آخرین تغییرات برای نقل و انتقال خودرو

در ماه‌های قبل یک گمانه زنی مهم در رابطه با نقل و انتقال ماشین در بازار به وجود آمده و با توجه به یک ابهام قانونی این سوال مطرح می‌شود که آیا سند سبز برای انتقال خودرو کافی است یا برای نهایی شدن خرید، باید در دفاتر اسناد رسمی، سند مالکیت به ثبت نهایی برسد.

به گزارش صدای بورس، پس از چند ماه بلاتکلیفی، سرانجام چند رو قبل خبری به نقل از دیوان عدالت اداری منتشر شد که اعلام می‌کرد: سند برگ سبز پلیس که هنگام ‎ تعویض پلاک صادر می‌شود، برای اثبات ‎مالکیت خودرو کفایت می‌کند. بنابراین لازم نیست برای تغییر مالکیت به دفاتر ثبت اسناد مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:

قیمت انواع سکه در ۱۴۰۰/۰۱/۱۴

با وجود آنکه به نظر می‌رسید با این خبر می‌توان سرانجام انتظار داشت که این دعوی حقوقی به پایان خود رسیده اما به نظر می‌رسد تفسیر متفاوت از یک قانون عامل سردرگمی شده و هنوز در این رابطه، پاسخ قطعی وجود ندارد.

حسام‌الدین قاموس مقدم کارشناس ارشد حقوق در این‌باره می‌گوید: آخرین اراده قانونگذار درباره نقل و انتقال خودرو در ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب ۸ اسفند سال ۸۹ آمده است که در این ماده به صراحت می‌گوید «نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می‌شود، دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکوردر دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین‌شده از سوی راهنمایی و رانندگی برای بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک جدید مراجعه نمایند».

وی می‌افزاید: تبصره ۱ همین ماده برای سهولت ارائه خدمات به مراجعان مقرر کرده است که «نیروی انتظامی می‌تواند با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، امکان استقرار دفاتر اسناد رسمی را به تعداد کافی در مراکز تعویض پلاک فراهم آورد».

قاموس مقدم اظهار می‌کند: یکی از اختلافات بین نیروی انتظامی و سازمان ثبت اسناد املاک کشور در این‌باره بر سر تعریف «سند» است. چنانکه پلیس می‌گوید سند سبز، یک سند رسمی است اما مخالفان می‌گویند صرفا سندی که در دفترخانه اسناد رسمی نزد مقام صالح تنظیم شود سند رسمی به شمار می‌آید. از سوی دیگر تفسیری ارائه می‌شود مبنی بر اینکه نقل و انتقال وسایل نقلیه در دفترخانه اسناد رسمی یک امر اختیاری است اما ادله قانونی وجود دارد که این تفسیر را رد می‌کند.

این کارشناس حقوقی با اشاره به این ادله قانونی تصریح می‌کند: تبصره ۱ ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۷ اردیبهشت ۸۷ برای نقل و انتقال خودرو و حتی تنظیم سند صلح یا وکالت در فروش خودروها مالیات مقرر کرده است. اینکه بگوییم کسانی که در دفاتر اسناد رسمی اقدام به نقل و انتقال خودرو می‌کنند باید مالیات بپردازند و کسانی که به همان سند سبز صادره از راهنمایی و رانندگی بسنده می‌کنند نیاز به پرداخت مالیات ندارند، برخلاف عدالت مالیاتی است؛ لذا به نظر می‌رسد که فرض قانونگذار، تنظیم سند خودرو در دفترخانه بوده و بر همین اساس برای آن مالیات وضع کرده است.

وی در پایان یادآور می‌شود: اگر هیچکدام از این قوانین و تفاسیر را هم قبول نداشته باشیم، در جایی که نسبت به یک موضوع اطمینان کامل داریم و نسبت به موضوع دیگر در همان زمینه قدری تردید وجود دارد، عقل می‌گوید جانب احتیاط را رعایت کنیم. در این موضوع، همه اتفاق نظر دارند که سند رسمی، همان سندی است که در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم می‌شود و برخی در رسمی بودن سند صادره از سوی پلیس، تردید دارند. در اینجا اصل احتیاط می‌گوید برای جلوگیری از هرگونه شائبه‌ای در مالکیت خودرو، سند آن را در دفترخانه تنظیم کنیم تا خیالمان از این بابت، کاملا آسوده باشد. ضمن اینکه ثبت سند در دفترخانه از این جهت که فهرست افراد ممنوع المعامله در اختیار دفاتر اسناد رسمی است، کاری عقلانی‌تر است زیرا ممکن است خودرویی از یک شخص ممنوع المعامله خریداری شود و بعدا در جریان یک دعوای حقوقی، دادگاه رای به ابطال این معامله دهد. پلیس به فهرست افراد ممنوع المعامله دسترسی ندارد و در این بین کسی که متضرر می‌شود، خریدار است. با توجه به قیمت‌های نجومی و روزافزون خودرو در این روزگار، منهای همه قوانین و مقررات و تفاسیر حقوقی، عقل می‌گوید سند خودرو را در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم کنیم تا از دعاوی و تضررهای احتمالی بعدی هم در امان باشیم.

منبع: پیشرانه

کد خبر 430882

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

  • بهترین روش برای دسترسی سریع به کارت‌های سوخت

    ۱۲ روز دیگر باقی است

    بهترین روش برای دسترسی سریع به کارت‌های سوخت

    استفاده از کارت سوخت شخصی با اولویت کلان شهرهای تهران، کرج، تبریز و اصفهان از ۲۰ مردادماه اجباری می‌شود و لازم است که مالکان وسیله نقلیه در روزهای باقی‌مانده نسبت به دریافت کارت سوخت خود اقدام کنند.

  • طرح مالیات بر عایدی سرمایه در هیئت رئیسه مجلس

    طرح مالیات بر عایدی سرمایه در هیئت رئیسه مجلس

    جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه‌ای را جهت بررسی در جلسه علنی مجلس، تقدیم هیئت رئیسه کردند.

  • نرخ مالیات بر نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰

    نرخ مالیات بر نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰

    رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: دولت تاکنون دولت ۱۳ هزار میلیارد تومان از مالیات بر نقل‌وانتقال سهام درآمد کسب کرده است و نرخ این نوع مالیات در سال آینده تغییر نخواهد کرد.

  • اولین ملک بانکی در بورس کالا به فروش رسید

    اولین ملک بانکی در بورس کالا به فروش رسید

    بانک اقتصاد نوین در روز جاری یک قطعه زمین با کاربری تجاری مسکونی را در شهرستان بندرعباس درحالی روی میز فروش برد که این ملک به قیمت پایه ۱۸۵ میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال به فروش رسید تا عرضه املاک مازاد بانک ها در بورس کالا رسما وارد فاز اجرایی شود.

  •  حفظ حقوق بیمه گذاران و مالکین وسایل نقلیه

    حفظ حقوق بیمه گذاران و مالکین وسایل نقلیه

    علیرضا فاطمی بهشتی مدیر بیمه های اتومبیل شرکت بیمه حافظ در خصوص ماده 6 قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال 1395 می گوید : الزام رعایت به صورت دقیق مطابق مفاد ماده 6 قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال 1395 و آیین نامه اجرایی آن و همچنین اصلاحیه این آیین نامه مصداق کامل حفظ حقوق بیمه گذاران و مالکین وسیله نقلیه بوده و موجب عدالت در خصوص تخفیفات متعلقه منتسب به این افراد می شود.

  •  شمارش معکوس برای کارت سوخت خودرو آغاز شد

    شمارش معکوس برای کارت سوخت خودرو آغاز شد

    بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، برای تغییر رمز و درخواست مجدد کارت سوخت باید از پاسخ این ۷ سوال آگاه باشیم.

  • انعقاد قرارداد جدید در «وصنا»

    انعقاد قرارداد جدید در «وصنا»

    شرکت سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر ایران در خصوص خرید ساختمان اداری شرکت اطلاع رسانی کرد.

  • اعلام نرخ جدید جریمه‌های رانندگی + جدول

    اعلام نرخ جدید جریمه‌های رانندگی + جدول

    نرخ جدید جریمه‌های راهنمایی و رانندگی امروز دهم اسفند ۱۳۹۹ اعلام شد.

  • خرید مسکن در بورس کالا

    خرید مسکن در بورس کالا

    بورس کالای ایران سه شنبه و چهارشنبه این هفته (۲۵ و ۲۶ شهریور ماه) میزبان دو عرضه املاک و زمین بانک اقتصاد نوین است که همه افراد می توانند با اخذ کد بورس کالایی نسبت به خرید این املاک اقدام کنند؛ موضوع مهم این است که قیمت پایه در عرضه های بورسی توسط کارشناس دادگستری تعیین می شود و به این ترتیب املاک بورسی دارای یک بازه قیمتی جذاب و منطقی است.

  • نتایج دادگاه «ذثعمرا»

    نتایج دادگاه «ذثعمرا»

    شرکت عمران و توسعه شاهد نتیجه دعوی انتقال شش دانگ سند رسمی مالکیت مجتمع تجاری و اداری امین را دریافت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قادرپور IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    0 0
    آخه وقتی که تمام اختیارات با برگ سبز انجام می‌شود دیگه چه دلیلی وجود دارد که مردم کلی هزینه صرف کنند و پول به جیب دفاتر اسناد رسمی بره