چرا فاصله واقعیت اقتصادی جامعه با آمار رسمی تورم زیاد است؟

کارشناس اقتصادی گفت: آمار رسمی در خصوص نرخ تورم با واقعیت جامعه فاصله دارد و این امر باورپذیری افراد نسبت به تورم اعلامی را کاهش داده است.

به گزارش صدای بورس، علی موسی زاده؛ کارشناس اقتصادی، در خصوص پیش بینی تورم سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: ما یکی از معدود کشور های جهان با تورم بالا هستیم. به عنوان منتقد بودجه می گویم در سال ۱۳۹۹ یا ۱۴۰۰ هیچ راهکاری از کارشناسان درباره بودجه خواسته نشد.

موسی زاده ادامه داد: در ماه های اخیر شاهد تورم بالای ۴۰ درصد بودیم. در صورت ادامه روند فعلی ، در آینده ممکن  است سقف افزایش تورم را بشکنیم و  تورم ۵۰ درصدی را تجربه کنیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: جدا کردن بودجه ارزی از ریالی مسئله ی پیچیده ای نبوده و به راحتی قابل اجراست. تامین کسری بودجه از محل اوراق با هیچ مشکلی مواجه نیست‌ زیرا ابزار آن در دسترس است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نرخ واقعی تورم با صحبت های رئیس کل بانک مرکزی متفاوت است؟ گفت: بانک مرکزی و مرکز آمار ایران هرکدام تعریف مختلف از تورم دارند. نرخ تورم فاصله زیادی با واقعیت  و آنچه که مردم در جامعه می بینند، دارد.

موسی زاده ادامه داد: ما در گذشته شاهد ورود کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی بودیم اما کالاهای اساسی و مواد خوراکی هم دچار تورم شدند. برای عوض کردن افکار مردم، تفاوت در نرخ تورم امری اشتباه است. این مسئله نشان می دهد تورم در حوزه های مختلف بالا تر از چیزی است که مسئولین می گویند. در ماه های اخیر  یکی از عوامل موثر در افزایش نرخ تورم افزایش نرخ ارز بود.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: طی چند سال اخیر، سیاست‌های اشتباه پولی و مالی موجب ضعیف عمل کردن بانک مرکزی و مقررات با افزایش نرخ سودهای سپرده بانکی شد. از این رو نرخ تورم با رشد نقدینگی رشد نکرد.رشد پایه پولی در کشور ناشی از ناترازی بودجه در کشور است.

وی تصریح کرد: آمارهای رسمی کشور با واقعیت تورم فاصله بسیاری دارد. تورم براساس تغییرات قیمتی  یک کالا محاسبه می شود که  با زندگی واقعی مردم تطابق ندارد.

موسی زاده گفت: معتقدم ارز باید تک نرخی شود  زیرا این امر شوک های خارجی بر اقتصاد داخل کشور را بی تاثیر می کند. در صورتی که ارز تک نرخی شود نوسانات ارزی، اثر کمتری بر اقتصاد کشور می گذارد. در نهایت تولید کنندگان به سمت داخلی سازی رفته و می تواند موجب تقویت تولید ملی شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

کد خبر 430642

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =