اتاق تهاتر ارز و کالا راه‌اندازی شد

به‌دنبال سیاست‌گذاری‌های جدید در مورد رفع ممنوعیت ورود کالاهای لوکس به کشور به‌منظور استفاده حداکثری از ارز حاصل از صادرات برای واردات، اتاق تهاتر ارز و کالا نیز راه‌اندازی خواهد شد تا از این طریق، تبادل ارز صادراتی با واردکنندگان با چالش کمتری انجام شود و همچنین امکان تهاتر ارز با کالا نیز فراهم آید.

به گزارش صدای بورس، کاظم دوست‌حسینی، مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات به مباحث کارشناسی که در ماه‌های اخیر در اتاق بازرگانی مطرح شده اشاره می‌کند و می‌گوید: براساس کارشناسی‌هایی که انجام شده است، موضوع تهاتر ارز پذیرفته شده و به زودی اجرایی می‌شود.

به گفته کاظم دوست‌حسینی، سازوکار این امر نیز به این شکل است که با تشکیل اتاقی ارزهای موجود در خارج از کشور پس از تسویه داخلی به یک واردکننده یا مصرف‌کننده منتقل شود.


بیشتر بخوانید:  
چه عواملی بر بورس ۱۴۰۰ تاثیر می‌گذارد؟


البته آن‌طور که سیاست‌گذاران کشور می‌گویند پیش‌شرط اجرای راهکار تهاتر ارز و کالا این است که مقامات کشورهای طرف تجاری در این مورد توافق کنند. آنچنان که چندی پیش نیز ایران و هند با هدف دور زدن تحریم‌های مالی آمریکا مکانیسمی را طراحی کردند که براساس آن ۴۵ درصد پول نفت صادراتی ایران به هند به روپیه در بانک‌های هندی سپرده‌گذاری می‌شود و بهای کالاهای صادراتی هند به ایران از این حساب پرداخت می‌شود.

به گفته رئیس انجمن صادرکنندگان برنج هند، با راه‌اندازی مکانیسم پرداخت بهای کالاهای صادراتی هند به ایران با روپیه صادرات مستقیم برنج هندی به ایران پس از یک دهه از سر گرفته شد. بر این اساس بانک هندی یوسی‌او و بانک پارسیان مبادلات مالی مربوط به صادرات برنج هند به ایران را تسهیل می‌کنند.

عباس عراقچی، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی در مورد مبادلات پایاپای و اینکه گفته شده برای مثال کشورهایی چون پاکستان در قبال صدور گندم به ایران، کود شیمیایی و آهن، دریافت کرده و به نوعی تهاتر کالا انجام می‌شود، گفت: در جریان تجارت خارجی کشور بر اصل تهاتر و مبادلات براساس ارزهای محلی تاکید شده است.

مصوبه برداشت از حساب بانک‌ها باطل شد

درحالی‌که مصوبه هیات دولت مبنی‌بر برداشت از حساب بانک‌ها توسط دیوان محاسبات تخلف محرز» اعلام شده، اطلاعات جدید نشان می‌دهد که این مصوبه توسط «هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین» که در مجلس فعالیت می‌کند «ابطال» شده و منتظر ابلاغ رئیس مجلس است.

به گفته خباز، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، مصوبه هیات دولت، واریز رقم یارانه نقدی اردیبهشت‌ماه به حساب مردم و استقراض این رقم از بانک مرکزی بوده؛ اما مسوولان بانک مرکزی با عنوان کردن این توجیه کرد «منبع دیگری برای تامین این پول وجود نداشته» دست به برداشت از حساب‌ بانک‌ها زده‌اند. گویا در این نشست، نماینده بانک مرکزی این‌گونه استدلال کرده که چون این کار، مصوبه هیات دولت بوده، بانک مرکزی موظف به اجرای آن بود.

خباز اضافه کرد: تاکنون ۱۷۰۰ میلیارد تومان از حساب بانک‌ها برداشت شده که طی رایزنی‌های انجام‌شده ۱۰۶۰ میلیارد تومان به حساب بانک عودت داده شد، اما ۷۴۰ میلیارد تومان باقی مانده هنوز به بانک‌ها برگردانده نشده است.

منبع: اقتصادنیوز

کد خبر 431421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =