آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۱۰۷) /دریافت سود تقسیمی

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار،، همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

دریافت سود تقسیمی

به گزارش صدای بورس، قبل از راه اندازی سامانه سجام، پرداخت سود به روش های متفاوتی انجام می شد. به این صورت که، پس از تشکیل مجمع عمومی عادی، قسمتی از سود هر سهم(EPS) بین سهام داران تقسیم می شد. سپس سرمایه گذاران می توانستند مطابق با اعلامیه ای که در سایت کدال (codal.ir) منتشر می شد، با استفاده از یکی از روش های زیر سود خود را دریافت کنند:

شماره حساب خود را از طریق ایمیل ارسال کنند تا سود تقسیمی به حساب آن ها واریز شود.

یک بانک به سرمایه گذار معرفی می شد تا وی با مراجعه به بانک مذکور در تاریخ اعلام شده و ارایه کارت ملی و کد بورسی خود سود تقسیمی مقرر را دریافت کند.


بیشتر بخوانید:

هدیه توافق، ثبات به بازار ارز


مشکل این روش ها زمانی بود که سرمایه گذار به تاریخ مجمع توجه نکند یا تاریخ پرداخت سود تا زمان سرمایه گذاری وی فاصله زیادی داشته باشد و فراموش کند که سود تقسیمی را دریافت کند. یا نیاز باشد برای افتتاح حساب به بانک های متفاوتی مراجعه کند و به این ترتیب هزینه ای به او تحمیل شود.

با روی کار امدن سامانه سجام، این روند تغییر کرد. هم اکنون وجوه مربوط به هر سهمی که شما با آن به مجمع می روید و درخواست سود تقسیمی برای آن سهم می کنید، درتاریخ مشخص شده از سوی شرکت، به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز می شود. سپس این شرکت وجوه مذکور را به حساب هایی که سرمایه گذاران در سایت سجام معرفی کرده اند، واریز می کند. به این ترتیب سود بسیار سریع تر و کم دردسرتر و به طور خودکار به واسطه سامانه جامع سجام به حساب سرمایه گذاران واریز می شود.

برای مشاهده سودهای تعلق گرفته به شما کافی است از بخش دارا سربرگ “گزارش سودهای تعلق گرفته از سال ۹۶ به بعد” را انتخاب کنید، تا سود سهامتان نمایش داده شود. (شکل زیر)

دریافت سود تقسیمی سامانه سجام


این پرداخت خودکار زمانی که تعداد سهام فرد افزایش پیدا می‌کند یا در مواردی که فرد آشنایی چندانی با بازار بورس ندارد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در حال حاضر سهام عدالت یکی از مصادیق این موارد است چرا که در روش مدیریت مستقیم، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی در اختیار هر فرد قرار داده شده است و دریافت سود سهام از تک تک آن ها کار آسانی نخواهد بود. در کنار آن در روش مدیریت غیر مستقیم، سهام عدالت به سهام شرکت سرمایه گذاری استانی تبدیل شده است و مشمولان سود سالیانه خود را از این شرکت ها دریافت خواهند کرد

منبع: سیگنال

کد خبر 431795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =