سه راهکار عملی بهبود کیفیت EPS

دقت در معیارها و تلاش در کاهش انحراف معنادار پیش‌بینی‌ها، با آنچه محقق می‌شود و یا توضیح راجع به متغیرهای ریسکی که منجر به این انحراف‌ها می شود، برای ارائه این پیش‌بینی‌ها می تواند تاثیرگذار باشد.

صدای بورس _ فاطمه حیدرپور؛ افشای اطلاعات و ارائه گزارش‌های مالی دو کلید واژه مهم در بازار سرمایه و در تصمیم گیری‌های فعالان آن بوده است.در این بین انتشار ای پی اس و نحوه ارائه آن بارها دستخوش تغییراتی شده است هرچند  رئیس سازمان بورس در جدیدترین اظهار نظر خود از بازگشت این گزارش‌ها البته به روشی جدید خبر داده است.

علی اسلامی بیدگلی، عضو هیئت مدیره شرکت مشاور سرمایه گذاری آرمان آتی درباره رویه مناسب ارائه EPS در بازار گفت: برای سالیان متمادی شرکت‌ها موظف به ارائه ای پی اس بودند اما از دو سال گذشته، به دلیل انحرافات معناداری که در پیش‌بینی eps شرکت‌ها و سودهای محقق شده، به‌وجود آمد، سازمان بورس تصمیم گرفت الزام شرکت‌ها برای ارائه eps را حذف کند. 

این کارشناس ارشد بازار سرمایه افزود: در همان زمان نیز بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که می‌توان رویه‌هایی را تدوین کرد که میزان انحراف معیار epsهای پیش‌بینی از آنچه محقق شده کمتر باشد.
در حال حاضر سازمان بورس و شرکت‌های تابعه در حال تدوین راه درستی برای پیش‌بینی سود هستند که در این راستا بهتر است که این فاکتورها تنظیم شوند و شرکت‌های پذیرفته شده ملزم به ارائه eps باشند.
وی در پاسخ به اینکه  کدام راه را برای ارائه eps در بازار سرمایه مناسب‌تر می‌دانید،‌ گفت: دقت در معیارها و تلاش در کاهش انحراف معنادار پیش‌بینی‌ها، با آنچه محقق می‌شود و یا توضیح راجع به متغیرهای ریسکی که منجر به این انحراف‌ها می شود، برای ارائه این پیش‌بینی‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد. این مسئله می‌تواند برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران حائز اهمیت بوده و به تحلیل‌های دقیق‌تر منجر شود.


`بیشتر بخوانید:
آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۱۰۱) EPS را از کجا پیدا کنیم؟



اسلامی با بیان اینکه شرکت‌ها باید ملزم به ارائه eps باشند، گفت: در ارائه eps از سه روش ttm و forward و همچنین پیش‌بینی‌های بودجه‌ای یک‌ساله و میان دوره‌ای می‌توان بهره برد. وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه البته بخشی از انجام این پیش‌بینی‌ها بر عهده شرکت‌های پردازش اطلاعات، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه‌هاست، گفت: این مجموعه‌ها براساس داده‌های اعلامی شرکت‌ها، داده‌ها را پردازش می‌کنند تا بتوانند نتیجه بهتری را در اختیار تحلیلگران قرار دهند.

عضو هیئت مدیره شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی در انتها تاکید کرد: روش‌هایی که در پیش گفته شد می‌تواند مفید باشد. دقت داشته باشید که خروجی‌های مناسب باعث کاهش ابهامات  و کاهش ریسک در بازار سرمایه می شود.

کد خبر 431861

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =