دلایل ریزش امروز بازار سرمایه/ بازارگردانان ماکت بازارگردان هم نیستند

مدیرسرمایه گذاری پردازش اطلاعات مالی پارت در مورد رشد شاخص گفت: تحلیل گرها سعی می کنند روی سناریوهای گوناگونی فکر کنند، اما من اعتقاد دارم که دلیل ندارد به این مساله پرداخته شود که مجددا شاخص به بالای ۲ میلیون واحد برسد.

به گزارش صدای بورس، محمد یوسف امین داور، مدیرسرمایه گذاری پردازش اطلاعات مالی پارت در گفتگو با صدای بورس اظهار کرد: قیمت‌هایی که مردادماه بازار داشت غیر منطقی بود و سهامداران دچار هیجان شده بودند و ورود نقدینگی در مقیاس زیادی انجام گرفت، اما پس از فروکش کردن هیجانات ریزش قیمت ها و افت بازار روندی طبیعی بود که طی شد.

امین داور اظهار کرد: از یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد که شاخص اصلاح خودش را شروع کرده است این سوال پیش آمده که آیا موج سوم اصلاحات قرار است صورت گیرد که من به این مساله شک دارم و به نظرم با منطق اقتصادی جور در نمی آید.

کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: در واقع نه قیمت های صعودی خیلی بالا را عملیاتی می بینم و نه ریزش مجدد قیمت ها را؛ چیزی که انتظار داریم این است که یک بازی را در شاخص ببینیم.

امین داور درباره این که بسیاری اعتقاد دارند ریزش بازار به خاطر درست عمل نکردن بازارگردان ها است بیان کرد: بازارگردان هایی که ما در بورس تعریف کرده ایم ماکت بازارگردان هم حتی نیستند. تا جایی که می دانیم درآمد بازارگردان ها روی هر نماد بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون در سال است.

به گفته وی؛ بازارگردان باید استراتژی سودآوری برای کار خودش در نظر بگیرد و اگر نتواند چنین کاری را انجام دهند در واقع کاری بی نتیجه و ماکت وارد را انجام می دهد.

امین داور در پاسخ به این سوال که چطور می توان بازار را سمت تعادل هدایت کرد گفت: این کارحتی از سازمان بورس هم بر نمی آید زیرا بیش از ۵ میلیون نفر در بورس سرمایه گذاری کرده اند که کنترل آنها سخت است و به خاطر ترس و استرس هایی که بین سهامداران وجود دارد نمی توان انتظار تعادل در بازار را داشت.

مدیر سرمایه گذاری پردازش اطلاعات مالی پارت درباره عرضه نشدن اوپال اظهارکرد: کاملا طبیعی است هر زمان بازار اوضاع خوبی نداشته باشد عرضه اولیه ها عرضه نمی شوند ولی هر زمان بازار اوضاع خوبی داشته باشد عرضه اولیه ها وارد بازار می شوند.

وی درباره اینکه آیا تا پایان سال این امکان وجود دارد که صد شرکت عرضه اولیه داشته باشیم بیان کرد: افراد سیاسی صحبت هایی انجام می دهند ولی باید این را بدانیم که تعداد عرضه مهم نیست بلکه حجم ریالی عرضه ها اهمیت دارد.

امین داور تصریح کرد: به خاطر این که سیستم های سازمان بورس ما قدیمی است امکان این که هر روز یک عرضه اولیه داشته باشیم وجود ندارد و باید چهارشنبه ها اینکار صورت پذیرد تا سیستم ها جوابگوی تقاضای خرید باشند. بنابراین با توجه به سیستم هایی که وجود دارد ما نمی توانیم تا پایان سال این حجم عرضه اولیه داشته باشیم.

کارشناس بازار سرمایه درباره اختصاص ۵۰ درصد از سرمایه صندوق ها به سهام عدالت اظهار کرد: البته بورس هرگزباید نمی گوید و این را در اختیار صندوق ها قرار داده تا خودشان تصمیم گیرنده باشند اما صندوق های درآمد ثابت می توانند بخشی از سرمایه خود را به سهام عدالت اختصاص دهند اما به طور کلی فکر نمی کنم اینکار روند مثبتی بر بازار بگذارد.

وی افزود: واقعیت های اقتصادی یک دیکته های برای ما می نویسد مثل این که بدانیم دلار کی می تواند افت کند و یا کی ارزش پول ملی کشور افزایش پیدا می کند. برای این مساله یا باید حجم ریال زیاد شود یا عرضه دلار،حجم ریال که قطعا کم نمی شود خیلی خوش شانس باشیم ۲۰ درصد امکان پذیر است. و با توجه به بودجه ای که نوشته اند ۵۰ درصد افزایش نقدینگی سال آینده  در بازار خواهیم داشت.

به گفته وی؛ اما اگر عرضه دلار بیشتر شود حداقل در کوتاه مدت  می تواند در نرخ ارز تاثیر بگذارد بنابراین عرضه ای تی اف به تنهایی نمی تواند روی عرضه دلار تاثیر بگذارد. اما عرضه ای تی اف در بورس قطعا باعث افزایش ارز در کشور خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که حقوقی ها چقدر می تواند در ریزش بازار تاثیر گذار باشند تصریح کرد:اگر منظورتئوری توطئه است که من کلا با این مساله مخالف هستم زیرا اگر بخواهیم دلیل ریزش هر چیزی را توطئه بدانیم درست نیست.

بهناز صفری

کد خبر 423996

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بازار و امید به بازگشت

    بازار و امید به بازگشت

    از مهر ۹۸ روند صعودی بازار شروع شد تا مرداد ماه ادامه داشت. اما با افزایش عرضه‌ها بازار دچار ریزش شد. این روند کاهشی هم ابدی نیست و باید آماده برگشت بازار بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =