۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
حذف  قضاوت ناشر

محسن خدابخش،مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار/ منظور از حذف EPS که مدتی است در بازار سرمایه مطرح شده، EPS پیش‌بینی ناشر است که این مورد حذف شده است. اگرEPS را از لحاظ Earning per share در نظر بگیریم، برای آخرین دوره چهار تا سه ماهه نمایش داده می‌شود.

پیش از اصلاحات دستورالعمل‌ها، ناشر براساس یک سری مفروضات پیش‌بینی را انجام می‌داد و یک EPS  ارائه می‌کرد که اظهارنظر خود ناشر بود. دستورالعمل جدید می‌گوید مفروضات که موجود است، پس ناشر به جای پیش‌بینی سود، آیتم‌های اثرگذار در پیش‌بینی وضعیت شرکت را به‌عنوان یک گزارش به بازار اعلام کند. باید توجه داشت که تعداد افراد حرفه‌ای و متخصص در بازار زیاد است؛ بنابراین افراد خودشان براساس مفروضات، پیش‌بینی و ارزیابی را انجام دهند یا از دیگران کمک بگیرند و اقدام به خرید سهم کنند. کسانی که متخصص هستند، می‌توانند این کار را انجام دهند و کسانی هم که دانشی ندارند، نباید اقدام به خرید تک‌سهم کنند، مگر آنکه از افراد خبره کمک بگیرند.

 

بنابراین هدف سازمان به این ترتیب است. طبق بررسی سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش‌بینی اعلامی ناشران از انحراف بالایی برخوردار بوده و گاهی شرکت‌ها EPS را اعلام می‌کردند و پس از مدتی تعدیل مثبت یا منفی می‌دادند و فقط ناشر در این موضوع دخیل بوده است. به همین دلیل سازمان بورس تصمیم گرفت که این کار به صورت حرفه‌ای انجام شود و قضاوت توسط ناشر نباشد.

باید توجه داشت که هر تغییری با یک‌سری از مقاومت‌ها مواجه می‌شود و گاه اصلاحاتی درخصوص آن انجام می‌شود که در راستای غنا بخشیدن به آن است. اصلاح فرم‌ها نیز در همین راستا انجام شد. نخستین بار است که ناشران با این فرمت اقدام به گزارش‌دهی می‌کنند و اصلاحات برای غنی‌تر شدن گزارش‌ها صورت گرفته است.

 

  • ماهنامه بازار و سرمایه - اوراق بهادار
کد خبر 392004

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =