۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
ریپو چیست و چه کاربردی دارد؟

ریپو در بازار سرمایه هم باری شرکت‌ها و هم برای نهادهای مالی قابل استتفاده است.

احسان ذاکرنیا، معاون سرمایه‌گذاری و توسعه هلدینگ بانک کشاورزی در گفت‌وگو با صدای بورس:
مکانیزم به صورتی است که دو نهاد مالی به طور مثال بانکی که کسری مابع دارد و دیگری که مازاد منابع را دارد تعاملی را با هم دارند.
برای مثال بانک الف در انتهای دوره بستن حساب‌ها در انتهای روز کاری با کمبود نقدینگی مواجه می‌شود بعد از تعامل با بانک ب دارایی‌های مالی ارزشمند که بیشتر اوراق قرضه هستند را به بانک می‌دهد یا به آن می‌فروشد با قراردادی که مبلغ را با درصدی بالاتر بازپس بخرد.
ریپو می‌تواند به لحاظ زمانی یک شبه باشد، با سررسید مشخص اجرا شود(1-6 یا به عنوان مثال با تاریخ مشخصی که استاندارد زمانی نیست) و می‌تواند برای سررسید باز باشد یعنی براساس مقدار زمانی که در اختیار فرد مقابل قرار دارد بر اساس نرخ بهره بازار با طرف اول تسویه شود.
به لحاظ طرفین معامله اینکه طرفین به یکدیگر اعتماد داشته باشند یا خیر می‌تواند ریپو دوطرفه یا سه‌طرفه باشد در صورتی که افراد به هم اعتماد داشته باشند اوراق میان دو طرف تبادل می‌شود و نیازی به رکن سوم نیست ما در غییر اینصورت رکن سومی به عنوان رکن تسویه یا نهاد واسط مطرح می‌شود که اوراق مبنای مالی در مکانیزم ریپو را در اختیار آن قرار می‌دهند.
ریپو بدون ایراد نیست و برای رفع موانع شرعی آن در قرارداد حتما باید یاد شود که قراداد بیع و خرید و فروش است نه قرارداد قرض همچنین تقریر شود طرفین توافق کردند که این دارایی مبنای تامین مالی را طرف مقابل فروخته است با توافق بازخرید همین اوراق یا اوراق مشابه در سررسید با قیمت مشخص برای پوشش ریسک‌ها یک اختیار خرید برای فروشنده و یک اختیار فروش برای خریدار توافق می‌کنند.
ریپو در بازار سرمایه هم باری شرکت‌ها و هم برای نهادهای مالی قابل استتفاده است.

کد خبر 432543

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =