اوراق تبعی شوالیه نجات بورس است؟!

انتشار اوراق تبعی در بهبود شرایط بورس مثبت است اما باید به همراه ابزارها و ترفندهای دیگر انجام شود.

صدای بورس _ محبوبه قرمزچشمه؛ فردا ( ۷ اردیبهشت۱۴۰۰ ) و به منظور حمایت از بازار سرمایه اوراق اختیار فروش تبعی چهار زیرمجموعه بورسی و فرابورسی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس منتشر خواهد شد. بر این اساس‌ سهامداران شرکت پتروشیمی نوری، مبین، تندگویان و پارس برای اطمینان از سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، می‌توانند این اوراق که حکم بیمه سهام با سود ۲۲ درصدی به مدت یک‌سال دارد را خریداری کنند.

کاهش دامنه ریسک افزایش بازدهی

محمد یوسف امین داور، مدیرسرمایه گذاری پردازش اطلاعات مالی پارت در این باره گفت: انتشار اوراق تبعی بر بهبود بازار سرمایه تاثیر مثبت می‌گذارد اما این روش به تنهایی کارساز نیست چرا که بهترین روش مدیریت بورس در شرایط کنونی ورود نقدینگی است.

مشکل بی اعتمادی به بازار سرمایه

وی شرایط کنونی سهام شرکت‌های منتشر کننده اوراق تبعی( شرکت پتروشیمی نوری، مبین، تندگویان و پارس) را متعادل عنوان کرد و گفت:‌ مشکل کنونی بازار سرمایه بی اعتمادی مردم به بازار سرمایه است، مردم برای نگه داشتن سهم باید قانع شوند و این کار سختی است. بورس در شرایط کنونی همچون بچه زن بابا است و تلاش برای توجیه خوبی او ، نتیجه ای در بر ندارد.


بیشتر بخوانید:
صندوق توسعه ملی چرا ۱۲ هزار میلیارد تومان را پرداخت نمی‌کند؟

مسکن بعد از بازگشت آمریکا به برجام ارزان می‌شود؟


مدیرسرمایه گذاری پردازش اطلاعات مالی پارت افزود:‌ تنها چیزی که می‌تواند بازار را جمع کند این است که بتوانیم ‌بورس را به تعادل برسانیم.

هدف از انتشار اوراق تبعی عرضه سهام

امین داور بیان کرد: هدف از عرضه اوراق تبعی کاهش عرضه سهام است. در شرایط غیر بحرانی، این روش برای مدیریت بازار سرمایه کارساز است اما در شرایط کنونی باید با ۲ و ۳ ترفند دیگر همراه شود تا نتیجه ای داشته باشد.

راه کارهای کمکی انتشار اوراق تبعی

امین داور گفت: از جمله راهکارهای کمکی در کنار انتشار اوراق تبعی، اینکه بانک مرکزی به بانک ها خط اعتباری بدهد بانک ها از بورس سهام بخرند، نمونه تاریخی این روش برای بهبود شرایط سال ۲۰۰۸ در آمریکا و با خرید سهم خودروسازی جی و سی تی بانک انجام شد. بانک ها سهام این دو شرکت را نگه نداشتند و بعد از مهار بحران در این سال فروختند.

کد خبر 432143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =