خبر خودرویی که همه را ترساند/ خودرو بخریم یا صبر کنیم؟

تغییر محاسبه عوارض ترخیص قطعات یدکی از دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به دلار ۲۰ هزار تومانی بازار خودرو را متشنج کرد.

به گزارش صدای بورس، خبر تغییر محاسبه عوارض ترخیص قطعات یدکی از دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به دلار ۲۰ هزار تومانی جو  بازار خودرو را چندین ساعت طوفانی کرد، برخی کارشناسان بی آنکه اطلاع دقیقی از شایعه یا واقعی بودن این بخشنامه داشته باشند، از تاثیر ۲۰ درصدی این بخشنامه بر بازار خودرو سخن گفتند و متشنج شدن این بازار را مسجل دانستند.

بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به خبر محاسبه عوارض ترخیص قطعات یدکی با دلار ۲۰ هزار تومانی به صدای بورس گفت: خودروها بسته به میزان استفاده از قطعات یدکی ایرانی و خارجی از تغییر عوارض ترخیص قطعات یدکی تاثیر می پذیرند. افزایش قیمت عوارض ترخیص قطعات بر قیمت خودرو درب کارخانه تاثیر می گذارد و بر اساس فرمول خاصی بر قیمت این محصولات در بازار آزاد نیز تاثیر گذار است.

احمدرضا رعنایی، رییس انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی با اشاره به خبر محاسبه عوارض ترخیص قطعات یدکی با دلار ۲۰ هزار تومانی  به صدای بورس گفت: تاکنون ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ بخشنامه ای مبنی بر تغییر روش محاسبه عوارض ترخیص قطعات یدکی صادر نشده است. معاون فنی گمرک ایران نیز در ابلاغیه ای بیان کرد، هیچ افزایشی در حقوق ورودی گمرک در سال ۱۴۰۰، اعمال و اجرا نشده است 

وی افزود: مرجع تصمیم گیری در مورد قیمت ارز در عوارض ترخیص کالا در بودجه توسط مجلس تصویب می شود در هیئت دولت تعیین می شود که برای هر گروه کالایی چه مبلغی عوارض دریافت کنند که هنوز برای سال جدید بخشنامه ای نیامده است.
 وی افزود:  محاسبه عوارض ترخیص قطعات یدکی بر اساس ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی محاسبه می شود. صحبت از افزایش قیمت عوارض ترخیص کالا مطرح شد اما با توجه به بیانان مقام معظم رهبری مبنی بر  پشتیبانی، تولید، مانع زدایی این بخشنامه  اجرایی نشد.

فرمولی که  خودرو را افزایش نمی‌دهد

این کارشناس بازار خودرو در ارتباط با تحولات بازار خودرو بیان کرد: هیچ  افزایش قیمتی در خودروسازی‌های بزرگ سایپا و ایران خودرو رخ نداده است. پیش فروش های فروردین ۱۴۰۰ نیز با قیمت اسفند ۱۳۹۹ انجام شده است. قیمت خودرو  دستوری تعیین می شود و هیچ مصوبه ای برای افزایش قیمت خودرو وجود ندارد. در صورتی که تیراژ خودرو در خودروسازی ها افزایش یابد، هزینه سرشکن تولید سر شکن و خودرو با قیمت کمتری تولید می شود.افزایش حقوق و دستمزد ۱۴۰۰ بر قیمت خودرو تاثیر می گذارد. اگر افزایش تیراژ با افزایش حقوق و دستمزد سر به سر می شود و قیمت خودرو درب کارخانه افزایش نمی یابد. البته این در شرایطی است که ثبات بازار به همین شکل کنونی باشد، تغییر نرخ ارز نداشته باشیم و قیمت فولادی ها و پتروشیمی ها تغییری نکند.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 430878

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • 0990 GB ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۴
    0 0
    عالی بود
  • محمد IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
    0 0
    سلام به ملت، ای مسولین هرچه مرگو میر بیشتر میشه شما کافرتر میشید ؟از خدا نمیترسید
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    عااالی