مزیت رفع محدودیت خرید سهام برای کارگزاران

کارشناس بازار سرمایه معتقد است برداشتن محدودیت خرید سهام برای کارگزاران، اقدام مثبتی است و سبب کاهش کدهای اجاره‌ای در بازار می‌شود.

به گزارش صدای بورس، فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه، با اشاره به صحبت‌های مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در رابطه با برداشتن محدودیت معاملات کارگزاران اظهار کرد: برداشتن محدودیت خرید سهام برای کارگزاران، اقدام مثبتی است و سبب کاهش کدهای اجاره‌ای در بازار می‌شود. همچنین، درجه شفافیت با برداشتن محدودیت‌ها، افزایش پیدا می‌کند.

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با کدهای اجاره‌ای گفت: کارگزاران به دلیل معذوریت در داشتن کد معاملاتی، کد افراد دیگر را اجاره می‌کردند و با آن به معامله می‌پرداختند؛ که این شگرد، تنها برای شخصی که سرمایه گذاری می‌کند، دارای منفعت است.

آقا بزرگی بیان کرد: کدهای اجاره‌ای سبب عدم شفافیت در معاملات افراد دارای این کدها می‌شود و ممکن است، بعدا زمینه اختلاس و درگیری نیز پیش آید.

او افزود: افزایش نقدشوندگی و شفافیت و کمک به کاراتر شدن بازار سرمایه از وظایف سازمان بورس است، از نظر من برداشتن محدودیت در معاملات کارگزاران، به دلیل افزایش شفافیت در معاملات یکی از بارزترین وظایف مقام ناظر است، که با وضع این قانون این اقدام انجام شد.


بیشتر بخوانید:

آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۱۱۰) / آشنایی با انواع بازارهای مالی در ایران


آقا بزرگی در پاسخ به این پرسش که، آیا کارگزاران به اطلاعات نهانی دسترسی ندارند؟، گفت: تفکیک وظایف نهادهای مالی، به منظور پرهیز از تضاد منافع است. به این صورت که اگر شخصی در کارگزاری مشغول به فعالیت است، نمی‌تواند سبدگردانی انجام دهد و اگر به فعالیت سبدگردانی نیز مشغول شود، به دلیل وجود نفع مشترک که ممکن است بعداً به خاطر صلاح خود کارهای دیگر نیز انجام دهد، بنا به همین دلیل، وظایف نهادهای مالی را از هم تفکیک می‌کنند.

او بیان کرد: در حقیقت با جداسازی نهادهای مالی و شرح وظایف سازمانی خود، اطلاعات آنان را به حداقل ممکن می‌رسانند؛ بنابراین اصولاً کسی اطلاعات نهانی خاصی نباید داشته باشد، مگر اینکه تداخل وظایف داشته باشند.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا در کشورهای دیگر نیز فعالان بورسی اجازه معامله دارند؟، اظهار کرد: در تمام کشورها، افراد در بازارهای مالی قابلیت انجام معامله دارند، ولی جزء به جزء فعالیت‌هایشان، مثل، حساب‌های بانکی، محدود به سیستم کارگزاری نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 432040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =