بازار سرخ و رونق فروشندگی

هفته قرمز و راکد بازار سبب ریزش شاخص کل به زیر ۱ میلیون ۲۵۰ هزار واحد شد،در حالی که انتظار برای بهبود ارزش معاملات نسبت به هفته اول سال ۱۴۰۰ وجود داشت.

به گزارش صدای بورس هفته قرمز و راکد بازار سبب ریزش شاخص کل به زیر ۱ میلیون ۲۵۰ هزار واحد شد،در حالی که انتظار برای بهبود ارزش معاملات نسبت به هفته اول سال ۱۴۰۰ وجود داشت.

معاملات منفی شاخص سازها

 روز شنبه بازار توانست پایین ترین ارزش معاملات خرد طی یک سال گذشته را با حدود ۲،۸۰۰ میلیارد تومان به خود اختصاص دهد. معاملات منفی شاخص سازهایی نظیر شپنا، فملی، شتران جو منفی را در کلیت بازار ایجاد نمود و سبب ریزش ۱۱ هزار واحدی شاخص کل شد.

سرایت جو منفی معاملات روز شنبه به روز یکشنبه ، نه تنها شاخص سازها بلکه کلیت بازار را به محدوده قرمز کشاند به طوری که در انتهای بازار تنها ۱۵ نماد در محدوده صف خرید باقی ماندند. کاهش ارزش معاملات خرد به زیر ۲ هزار میلیارد تومان رکورد جدیدی در طی یک سال گذشته بود.

حضور پر رنگ حقوقی ها

 خروج ۶۳۷ میلیارد تومان پول حقیقی و ریزش ۱۳ هزار واحدی شاخص کل سبب شد تا مطابق انتظار معاملات روز دوشنبه هم منفی ادامه یابد. افزایش ارزش معاملات خرد به بالای ۳،۷۰۰ میلیارد تومان و حضور پر رنگ حقوقی ها در سمت خریدار می توانست امیدی برای خروج از رکود باشد.البته ارزش معاملات ده برابری بازار صندوق ها و اوراق با درآمد ثابت نسبت به ارزش معاملات خرد تمام امیدها را از بین برد و سبب شد معاملات روز سه شنبه نیز مانند روزهای قبل منفی خاتمه یافته و شاخص کل به کف کانال ۱ میلیون ۲۶۰ هزار واحدی برسد.

صف فروش ۴۷۳ نماد

خروج ۳۵۱ میلیارد تومان پول حقیقی از سهام و ورود ۱،۱۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار درآمد ثابت و همچنین کاهش مجدد ارزش معاملات خرد سبب ریزش شاخص کل به زیر سطح ۱ میلیون ۲۵۰ هزار واحدی در روز چهارشنبه شد. صف فروش ۴۷۳ نماد و صف خرید تنها ۲۵ نماد و بازگشت ارزش معاملات خرد به زیر ۲ هزار میلیارد تومان نیز جو رکودی حاکم بر بازار آخرین روز هفته را به خوبی نشان می‌دهد.

 کاهش سکه و دلار

مهم‌ترین اخبار هفته گذشته را می‌توان به نشست طرف های برجامی در روز سه شنبه اختصاص داد که با جوی مثبت خاتمه یافته و امیدها برای بازگشت به توافق را چندین برابر نموده است. نشست دوم جمعه آینده خواهد بود. اخبار ضد و نقیض در خصوص تصویب FATF نیز دیگر خبر مهم این هفته بازار بود.

کاهش سکه از بالای ۱۱ میلیون تومان به زیر ۱ میلیون ۸۰۰ هزار تومان طی معاملات هفته جاری و کاهش قیمت دلار به زیر ۲۵ هزار تومان هم قابل تامل بود . همچنین در بازار جهانی مس رشد خوبی داشت و مجدد به بالای ۹ هزار دلار رسید. نفت هم در محدوده ۶۳ دلار باقی ماند و روی با ۱ درصد کاهش به ۲،۸۳۰ دلار رسید. آلومینیوم نیز بالای ۲،۲۵۰ دلار معامله شد.

 سرخطی ها ی کدال

از اطلاعیههای مهم کدال در هفته گذشته میتوان به افزایش نرخ ۳۵ درصدی سیمان سفید در شرکت های سیمانی، افزایش نرخ ۱۵ درصدی در ختور، پذیرش و درج شرکت سرمایه گذاری جنوب در بازار دوم فرابورس ایران توسط گروه سرمایه گذاری مسکن، اورهال پتروشیمی جم، افزایش ۸۵ درصدی نرخ دستمزد تصفیه شکر خام، دریافت جواز تاسیس کارخانه فرو سیلیکو منگنز با ظرفیت ۱۲ هزار تن در سال توسط کمنگنز (در شرکت زیر مجموعه) اشاره داشت . همچنین نگاهی به گزارش اسفند ماه منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد در گروه سرب و روی نمادهای کیمیا، فزرین، کدما فروش از موجودی را ثبت نموده اند در حالی که نمادهای کاما و فاسمین فروش خاصی نداشته اند. نرخ فروش شمش روی تقریبا بدون تغییر نسبت به ماه قبل بوده است. در گروه فولادی نسبت ورق گرم به شمش فخوز داخلی از متوسط سالانه ۱.۱۲ به ۱.۲۵ رسیده است. اسلب صادراتی هرمز نیز رشد نرخ ۸ درصدی را ثبت نموده و نسبت به متوسط ۹ماهه ابتدایی ۷۲ درصد جهش داشته است. در کاوه نیز اثرات افزایش ظرفیت تولید در حال نمایان شدن است. نرخ فروش ملی مس هم رشد ۱۱درصدی داشته و مبلغ فروش فملی رشد ماهانه ۱۰۰درصدی را تجربه نمود. در الفینی ها بیشترین افزایش نرخ مربوط به پلی پروپیلن و پلی اتیلن سنگین به ترتیب با رشد ۲۰ درصدی اختصاص داشت. نرخ فروش متانول افت ده درصدی را نشان می‌دهد. شخارک در این گروه فروشی نداشته است. افزایش نرخ اتان و رشد ۳۰ درصدی نرخ پارازایلین نوری نیز از دیگر نکات مهم گزارشات ماهانه بود.

حسام بصیری،کارشناس بازار

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۹۴

کد خبر 431187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =