گام بلند سازمان برای بهبود

اگر سازمان بورس، شرکت‌ها را ملزم به انتشار افشای اطلاعات کند، فرهنگ اطلاع‌رسانی را در بازار سرمایه جاری می‌کند و می‌تواند لیست افشای اطلاعات را بهبود بخشد.

صدای بورس _ فاطمه حیدرپور؛ رتبه بندی و افشای اطلاعات که از آن به عنوان گامی در مسیر بهبود بازار سرمایه نام برده می‌شود حالا موضوع روز بازار سرمایه است.

محمدرضا عربی‌مزرعه‌شاهی، مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری پارس کیان درباره ساز وکار جدید سازمان بورس درباره انتشار گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌ها با روشی نوین گفت: اگر نیت این باشد که شرکت‌ها در اعلام نشدن و حتی نادرست ارایه شدن eps ها دخیل نباشند، می‌توانند نتیجه درستی برای سرمایه‌گذاران و بازار سرمایه به همراه داشته باشند.
وی افزود: سازمان بورس می‌تواند با کمک نهادهای مالی دارای مجوز مانند مشاوران سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها، تامین‌سرمایه‌ها و حتی صندوق‌ها و اجبار آنها برای به‌عهده گرفتن ارایه تحلیل برخی شرکت‌های بورسی و فرابورسی به عمق بخشی دانش در بازار سرمایه کمک کند؛ در نتیجه اگر این نهادها، منتشرکننده افشای اطلاعات و پیش‌بینی‌ها باشند، در پاسخگویی به بسیاری از ابهامات در شرکت‌ها کمک بزرگی می‌کنند.
این فعال بازار سرمایه درباره اعلام سازمان مبنی بر انتخاب ناشر برتر گفت: نهادهای ناظر در بورس‌های دنیا، ناشران را به انتشار افشاهایی که حداقل اطلاعات را شامل می‌شود، اجبار می‌کنند؛ در ایران صورت‌های مالی ماهانه، سه ماهه و حتی تغییرات در هر قسمتی از شرکت‌ها باید اعلام شود. 
افشاهای اجباری قوانینی است که شامل بحث‌های انضباطی می‌شود و افشاهای اختیاری رزومه مدیران، احترام به محیط زیست و ریسک‌های شرکت را در بر می‌گیرد. بر این اساس افشاهای اختیاری حتی رتبه‌بندی بهتری را برای شرکت به ارمغان می‌آورد که در نهایت این شرکت‌ها به‌عنوان ناشر برتر معرفی می‌شوند.


بیشتر بخوانید:
قیمت محصولات ایران خودرو در ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ +جدول


وی در ادامه گفت: در این راستا اگر سازمان بورس، شرکت‌ها را ملزم به انتشار افشای اطلاعات کند، فرهنگ اطلاع‌رسانی را در بازار سرمایه جاری می‌کند و می‌تواند لیست افشای اطلاعات را بهبود بخشد. همچنین می‌تواند این اطلاعات را به ‌صورت اختیاری یا اجباری دریافت کند که در صورت اجباری بودن و انجام ندادن آن جریمه‌ای برای شرکت‌ها در نظر گرفته شود و در صورت اختیاری بودن، هر افشایی به انجام برسد، امتیازاتی برای این شرکت‌ها قائل شوند.
عربی در بخشی دیگری از سخنان خود به اعلام eps شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: در گذشته eps شرکت‌ها در بسیاری از مواقع نادرست اعلام می‌شد که انگیزه‌ای برای مخدوش کردن حساب‌ها بود. یکی از این نشانه‌ها شرکت‌هایی بودند که پیش‌بینی‌های خود را نزدیک به eps اعلامی منتشر می‌کردند اما شرکت‌هایی هم بود که پیش‌بینی ابتدای سال آنها با eps انتهای سال متفاوت بود. این مغایرت اشکال بزرگی بود که در رتبه بندی قبلی وجود داشت؛ این مشکلات باید اصلاح شود تا شرکتی که اطلاعات درستی را منتشر می‌کند رتبه بالاتری را دریافت کند.
وی در پایان گفت: شرکت‌هایی که رتبه بندی برتر را بخواهند باید معیارهای اختیاری و اجباری را در نظر بگیرند و در صورت نداشتن نمره منفی، امتیازی به آنها داده شود.

کد خبر 432227

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =