۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
بودجه ۱۴۰۰، بلای جان مردم

افزایش نقدینگی در کشور و تصویب و تایید ارز ۴۲۰۰ تومانی تا ۶ ماهه سال آینده به بالا رفتن هزینه‌های زندگی مردم و بالا رفتن تورم کمک می‌کند.

 به گزارش صدای بورس، کامران قزل گل، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با صدای بورس، ضمن بیان مطالب بالا گفت: قیمت کالاها، مواد اولیه، نهاده‌ها و داروها که ارز ۴۲۰۰ به آن ها اختصاص داده می‌شد همپای تورم با بقیه اجناسی که این ارز به آنها تعلق نمی‌گرفت، افزایش قیمت داشتند. این ارز به دلیل نبود نظارت کافی و طبق گفته‌های دولت در حوزه‌های دیگری هزینه شده و این مسئله دامن به تورم و افزایش سطح عمومی زده است.

قزل گل در این باره گفت: نکته منفی در این موضوع بالا رفتن قیمت دیگر مواد اساسی و اولیه زندگی مردم است که هم زمان با بالا رفتن قیمت ارز افزایش یافته است، زیرا فلسفه اصلی این ارز این است که قیمت یک کالا برابر با قیمت سه سال گذشته آن باشد اما برخلاف آن نرخ تمامی کالاها افزایش یافته و گران شدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: بازار سرمایه که یکی از شاخصه‌های کل جامعه است زیان‌های بسیار زیادی را به دلیل قوانین غیر مهندسی و کنترل نشده قیمت ارز متحمل شده و مردم هزینه‌های زیادی را با از دست رفتن سرمایه‌هایشان پرداخت کرده‌اند. بنابراین برای حل این مسئله به نظر می‌رسد که تک نرخی بودن ارز که در جهان رواج دارد باعث تنظیم این وضعیت و نابسامانی‌های قیمتی در بازار می‌شود.

این کارشناس بازار درباره چند نرخی ارز افزود: چند نرخی بودن ارز و نبود نظارت قوی و صحیح از سوی بانک مرکزی به افزایش تورم می‌انجامد. دولت ها باید سیاست‌گذاری‌های خود را بر این مبنا بگذارند که نرخ ارز را آزاد کند.

قزل گل در انتقاد به پرداخت یارانه نقدی از سوی دولت به مردم گفت: پرداخت یارانه ها به صورت نقدی به افزایش نقدینگی در کشور و در نهایت به افزایش تورم و بالا رفتن قیمت‌های کالاهای اساسی مورد نیاز مردم می‌انجامد. با تورمی که در سال آینده با توجه به کسری بودجه و رشد منفی اقتصادی، تحریم‌ها و نرخ بهره بانکی قیمت دارایی‌ها(ملک، سهام و ...) افزایش یافته و هزینه‌های مصرف کننده نیز همزمان با آن بالا می‌رود.

راحیل فراهانی

کد خبر 428661

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =