پیش گشایش چیست؟ | 0 تا 100 خرید و فروش در پیش گشایش

پیش گشایش چیست؟ فرصتی جهت کشف قیمت سهام در ابتدای یک روز کاری. البته کار به همین راحتی‌ها هم نیست. باید توان بررسی رفتار معامله گران را داشته باشید تا نهایت بهره را از این فرصت ببرید. مرحله پیش گشایش ابداً به معنای انجام معامله نیست بلکه پیش از شروع بازار شما فرصت دارید که اردر خرید یا فروشتان را ثبت کنید و همینطور توانایی مشاهده سایر سفارشات را نیز دارید

بازار بورس اقیانوس عمیقی از اصطلاحات است که دانستن آن‌ها به نوع عملکرد شما در این وادی تأثیر می‌گذارد. مسلماً نوع عملکرد نیز بر میزان سود و زیانی که عایدتان خواهد شد تاثیرگذار است. وقتی صحبت از پیش گشایش می‌شود برای بسیاری این سؤال مطرح می‌شود که پیش گشایش چیست؟ آیا در زمان‌های خاصی اتفاق می افتد؟ آیا نیازمند فعالیت خاصی ست؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

پیش گشایش بورس مهلتی جهت ثبت سفارش

همانطور که اطلاع دارید بازار بورس از ساعت 9 صبح کار خود را شروع می‌کند و سهام مختلف در صورتی که مجوز معامله داشته باشند از ساعت 9 الی 12:30 دقیقه خرید و فروش می‌شوند. مرحله پیش گشایش دقیقاً به بازه زمانی پیش از ساعت 9 صبح اشاره دارد. ساعت پیش گشایش بورس یعنی از ساعت 8:30 الی 9 صبح پیش گشایش یا سفارش گیری شروع می‌شود.

قوانین پیش گشایش در بازار سهام

این پیش گشایش برای همه سهم‌ها اتفاق می افتد. نه اینکه فقط سهام خاصی شامل این مرحله شود. فرقی ندارد سهام پرطرفدار، کم طرفدار و ... باشد. برای همه سهم‌ها این نیم ساعت سفارش گیری بورس ۱۴۰۰ در نظر گرفته می‌شود. مدتی است که به منظور جلوگیری از تخلاتی که صورت می‌گرفت طبق قوانین جدید زمان پیش گشایش بورس از نیم ساعت به یک ربع تقلیل پیدا کرده است. یعنی از ساعت 8:45 الی 9 صبح ادامه دارد.

قیمت سهام در هر روز معاملاتی متغیر است و جالب است بدانید وجود پیش گشایش و سفارش گیری تأثیر مهمی بر قیمت سهام در آن روز دارد. در مدت زمان پیش گشایش هیچ معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. شما می‌توانید تعداد سفارشات و قیمت‌های مختلفی که برای یک سهم ثبت می‌شود را مشاهده کنید. در طول این زمان ممکن است در برخی سهام شاهد صف خرید و در برخی دیگر شاهد صف فروش باشید. همچنین سهامی هم وجود دارند که در قیمت‌های مختلف سفارش گذاری می‌شوند. برای آشنایی با مبحث انواع صف ها می توانید مقاله " منظور از صف خرید بورس " را مطالعه نمایید.

به این نکته توجه کنید که در زمان ثبت سفارش در بورس تقدم زمانی محاسبه می‌شود. در اینجا پیش گشایش به چه معناست؟ به این معناست، کسانی که سفارش خرید یا فروش را زودتر ثبت کرده‌اند، در هنگام ساعت پیش گشایش بورس ، سهامشان زودتر معامله می‌شود به این عمل سرخطی زدن نیز میگویند که می توانید در مقاله " سفارش سرخطی چیست " آن را مطالعه نمایید. شما هنگام پیش گشایش و پس از عملیات ثبت به راحتی می‌توانید جایگاه سفارشتان را در تریدر خود مشاهده کنید و ببینید چند سهم قبل از شما ثبت شده‌اند و به این وسیله پیش بینی خواهید کرد که آیا سهمی به شما تعلق خواهد گرفت یا نه؟ در اینصورت فرصت کافی برای ویرایش یا حذف سفارشتان را دارید. از دیگر قانون‌های جدید این است که از 5 دقیقه پیش از اتمام پیش گشایش بازار امکان حذف و یا ویرایش سفارش وجود ندارد

آشنایی با پیش گشایش سهمام

اگر سهامی را زیر نظر دارید که صف خرید یا صف فروش است در واقع هر ثانیه حیاتی خواهد بود. زیرا هر ثانیه تأخیر ممکن است شما را چند صد سهام عقب بیاندازد و جایگاه لحظه‌ای خوبی نصیبتان نشود. البته زمان پیش گشایش بازار چشم از تابلو برندارید. زیرا با توجه به تعداد سفارشاتی که ثبت می‌شود ممکن است سهامی از صف خرید به صف فروش تبدیل شود وخود این یک آلارم است به این معنا که سفارش خود را ویرایش یا حذف کنید زیرا در قیمت پایین‌تر هم توانایی خرید آن سهام را خواهید داشت. این روال به صورت برعکس نیز امکان پذیر است. یعنی اگر صف فروش کمتر از صف خرید بود نیازی نیست سهامتان را با قیمت کم به فروش برسانید.

آشنایی با پیش گشایش بورس برای مبتدی‌ها الزامیست

در پاسخ به این پرسش که پیش گشایش چیست؟ باید بگوییم که این مرحله فرصت مناسبی برای کشف قیمت یک سهام است اما خیلی هم به آن چیزی که می‌بینید باور نکنید. متاسفانه تداخل حقوقی‌ها و بازی‌های مختلفی که در سهام به وجود می‌آورند مبتدی‌ها و آن‌هایی که به تازگی وارد این بازار شده‌اند را گول می‌زنند. برای مثال با درست کردن صف‌های خرید یا فروش سنگین افراد دیگر را به ثبت سفارش ترغیب می‌کنند و تنها چند دقیقه مانده به پایان مهلت سفارش گیری، اردرهای خود را حذف می‌کنند و در قسمت دیگر برای مثال در صف فروش وارد شده و بدین ترتیب موفق می‌شوند سهام خود را با قیمت بالایی به سهامداران حقیقی ناوارد بفروشند.

بنابراین لازم است که شش دنگ حواستان به سفارش‌ها و حجم معاملات باشد و مدام چک کنید و ببینید اگر کدهای حقوقی با حجم‌های بالا ثبت سفارش می‌کنند یعنی یک جای کار می‌لنگد و می‌توانید صبر کنید تا سهام وارد ساعت معاملاتی شود و در آن هنگام به خرید و فروش بپردازید. پس از اینکه مهلت سفارش گذاری به پایان رسید، سفارشات به مرحله مچینگ می‌رسند. یعنی مچ کردن سفارشات خرید و فروش با یکدیگر.

پیش گشایش در بورس

اشاره به این نکته هم لازم است که گاهی ممکن است سهام خاصی به دلایل مختلف متوقف باشد. در چنین شرایطی پیش از باز شدن سهام ممکن است ناظر بازار یک بازه نیم ساعته برای پیش گشایش بورس و سفارش درنظر بگیرید. که این صلاحدید ممکن است در ساعات معامله بازار انجام شود اما همان یک سهام خاص پیش گشایش را پشت سر می‌گذارد.

همیشه ثبت سفارش در مرحله پیش گشایش به معنای انجام معامله نیست. گاهی ممکن است سهام به قیمت ثبت شده شما نرسد و گاهی اوقات از نظر جایگاه لحظه‌ای در رتبه‌ای قرار گرفته‌اید که تا پایان ساعت کاری روزانه بورس نوبت مچینگ سفارشتان نشود.

اگر تازه وارد هستید و به تازگی نبست به دریافت کد بورسی خود اقدام کرده اید سعی دارید که برای خرید و فروش برخی سهام در زمان پیش گشایش اقدام کنید پیش از هرگونه عالیتی حتماً پاسخی روشن برای سؤال پیش گشایش چیست داشته باشید. با آموزش دقیق در این زمینه نه تنها در دام بازی‌های فریبکارانه نمی‌افتید بلکه از این فرصت برای کشف قیمت استفاده کرده و سهام خود را در مناسب‌ترین قیمت خریده یا به روش می‌رسانید.

نحوه خرید در پیش گشایش بورس

بسیاری بر این باور هستند که در زمان پیش گشایش معامله ای بین خریداران و فروشندگان انجام می شود اما این باور غلط می باشد زیرا تنها در این بازه سفارش ها در سامانه ثبت و در صف قرار میگیرند از این جهت میتوان گفت نحوه خرید در پیش گشایش بورس نیاز به فن خاصی ندارد و قابل معامله نمی باشد.

برخی از سوالات متداول

پیش گشایش بورس چیست ؟

مرحله پیش گشایش بورس دقیقاً به بازه زمانی پیش از ساعت 9 صبح اشاره دارد. یعنی از ساعت 8:30 الی 9 صبح پیش گشایش یا سفارش گیری شروع می‌شود.

در مرحله پیش گشایش چه اتفاقی برای سهام می افتد ؟

در مرحله پیش گشایش نماد یا سهام آماده دریافت سفارش برای خرید و فروش می شود اما معامله ای ثبت نمیگردد تا زمانی که سهام به حالت مجاز برای معامله آماده شود.

آیا نحوه سفارش گیری در مرحله پیش گشایش تفاوتی دارد ؟

در جواب این سوال باید ذکر کنیم خیر این مرحله همانند زمان خرید و فروش می باشد و پس از مچ شدن قیمت سهام می توان بعد از آن خرید و فروش را انجام داد.در مقاله "چه موقع سهام بخریم؟" به بررسی بهترین زمان خرید سهام پرداخته ایم که مطالعه آن می تواند مفید باشد.

کد خبر 427771

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امین راجعی IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
    2 1
    با سلام و خسته نباشید با بهت محتوای خوبتون فک کنم دیگه هر کی بخواد بدونه پیش گشایش در بورس چیست و چیه قشنگ میتونه با این مقاله متوجه بشه کارتون حرف نداره
    • محمد صفایی IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
      2 1
      واقعا هیمنطوره انقدر دنبال این اصطلاح میگشم بدونم زمان پیش گشایش بورس چیست و از کی تا کیه که از معاملات جا نمونم آخر توی مقاله خوبتون متوجه شدم