ابهامات در واگذاری سرخابی ها

کلاب هاوس صدای بورس با موضوع واگذاری شرکت‌های پرسپولیس و استقلال و عرضه آن‌ها در فرابورس میزبان تعدادی از کارشناسان و اصحاب بازار سرمایه بود که در این جلسه سه ساعته افراد، نظرات و ابهامات خود را در این باره با امیرهامونی، مدیرعامل فرابورس مطرح کردند.

به گزارش صدای بورس امیر آشتیانی عراقی، رئیس هیئت مدیره نیکان رسانه بازار سرمایه درباره عرضه باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس گفت: اقتصاد ایران باید با توجه به شرایط کشور بررسی شود. بسیاری از واگذاری‌هایی که غیر از بورس انجام شده اند با حاشیه و مشکلاتی همراه بوده است. سوال اینجاست آیا غیر از بورس محل بهتری برای واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال وجود دارد؟!

وی افزود: در سال‌های اخیر نمونه موفق واگذاری مخابرات در بورس را شاهد بودیم. نگرانی هایی نیز وجود دارد اما در نهایت عرضه دو باشگاه موجب شفافیت در عملکرد مالی باشگاه‌ها می‌شود. هنگامی که دسترسی همگانی بر عملکرد باشگاه‌ها انجام شود از بسیاری از مشکلات و خطاها جلوگیری خواهد شد.

در بخشی از این گفت و گو میثم هاشم خانی، کارشناس مسائل اقتصادی و بازار سرمایه گفت: عرضه دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در بورس میتواند مثبت باشد. شرکت‌هایی که محبوبیت دارند را اگر به  صورت ipo داشته باشیم در بلند مدت نگاه مردم را نسبت به بازار سرمایه مثبت می‌کند. البته به نظر می‌رسد این عرضه اتفاق نمی‌افتد و این فرایند ۱۲ سال است که به طول انجامیده است.

فرشید گل‌زاده، عضو اسبق هیئت مدیره پرسپولیس در این گفتمان مجازی بیان کرد: در سال ۹۵ که عضو هیات مدیره بودم، ساختار اقتصادی تعدادی  از باشگاه‌های جهان را بررسی کردم و سه حوزه عمده درآمدی را شناسایی کردیم( بخش اول بلیط فروشی، بخش دوم از حق پخش تلویزیونی و سوم درآمدزایی از برند باشگاه)
برند باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس ارزش بالایی دارند که در ایران از آن استفاده نمی‌شود. پیشنهاد می‌شود قبل از ورود به فرابورس این دو باشگاه ساختار اقتصادی خود را تقویت کنند و از الگوهای مشخص در این زمینه استفاده کنند.

وی افزود: به نظر می‌رسد در این دوره به صلاح نیست که به فرابورس این دو باشگاه عرضه شوند.

امیرهامونی، مدیرعامل فرابورس درباره واگذاری استقلال و پرپولیس گفت: در چند سال گذشته که حدود ۹ سال است بنده درگیر این موضوع بوده ام و وزارت اقتصاد، وزارت ورزش و سازمان خصوصی سازی اقدامات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده اند. بسیاری از صورت‌های مالی این دو باشگاه اصلاح شده اند و با توجه به درآمدزایی پرسپولیس، این باشگاه به سودسازی رسیده است. به احتمال قوی در بازار اول و دوم فرابورس ایران، این دو باشگاه عرضه نخواهند شد اما در حال برسی هستیم تا در بازار پایه فرابورس، کشف قیمت شود تا سهامداران اصلی شناخته شوند و مدیریت باشگاه را به دست بگیرند. مادامی که این دو باشگاه دولتی باشند، درآمدزایی از حق پخش و برند باشگاه محقق نخواهد شد.

مدیرعامل فرابورس افزود: البته بحث پایداری این سود هم مطرح است ولی در حال حاضر با فعالیت های صورت گرفته برای شفافیت مالی و اصلاحات ساختاری مالی و مدیریتی دو باشگاه پرسپولیس و استقلال شرایط خوبی برای عرضه اولیه سرخابی در بازار پایه فرابورس داریم.

هامونی گفت: خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس برکات بسیار خوبی دارد و تجاری شدن مدیریت دو باشگاه، مشکلات بزرگ این دو تیم از جمله حق پخش تلویزیونی را تعیین تکلیف می کند و همچنین قرار گرفتن اطلاعات مالی و مدیریتی آنها در سامانه کدال (سامانه نشر اطلاعات گزارشهای شرکت های بورس) کمک بسیار زیادی به شفافیت بیشتر استقلال و پرسپولیس می کند و این موضوع برای سهامدار، سرمایه گذار و هوادار مهم و ارزشمند خواهد بود.

مدیرعامل فرابورس در جمع صاحب نظران اقتصادی، خبرنگاران و مدیران حوزه های اقتصاد و ورزش کشور در روم صدای بورس شبکه اجتماعی کلاب هاوس گفت: قطعا واگذاری این دو باشگاه به عنوان سرمایه ملی با حساسیت و دقت زیاد صورت می گیرد و تا ثبات لازم حمایت از آنها قطع نمی شود و از این بابت برای هواداران جای نگرانی نیست.

مبینا بنی اسدی، مدیر روابط عمومی فرابورس ایران نیز گفت: در فضای رسانه‌ای فرآیند عرضه دو باشگاه بسیار غیر شفاف است.  باید سعی شود این موضوع با شفاف سازی و کمک بیشتری در این زمینه انجام شود.

کد خبر 431375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =