نسبت p/nav در بورس چیست؟ | بررسی کاربرد نسبت p/nav

p/nav در بورس چیست؟ یکی دیگر از مفاهیمی که قطعاً در بورس با آن سر و کار خواهید داشت و در انجام معاملات و کاهش ریسک بسیار کاربردی است.

p/nav در بورس چیست؟ این مفهوم را در بین صدها اصطلاح و مفاهیم دیگر در تحلیل بنیادی مطالعه می‌ کنید. محاسبه آن توسط کارشناسان انجام گرفته و معمولاً توسط خود شرکت‌ ها منتشر می‌شود اما بررسی و مقایسه آن به عهده خود سرمایه داران خواهد بود. کار سخت و پیچیده‌ ای نیست و در این مقاله به شما آموزش می ‌دهیم که چگونه این عدد را تفسیر کرده و از آن استفاده کنید.

p/nav در بورس چیست؟


انواع تحلیل‌ های بنیادی و تکنیکال در بورس مطرح است که شاید بیشتر در مورد تحلیل تکنیکال شنیده و با انواع مفاهیم و نمودارهای آن آشنا شده باشیم. تحلیل فاندامنتال یا بنیادی یکی دیگر از تحلیل‌های است که در کنار تکنیکال برای بررسی شرایط بازار مورد استفاده قرار می ‌گیرد و خب البته پیچیدگی‌ های خاص تحلیل تکنیکال را نیز ندارد. تحلیل بنیادی با اینکه آوازه ‌اش کمتر از تکنیکال پیچیده دلیل نمی ‌شود که به آن پرداخته نشود.

هر چقدر دانش خود در این زمینه را تقویت کنید ضرر نکرده و در نهایت تصمیمی که می‌ گیرید چندین قدم به موفقیت نزدیک‌ تر خواهد بود. مفهوم اصلی که در تحلیل بنیادی به آن پرداخته می ‌شود، ارزش واقعی و یا ذاتی سهم است. اینکه اگر سهامی امروز در بازار بورس به قیمت 1000 ریال به فروش می ‌رسد آیا واقعاً به قیمت 1000 ریال می‌ ارزد؟ یا کمتر و یا بیشتر؟ خب پاسخ به سؤال به این مهمی راهگشای هر سهامداری بوده و بر تصمیمات وی تأثیر می ‌گذارد.

شناخت ارزش واقعی سهم و مقایسه آن با قیمت روز این اجازه را به سهامدار می ‌دهد که تصمیم بگیرد، یک سهام را بخرد یا اگر آن را خریداری کرده است تا چه مدت زمانی سهام داری کند و در نهایت آن را به فروش برساند. کار سختی نیست، تنها وظیفه شما مقایسه دو عدد است که در ادامه مطالب برایتان شرح خواهیم داد.

نحوه محاسبه p/nav

نحوه محاسبه nav طبق فرمول زیر انجام می‌ شود:

مجموع دارایی‌ های روز شرکت مجموع بدهی‌ های شرکت (صندوق) تقسیم بر تعداد سهام شرکت= ارزش ذاتی سهام (nav)

برررسی نسبت p/nav در بورس

Nav که مخفف Net Asset Value بوده به ارزش واقعی و ذاتی (ارزش خالص) یک سهم اشاره دارد. مفهوم p/nav در بورس نیز نسبت قیمت (Price) سهم به ارزش واقعی آن است. قیمت پایانی سهم را در پایان هر روز کاری می‌توانید از سایت سازمان بورس و یا از طریق تریدرهایی که بر روی گوشی یا لپ تاپ خود دارید مشاهده کنید.

p/nav در بورس چیست؟ عددی ست که به صورت درصد ارائه می‌شود. برای بررسی نسبت p/nav در بورس می‌توانید به سایت کدال مراجعه کرده و اطلاعات لازم در این باره را به دست آورید. پیش از هر چیز لازم است بدانید که چگونه این درصد را تفسیر کنید. اگر p/nav به دست آمده معادل 100 درصد باشد به معنای این است که ارزش ذاتی سهم با قیمت روز آن برابر است. در صورتی که این رقم کمتر از 100 درصد بود یعنی ارزش ذاتی بیشتر از قیمت پایانی و اگر بیشتر از 100 درصد بود به ارزش ذاتی کمتر از قیمت پایانی اشاره دارد.

کاربرد p/nav در بورس

- اطلاع از این عدد می ‌تواند به سرمایه داران مسیر روشنی را نشان دهد اما چگونه؟ در صورتیکه p/nav شرکتی بیشتر از 100 درصد باشد نشان می‌ دهد که برای سرمایه گذاری ریسک بالایی خواهید داشت و اگر دارنده سهام هستید بهتر است با بررسی دیگر ابعاد اقدام به فروش سهام خود کنید یا حتی اگر این عدد صددرصد بود بهتر است منتظر تغییر آن نباشید و برای فروش آن هر چه سریع ‌تر تصمیم گیری کنید.
- اما اگر شرایط بالعکس بوده و این عدد کمتر از 100 درصد باشد به شما می‌گوید که برای سرمایه گذاری در این شرکت با ریسک کمتری روبه رو هستید زیرا هنوز قیمت پایانی سهم به ارزش ذاتی خود نرسیده و امید به رشد قیمت هنوز می‌ جوشد. در چنین شرایطی فروش سهم کار عاقلانه ‌ای نیست و بهتر است تا رسیدن به ارزش ذاتی صبوری به خرج داده و سهام داری کنید.

در این روزها افرادی زیادی به بازار بورس ایران و فارکس وارد شده‌اند. اما این را بخاطر داشته باشید که اولین گام برای موفقیت در این زمینه، یادگیری مفاهیم و اصطلاحات بورس است. برای آشنایی با این اصطلاحات بهتون پیشنهاد می کنیم مقاله " اصطلاحات بورس " را مطالعه کنید.

نکاتی که باید در مورد p/nav بدانید


- معمولاً شرکت‌ های بزرگ در گزارشات ماهیانه خود میزان ارزش خالص دارایی ‌های خود را مشخص می ‌کنند و شما با مراجعه به سایت کدال قادر خواهید بود که این رقم را در زمان‌ های مختلفی که مد نظر دارید بررسی کرده و سپس به معاملات خود بپردازید.

p/nav در بورس چیست؟ مفهومی است که برای شرکت ‌های سرمایه گذاری به کار می‌ رود. این گونه شرکت‌ها فعالیت تولیدی ندارند و معمولاً بر روی صنایع یا شرکت ‌های دیگر سرمایه گذاری کرده و شما سهام آن ‌ها را خریداری می ‌کنید. شرکت ‌های تولیدی از مفهوم p/e استفاده می ‌کنند. علت تفاوت این مفاهیم در این دو نوع شرکت این است که به دست آوردن مجموع ارزش دارایی ‌ها در شرکت تولیدی بسیار پیچیده ‌تر است زیرا در این موارد شما باید ارزش و قیمت ماشین آلات، ابزار، زمین و ... را به دست آورید و سپس بدهی ‌ها را از آن کم کنید. به همین خاطر از روش دیگری برای شرکت‌ های تولیدی استفاده می ‌شود.

برررسی نسبت p/nav در بورس

هرکجا که وضعیت سهام یک شرکت از سمت تحلیلگران بازار و سرمایه گذاران مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد به نوع مستقیم یا غیر مستقیم پای eps هم در میان است. که جز پرکاربردترین اصطلاحات بورسی بین سرمایه گذاران تازه کار و حرفه ای است. برای آشنایی بیشتر مقاله " eps چیست " را مطالعه کنید

همانطور که ملاحظه فرمودید با استفاده از اصطلاحات و مفاهیمی که در تحلیل بنیادی وجود دارد می‌توانید معاملات دقیق‌ تری انجام دهید که در نهایت به سود بیشتر برای شما منتهی شود. البته از آنجایی که کار از محکم کاری عیب نمی‌ کند سعی کنید هر دو نوع تحلیل را در کنار هم پیش ببرید.

p/nav در بورس چیست؟ یک راهکار بسیار کاربردی برای شما به عنوان سرمایه گذار است تا با بررسی و تفسیر آن بتوانید تصمیم بگیرید که آیا سهام مورد نظرتان در قیمتی که هست ارزش خرید دارد یا خیر؟ برای محاسبه این عدد که همیشه به صورت درصد ارائه می ‌شود بدهی‌ های یک شرکت سرمایه گذاری را از خالص دارایی ‌های روز آن کسر کرده و بر تعداد سهام آن شرکت تقسیم می‌ کنند. عدد به دست آمده nav گفته می ‌شود.

اما نقش p یا قیمت در این بین چیست؟ همیشه nav باید با قیمت پایانی روز مقایسه شود. که اگر قیمت پایانی بیشتر از ارزش ذاتی سهام بود نشان دهنده ریسک بالا برای خرید سهم است زیرا هر لحظه امکان ریزش قیمت وجود دارد. اگر هم که کمتر از ارزش ذاتی سهام بود که خب شرایط فرق می‌کند یعنی سهام جای رشد داشته و می‌توان بر روی آن سرمایه گذاری کرد. کاربرد p/nav در بورس برای سرمایه گذاران بسیار مفید خواهد بود.

کد خبر 430636

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =