با توجه به اینکه در برهه حساسی از زمان و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و همچنین مذاکرات در جهت احیای برجام قرار گرفته ایم، بازار در یک بلاتکلیفی بسر می‌برد، همچنین در هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه بار دیگر با افت شاخص و افت نقدشوندگی سهم‌ها کار خود را به پایان رساند.

به گزارش صدای بورس، در هفته‌ای که گذشت بازار سرمایه بار دیگر با افت شاخص و افت نقدشوندگی سهم‌ها کار خود را به پایان رساند و اولین ماه از سال جدید نیز روی خوش به فعالین بازار و سهامداران نشان نداد. در حالی که اتفاقات محرک زیادی در هفته گذشته در جریان بودند.

از جمله این اتفاقات، تصمیم سیاست‌گذاران بورسی برای افزایش یک درصدی سمت منفی دامنه نوسان و تغییر قوانین گره معاملاتی بود که پیش‌بینی می‌شد تا این قوانین بتوانند در جهت افزایش نقدشوندگی سهام عمل کنند و سهامداران را از صفوف فروش خارج نمایند که برخلاف تصور اعلام این قوانین منجر به سنگین‌تر شدن صفوف فروش در بازار شد. از دیگر موارد بررسی بورس در جلسه سران سه قوه بود که آن اقدام نیز تقریبا بی‌اثر باقی ماند.

با توجه به اینکه در برهه حساسی از زمان و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و همچنین مذاکرات در جهت احیای برجام قرار گرفته ایم، بازار در یک بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. در بازارهای موازی مانند خودرو و مسکن نیز رکود نسبی مشاهده می‌شود و تقریبا تقاضا برای خرید از بین رفته و یا به حداقل رسیده است. از طرفی در بازار ارز که مهم‌ترین بازار تاثیرگذار بر بازار سهام است یک ثبات نسبی مشاهده می‌شود و انتظارات بر کاهش نرخ ارز پیرامون توافقات احتمالی شکل گرفته است.

با فرض احیای مجدد برجام و شکل‌گیری توافقات احتمالی میان ایران و کشورهای حاضر در برجام، و با درنظر گرفتن وضعیت اقتصادی کشور، نرخ ارز از سطوح تعادلی خود پایین‌تر نخواهد آمد و به نظر نمیرسد که شاهد نرخ‌های پایین تر از 22– 24 هزار تومان برای نرخ ارز در نیمه ابتدایی سال 1400 باشیم.


بیشتر بخوانید: 

مدیرعامل سابق « فولاد خوزستان» سمت جدید گرفت

«شپدیس» زیر ذره بین



ذکر این نکته ضروری است که احیای برجام و از میان رفتن بخشی و یا تمام تحریم‌های موجود می‌تواند ریسک سایه انداخته بر اقتصاد و بازارهای مالی همچون بازار سرمایه را کاهش داده و موجب اعتماد بیشتر سهامداران به ورود مجدد به بازار نماید. با توجه به این سناریو تصمیم بر فروش سهام ارزنده موجود در بازار کاری غیرعقلانی به نظر می‌رسد.

توجه به بازار کامودیتی ها نیز ضروری است، با توجه به بهبود وضعیت واکسیناسیون در اروپا و حتی آمریکا و نیز بهبود اوضاع پساکرونایی در کشور چین و افزایش تقاضای مازاد حاصل از دوران کرونا، برای نیمه ابتدایی سال روند صعودی کماکان برای کامودیتی‌ها پیش‌بینی می‌شود و این مساله باید توجه سهامداران را به سمت سهام کامودیتی محور جلب کند، اما به نظر می‌رسد سیاست‌گذاران برهم زننده تعادل در بازار و علت فرار نقدینگی از بازار و به تبع آن از میان رفتن اعتماد سهامداران اقدام مثبتی در این زمینه انجام دهند تا سهامداران بتوانند با اعتماد بیشتری نسبت به ماه‌های گذشته عمل کنند و اقدام به خرید سهام ارزشمند موجود در بازار کنند.

در حال حاضر با ادامه وضع سیاست‌های ناکارآمد در بازار، شاهد تکرار خروج نقدینگی از بازار سهام و ورود پول به بازار رمز ارزها و صندوق‌های بادرآمد ثابت خواهیم بود و به نظر می‌رسد در هفته پیش رو همچنان در حالت انتظار به سر خواهیم برد و تا از بین رفتن عدم قطعیت‌ها و در صورت عدم حمایت از بازار، شاهد ورود نقدینگی قابل توجهی به بازار نخواهیم بود.

سمیه صفری، کارشناس و تحلیلگر بنیادی بازار سرمایه

کد خبر 431949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =