۸۰ درصد قطعات دپویی ترخیص شده اند

براساس ابلاغ مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی ترخیص کالای رسوبی از گمرک بدون کد رهگیری ازسوی معاون اقتصادی رئیس‌جمهور به ۶وزیر و رئیس کل بانک مرکزی نیمه های آبان بود ابلاغ و اعلام شد که از این پس ترخیص کالاهای دپویی از گمرکات با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

به گزارش صدای بورس، بخشی از این مواد که شامل مواد اولیه تولید بود متعلق به صنعت خودرو و قطعه بود. قطعاتی که فناوری تولید آن ها در داخل کشور وجود نداشت و یا به عنوان کالای واسطه ای در این صنایع به کار گرفته می شد. از این رو پیش بینی می شد که با سرعت گرفتن ترخیص مواد اولیه و ملزومات بخش تولید از گمرک علاوه بر رفع بخش عمده‌ای از مشکلات کمبود مواد اولیه، گشایش خوبی در بخش تولید کشور رقم بخورد.

این شرایط در حالیست که تازه ترین آمار از تولید خودرو در آبان ماه نشان از رشد ۲۱ درصدی تولید خودروی سواری حکایت دارد که این روند افزایشی در آذرماه نیز ادامه یافت به طوری که خودروسازان موفق به ثبت رکوردهای جدید تولید و همچنین تجاری سازی خودروهای ناقص شدند.

در همین خصوص احمدرضا رعنایی، رییس انجمن تخصصی صنایع همگن ، نیرومحرکه و قطعه سازی استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار با اشاره به اثرات مثبت ترخیص قطعات دپویی از گمرکات بر مجموعه سازی ها اظهار می کند: ترخیص این دسته از قطعات باعث شد تا تسبیح مجموعه سازها که نیاز به واردات قطعات موفق به تکمیل قطعات شوند و هرچه سریع تر نسبت به تکمیل قطعات و ارسال آن ها به بازار لوازم یدکی اقدام کنند.

وی با تاکید بر این که این اقدام در نهایت منجر به رشد تولید در صنعت خودرو و قطعه شده است، می افزاید: با ترخیص این قطعات در دو هفته اخیر شاهد افزایش تولید در صنعت خودرو بودیم به طوری که بخش عمده ای از رشد تولید را می توان به این موضوع نسبت داد به طوری که ۸۰ درصد رشد تولید به ترخیص این دسته از قطعات بر می گردد.

این فعال صنعت قطعه بخشی از قطعات وارداتی را شامل قطعاتی عنوان می کند که امکان داخلی سازی آن وجود ندارد و اظهار می کند: در عین حال بخشی از این قطعات به کالاهای واسطه ای و بخشی نیز به قطعات وارداتی بر می گردد که امکان داخلی سازی آن ها وجود نداشته و همواره از طریق واردات تامین می شود که این قطعات قسمتی از ساخت یک قطعه را شامل می شوند اما فناوری تولید آن در داخل کشور وجود ندارد.

رعنایی با بیان این که هم اکنون حدود ۸۰ درصد قطعات دپویی ترخیص شده اند، می افزاید: بیشتر این قطعات به دلیل فرایندهای گمرکی و همچنین عدم همکاری از سوی بانک مرکزی دپو شده بودند چرا که باید منشا ارز همه این قطعات مشخص و چک لیست اولیه آماده شود که در نهایت با بازدید معاون اول رییس جمهور و دستور رهبر معظم انقلاب این اقدام انجام و ترخیص این قطعات تسهیل شد و در این میان کالاهایی که موفق به مشخص شدن ارز منشا نشده بودند، این تعهد را دادند که در اسرع وقت نسبت به انجام این امر اقدام کنند.

منبع: خودروکار

کد خبر 423967

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =