پیشنهاداتی برای بهبود شرایط بازارسرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه، هدف جمعی از فعالان بازار سرمایه را از نوشتن نامه به سران قوا، ارائه پیشنهاداتی در جهت بهبود شرایط بازارسرمایه عنوان کرد و گفت: امضاکنندگان این نامه به دنبال افزایش اعتماد در بازارسرمایه هستند و پیشنهادات مطرح شده در این نامه از جنس کاربردی است.

تزریق مبالغ حاصل از مالیات برفروش به صندوق تثبیت بازار

به گزارش صدای بورس، اخیرا بیش از۱۰۰ نفر از مدیران و کارشناسان بازار سرمایه طی نامه‌ای به سران سه قوه و در آستانه برگزاری جلسه شورای هماهنگی اقتصادی، راهکارهایی را برای تقویت اعتماد سرمایه‌گذاران به این بازار و تامین نقدینگی جهت بهبود وضعیت معاملات پیشنهاد کردند.

عظیم ثابت، کارشناس بازارسرمایه و از امضاکنندگان این نامه موضوع مالیات برفروش را یکی از موارد مطرح شده در این نامه عنوان کرد و افزود: پیشنهاد می‌شود که رقم حاصل از این مالیات در صندوق تثبیت بازار که صندوقی دولتی است وارد شود تا از طریق مبالغ جمع شده در صندوق بتوان به بازارسرمایه در مواقع مورد نیاز کمک کرد. این مبالغ قابل برگشت هستند و در مواقع ضروری، بازارسرمایه می تواند از آن استفاده کند. در حال حاضر این صندوق منابع کمی دارد. پیش از این قرار بود بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به این صندوق واریز شود که متاسفانه فعلا به جز مبلغی اندک، رقمی به این صندوق واریز نشده است.

یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی، ۱۴ هزار میلیارد تومان است

وی با اشاره به یکی دیگر از پیشنهادات مطرح شده در این نامه اظهار کرد: پیش از این تصویب شده بود تا به میزان یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی در مواقع ضروری برای بهبود شرایط بازار استفاده شود، باید دید چرا این مبالغ در حال حاضر واریز نمی‎شود؛ در حالیکه اگر این مبالغ وارد بورس شود علاوه بر اینکه باعث تقویت تقاضا در بازارسرمایه خواهد شد در بلند مدت نیز به نسبت نرخ سود بانکی برای صندوق توسعه ملی هم عایدی بیشتری خواهد داشت.

عظیم ثابت اضافه کرد: این منابع چیزی حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان است که اگر به سمت صندوق تثبیت بازارسرمایه وارد شود، تاثیر مطلوبی بر شرایط بازار دارد. فعالان بازار انتظار دارند، همانطور که بخشی از منابع کارگزاران به صندوق توسعه بازار واریز می شود، به همان ترتیب منابعی در صندوق تثبیت بازار برای حفظ بازار در شرایط خاص وجود داشته باشد.


بیشتر بخوانید:

کاهش عدالت همچنان ادامه دارد


حضور نماینده سازمان بورس در جلسات قیمت‌گذاری

این کارشناس بازارسرمایه، موضوع قیمت‌گذاری دستوری را یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح شده در این نامه دانست و گفت: این موضوع به طور مستقیم با حقوق سهامداران خرد و بیت‌المال مرتبط است. قیمت گذاری دستوری نتیجه‌ای جز رانت برای افرادی معدود ندارد که در صنایع مختلف به ایجاد مشکلات زیادی منجر می شود. در این خصوص در نامه فعالان بازارسرمایه به سران قوا پیشنهاد شده تا برای جلوگیری از قیمت گذاری دستوری، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسات مربوط به قیمت‌گذاری‌ها حضور داشته باشد تا به این ترتیب از منافع ناشران، سهامداران حمایت لازم را داشته باشد.

ضرورتی به نام کاهش نرخ سود بانکی

وی با اشاره به لزوم کاهش نرخ سود بانکی، تصریح کرد: سال جاری که به بیان مقام معظم رهبری سال تولید و مانع‌زدایی نامیده شده است، باید تمهیداتی در جهت پیشبرد منابع به سمت تولید اندیشیده شود. در حال حاضر، هم برای بانک ها پرداخت سود بالا به سپرده ها مشکل است و هم به این شکل بخش تولید فلج خواهد شد. بنابراین برداشتن قدم برای کاهش نرخ سود بانکی اقدامی ضروری است.

یک پیشنهاد

عظیم ثابت در پایان پیشنهاد کرد: اگر بتوان معافیت مالیاتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را افزایش دهیم و تمرکز بیشتری را بر روی موضوع بازارگردانی داشته باشیم، شاهد حرکات مثبت تری در بازار خواهیم بود. اگر بازارگردانی به طور موثر انجام شود، می توان گفت حتی نیازی به دامنه نوسان هم وجود نخواهد داشت، اما متاسفانه در حال حاضر صندوق ها منابع کافی برای اجرایی کردن این موضوع در اختیار ندارند.

وی تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که دامنگیر بازار شده و اعتماد در بازار را کاهش داده است، در صورت عدم اتخاذ تصمیمات مناسب از سوی سران قوا، این موضوع می تواند به مشکلات زیادی بیانجامد، بنابراین انتظار می‌رود که سران قوا در خصوص بهبود شرایط بازارسرمایه، راه حل های کارا و متنوعی ارائه دهند و آن را برای تغییر فضای کنونی بازار عملیاتی کنند. 

منبع: سنا

کد خبر 432009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =