معاملات طلا در بورس : ساعت کار، زمان معامله طلا در بورس و ...

مگر می‌شود طلا را در بورس خرید و فروش کرد؟ ساعت کاربورس طلا چه تفاوتی با بورس سهام دارد؟ زمان معاملات طلا در بورس و یا ساعت معاملات طلا در بورس چه زمانی است و از کجا می‌توان اطلاعات لازم در این مورد را کسب کرد؟ در این مقاله به شما می گوییم که طلا نیز در بورس قابلیت معامله دارد البته شرایط و ضوابطی دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

اگر جایی عنوان معاملات طلا در بورس به گوشمان بخورد قطعاً تعجب می‌کنیم. آنچه بیشتر ما مبتدی‌ها از بورس می دانیم این است در این بازار انواع سهام و اوراق بهادار به خرید و فروش می‌رسند و افراد با توجه به میزان سرمایه‌ای که در اختیار دارند می‌توانند در این معاملات مشارکت داشته باشند. اما معامله طلا در بورس کمی برایمان نا آشناست.

معاملات طلا در بورس فعالیت اقتصادی است که بسیاری از افراد به دلیل اینکه ریسک کمتری نسبت به سایر سرمایه گذاری‌ها دارد از این نوع سرمایه گذاری استقبال می‌کنند. در این روش هر فرد به میزان دارایی که دارد واحدهایی از یک صندوق طلا را خریداری می‌کند.

برای فعالیت در این بازار حتماً باید نسبت به دریافت کد بورسی اقدام نمایید. امکان معاملات طلا در بورس به صورت آنلاین برای همه سرمایه گذاران فراهم است و از طریق اپلیکیشن هایی که برای اینکار در نظر گرفته شده به راحتی قادر خواهند بود معامله کنند. ساعات کاری بورس طلا معمولاً جوری برنامه ریزی شده که پس از اتمام ساعات کاری بورس اوراق بهادار باشد. یعنی از ساعت 12:30 با شروع مرحله پیش گشایش آغاز شده و تا ساعت 15:30 ادامه خواهد داشت. برای آشنایی بیشتر با پیش گشایش در سهام می توانید مقاله " پیش گشایش چیست؟ " را مطالعه نمایید.

معاملات طلا در بورس

سرمایه گذاری در طلا و معاملات طلا در بورس در واقع یکی از کم ریسک ترین سرمایه گذاری‌ها است که وجود دارد. ممکن است گاهی بخاطر خبرهای اقتصادی و سیاسی متفاوت بازارهای متفاوت تأثیر بگیرند و با ریزش و رکود مواجه شوند. ارز، بورس و ... اما طلا از جمله سرمایه گذاری‌هایی است که با خیال راحت می‌توانید در آن شانس خود را امتحان کنید. همان طور که در بالا هم گفته شد نیاز به ثبت نام می باشد که می توانید با مطالعه مقاله " روش ثبت نام در بورس " به راحتی این کار را انجام دهید.

در بورس شیوه خرید طلا متفاوت از بازار فیزیکی و واقعی است. همان طور که می دانید علاوه بر بورس اوراق بهادار، بورس کالا نیز فعال است که در آن کالاهای مختلفی به خرید و فروش می‌رسند. در این بورس کالا صندوق‌هایی وجود دارد موسوم به صندوق‌های سرمایه گذاری طلا. مدیر صندوق دارایی مشتریان خود را بر روی سکه طلا و مقدار کمی هم بر روی اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌کند. وی با توجه به میزان سرمایه‌ای که دارد سکه‌های طلا را خریداری کرده و در یک بانک عامل سپرده گذاری می‌کند و عمده این سرمایه گذاری‌ها بر روی گواهی‌های سکه طلاست.

افراد با توجه به میزان دارایی خود واحدهای این صندوق‌های طلا را خریداری کرده و به نام خود می‌کنند.

از آنجایی که برای قیمت گذاری طلا به دو نرخ دلار و اونس جهانی نیاز داریم می‌توان گفت که سود این صندوق‌ها به قیمت طلای جهانی و بورس بین الملل بستگی دارد و بهتر است پیگیر اخبار و اطلاعاتی که بر قیمت طلای جهانی تأثیر می‌گذارد باشید و بر روی آن‌ها تمرکز کنید.

بازار بورس طلا در بورس ایران

برای اینکه امکان معاملات طلا در بورس را داشته باشید همانند بازار بورس اوراق بهادار، داشتن کد بورسی الزامیست. شاید در گذشته به دلیل همگانی نبودن تکنولوژی برای انجام معاملات، تالار بورس طلا وجود داشت و سرمایه گذاران از آن طریق خرید و فروش انجام می‌دانند اما امروزه اینترنت کار همه را در هر نوع بازاری راحت کرده و همچون بورس سهام از طریق تریدر امکان معاملات آنلاین خواهید داشت.

بنابراین اگر قصد سرمایه گذاری در بازار طلا را دارید باید از طریق صندوق‌های طلا اقدام کنید و همانگونه که پیشتر گفتیم بخش زیادی ازاین صندوق روی سکه سرمایه گذاری می‌کند و الباقی سرمایه گذاری روی منابعی است که در صورت ریزش بازار توانایی جبران ضرر و زیان‌های که متوجه سرمایه گذاران می‌شود را داشته باشد. سکه‌های بورسی بر اساس نام بانک صادر کننده به پنج دسته تقسیم می‌شوند:

  1. سکه بانک ملت
  2. سکه بانک آینده
  3. سکه بانک صادرات
  4. سکه بانک رفاه
  5. سکه بانک سامان

ساعت کار بورس طلا

ساعت معاملات طلا در بورس با بورس اوراق بهادار متفاوت است و از این نظر که شاید یک نفر بخواهد در هر دو بازار فعالیت داشته باشد ایده خوبیست زیرا ساعت پیش گشایش و ثبت سفارشات از 12:30 الی 13 و ساعت آغاز معاملات از 13 الی 15:30 می‌باشد.

تفاوت خرید طلای فیزیکی و سرمایه گذاری در صندوق طلا

این پرسش مطرح می‌شود که تفاوت خرید طلای فیزیکی با سرمایه گذاری در صندوق طلا چیست؟ خب می‌توانیم بدون واسطه به بازار مراجعه کرده و طلا یا سکه را خریداری کنیم و نیازی به معاملات طلا در بورس هم نداشته باشیم. البته باید بگوییم که شما کاملاً اختیار دارید هر روشی که دوست دارید را انتخاب کنید اما در این بین تفاوت‌هایی هم وجود دارد. در هنگام خرید فیزیکی طلا مشکلاتی بابت امنیت حمل و نگهداری آن خواهید داشت همچنین ممکن است مورد سواستفاده قرار گرفته و طلا یا سکه تقلبی خریداری کنید. از طرف دیگر در معاملات فیزیکی میزان کارمزدی که به طلا فروش در مقایسه با کارمزدی که صندوق‌ها کسر می‌کنند بسیار بیشتر است.

تفاوت طلا فیزیکی و صندوق طلا

علاوه بر این برای سرمایه گذاری و معاملات طلا در بورس نیازی به سرمایه زیاد ندارید با چند صد هزار تومان هم در صندوق طلا سرمایه گذاری می‌کنید اما با توجه به نرخ امروزه طلا برای خرید حداقل یک گرم طلا به بیش از یک میلیون و خرده‌ای تومان پول نیاز دارید.همچنین در این صندوق‌ها شما به صورت غیرمستقیم به خریداری طلا می‌پردازید. افراد خبره و با تجربه‌ای هستند که مستقیماً بر معاملات نظارت دارند و به خوبی می‌دانند کی و کجا باید وارد معامله شوند. مطالعه مقاله "قیمت طلا در بورس" می تواند مفید باشد.

یک نکته مهمی که معمولاً در این شرایط مطرح می‌شود بحث نقد شوندگی است. خب برای طلای فیزیکی که خرید می‌کنید قدرت نقد شوندگی زیادی تصور می‌شود اما در مورد صندوق‌ها این مسئله صدق نمی‌کند و معمولاً برای نقد کردن مسائل و مشکلاتی پیش می‌آید که البته قابل پیشگیری است. پیش از سرمایه گذاری در صندوق مورد نظر حتماً از اعتبار آن مطمئن شوید سپس سرمایه خود را به آن‌ها بسپارید.

کد خبر 430915

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =