عقبگرد مفید بورس

از سال ۹۶ تاکنون eps ttm جای پیش بینی سود را گرفته بود، با این حال به نظر می‌رسد قرار بر این است که مجددا پیش‌بینی رسمی شرکت‌ها از سود سال مالیشان در تابلوی نماد معاملاتی نمایش داده شود.

به گزارش صدای بورس، با توجه به ریزش‌های چند وقت اخیر بورس و اعتراضات سهامداران احتمالا این اقدام سازمان بورس راهکاری در راستای شفاف‌سازی بیشتر و راهنمایی سهامداران برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بنیادی‌تر شود. اگرچه روش eps ttm از دقت بالایی برخوردار نبوده و ایراداتی بر آن وارد بود، اما روشی که سازمان اتخاذ کرده بسیار دقیق‌تر از روش قبلی خواهد بود و سهامداران در شرایط آشفته بازار اخیر می‌توانند از این فاکتور مهم برای سرمایه‌گذاری بهتر بر روی سهم‌ها از آن استفاده کنند. در اصل این اقدام به نفع سهم‌هایی است که از لحاظ بنیادی و تحلیلی در شرایط مناسبی قرار دارند.
 
راهکاری برای کاهش گمراهی سهامداران
تقی صانعی، مدیرعامل پتروشیمی نوری در خصوص پیشینه eps ttm گفت: از سال ۹۶ شرکت‌ها ملزم شدند eps ttm را در سایت قرار دهند، eps ttm بر اساس ۱۲ ماه گذشته است و در پایان هر ۳ ماه میان دوره که پیش‌بینی‌های مالی شرکت‌ها صورت می‌گیرد منتشر می‌شود.
مدیرعامل پتروشیمی نوری افزود: شرکت‌ها باید ۱۲ ماه گذشته را حساب کرده و پیش‌بینی کنند.البته احتمال دارد از این ۱۲ ماه، ۹ ماه آن در سال جاری باشد و ۳ ماه آن در سال گذشته، در اصل این روش محاسبه روش دقیقی نبوده و با توجه به اینکه در کشور ما نوسانات قیمت شدیدی در نرخ ارز و قیمت ریالی محصولاتی که شرکت‌ها تولید می‌کنند وجود دارد و در کنار آن تغییرات قوانین نیز به یک باره رخ می‌دهد، بنابراین روش پیش‌بینی فعلی جوابگو نیست و نمی‌تواند دقیق باشد و معمولا سرمایه‌گذاران از این طریق گمراه می‌شوند .
صانعی اظهار داشت: طبق تجربه، زمانی که دوره مالی شرکت به اتمام می‌رسد و سود واقعی آن مشخص می‌شود، سود eps ttm که در گذشته پیش‌بینی شده بود با سود اعلامی دارای اختلاف بسیاری است، بنابراین در این روش جدید که قرار است پیش‌بینی رسمی شرکت‌ها به عنوان سود مالی مطرح شود می‌توان بسیار دقیق‌تر از گذشته عمل کرد و سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند با توجه به این موضوع دقیق‌تر از قبل به بررسی شرکت‌ها پرداخته و بر روی آن سهم سرمایه‌گذاری انجام دهند.
مدیر عامل پتروشیمی نوری با اشاره به اینکه روش جدیدی که سازمان بورس برای اعلام eps مطرح کرده دقیق‌تر است ادامه داد: در یک سال اخیر نوسهامداران بسیاری وارد بازار سرمایه شده‌اند، اکثر این افراد شناخت کافی و لازم را از بازار سرمایه ندارند و فقط برای خرید سهم یک شرکت به eps و p/e شرکت‌ها مراجعه می‌کنند،این موضوع ساده‌ترین پارامتر ارزشیابی و ارزندگی شرکت برای نوسهامداران محسوب شده که می‌توانند سودآوری مجموعه‌ها را از این طریق تشخیص دهند.البته سرمایه‌گذاران حرفه‌ای به پارامترهای تکنیکال مراجعه می‌کنند و پس از آن برای سرمایه‌گذاری بر سهمی تصمیم می‌گیرند. صانعی با اشاره به ریزش‌های سنگین چند وقت اخیر بازار سرمایه گفت: با توجه به به ریزش‌های سنگینی که در بازار وجود داشت، بسیاری از مردم ضرر کردند. بر این اساس سازمان بورس قصد دارد از این طریق اطلاعات دقیق‌تری را در اختیار مردم و نوسهامداران قرار دهد تا بتوانند بر اساس پارامترهای دقیق‌تری به سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه بپردازند.

ضرورتی که بیش از پیش حس می‌شود
محسن کرکه آبادی، مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری کارگزاری نواندیشان هم با اشاره به اینکه پیش‌بینی سود توسط شرکت‌ها همیشه مزیت‌ها و معایب خاص خود را به همراه داشته عنوان کرد: سهامداران با استفاده از EPS دید کلی نسبت به سودسازی‌ شرکت‌ها پیدا می‌کنند اما گاهی سودسازی‌ها بیش از حد تغییر می‌کند که از عوامل درون شرکتی متاثر می‌شود. با این حساب سهامدار دید روشن‌تری نسبت به آینده سهم پیدا می‌کند.
کرکه آبادی در خصوص معایب این گزارشات نیز افزود: گاهی شرکت‌ها برای مدیریت سود برآوردهایی غیر واقعی ارائه می‌دادند و این نیز می‌توانست تاثیر منفی بر دیدگاه سهامداران بگذارد، برای حل مسئله مدیران سازمان ترجیح دادند که به طور کلی صورت مسئله را پاک کنند. این تحلیلگر بازار معتقد است: در حال حاضر با توجه به شرایط فعلی بازار و ورود تعداد زیادی از افراد جامعه به سرمایه‌گذاری به صورت مستقیم بدون کسب دانش سرمایه‌گذاری، بیان پیش‌بینی درآمد هر سهم که توسط شرکت‌ها ارائه می‌شد بیش از پیش حس می‌شود. مدیر تحلیل و سرمایه‌گذاری کارگزاری نواندیشان تصریح کرد: درست است که با جایگزین شدن گزارش‌های تفسیری مدیریتی به‌ جای پیش‌بینی درآمد هر سهم (EPS)، سرمایه‌گذاران تحلیل را مبنای معاملات خود قرار دادند، اما باید در نظر داشت که وقتی مردم عامی برای سرمایه‌گذاری در این بازار بدون آموزش‌های لازم و کسب دانش دعوت می‌شوند به چنین عاملی برای درک بیشتر از نحوه و میزان سودسازی شرکت‌ها نیاز مبرم دارند.

فاطمه مشایخی
منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۵

کد خبر 426585

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =