند و دست به ریسک می زنند. در حالی که باید در این بازار دانش خودشان را افزایش دهند.

  • پیش بینی شما از آینده بلند مدت و کوتاه مدت  این بازار چیست ؟

این بازار دامنه نوسان آزادی دارد و هیچ محدودیتی در آن وجود ندارد . سرمایه گذاران هم هر لحظه می توانند آن را بفروشند یا خریداری کنند اما حرکت کلی بازار تابع بیت کوین خواهد بود. یعنی اگر بیت کوین پیشرفت کند بازار هم بالا می رود و اگر ریزش کند بازار هم ریزش خواهد داشت.

کد خبر 432553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =