نوروز سبز بازار سرمایه در ۶ سال اخیر

با توجه به نزدیکی تعطیلات نوروز و البته فعالیت بورس در روزهای کاری نوروز قصد داریم به بررسی وضعیت بازار بورس در نوروز ۶ سال اخیر بپردازیم. در این بررسی نکات جالبی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

به گزارش صدای بورس، با توجه به نزدیکی تعطیلات نوروز و البته فعالیت بورس در روزهای کاری نوروز قصد داریم به بررسی وضعیت بازار بورس در نوروز ۶ سال اخیر بپردازیم. در این بررسی نکات جالبی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

 نوروز ۱۳۹۹
در حالی که در شروع سال۹۹ اکثر بازارهای دنیا در افت یا ریزش به سر می‌بردند، بازار سرمایه ایران با رشد خوبی مواجه شد. به طوری‌که سال ۹۹ بهترین نوروز بورسی‌ها را در ۶سال رقم زد.
در نوروز ۹۹ شاخص کل رشد ۶درصدی و شاخص هم‌وزن رشد ۱۰درصدی را برای سهامداران کسب کردند. ارزش معاملات در نوروز۹۹ با رشد ۱۵درصدی نسبت به اسفند۹۸ همراه بود. این امر را می‌توان به خاطر ورود زیاد افراد جامعه به بازار سرمایه و استقبال بسیار بالا از این بازار دانست. 

 نوروز ۱۳۹۸
سال ۹۸ از ابتدا برای بورسی‌ها شیرین و دلنشین آغاز شد. در نوروز ۹۸ شاخص هم وزن توانست ۵/۹ درصد و شاخص کل نیز ۳/۷ درصد بازدهی را نصیب سهامداران کند تا شیرینی عید برای بورسی‌ها دوچندان شود. در نوروز ۹۸ میانگین ارزش معاملات کل بازار در طول نوروز در مقایسه با هفته آخر اسفند ۶۰% کاهش را تجربه کرد.

 نوروز ۱۳۹۷
سال ۹۷ که ابتدای آن سرمایه‌گذاران بورسی با چالش خروج امریکا از برجام مواجه بودند انتظار افت بورس را داشتند اما در کمال تعحب با وجود بازدهی منفی بورس در اسفندماه در نوروز ۹۷ نیز شاخص کل و هم وزن هر دو بازدهی مثبت ثبت کردند؛ شاخص کل ۰/۷ درصد و شاخص هم وزن ۰/۳درصد افزایش را ثبت کردند. ارزش معاملات در نوروز ۹۷ بشدت کاهش یافت و نسبت به میانگین ۱ ماه قبل خود بیش از ۸۰ درصد کاهش یافت.

 نوروز ۱۳۹۶
نوروز ۹۶ هم مانند سال ۹۷ و ۹۸ بورسی‌ها عیدی خوبی از بازار گرفتند. در سال ۹۶ نیز شاخص کل ۰/۵ درصد و شاخص هم وزن نیز با رشد خوب ۲/۵ درصدی مواجه شدند. میانگین ارزش معاملات در نوروز این سال نیز بیش از ۸۰ درصد کاهش را نسبت به میانگین ماه قبل خود نشان می‌دهد.

 نوروز ۱۳۹۵
رشد ۱/۶ درصدی شاخص کل و رشد ۱/۸ درصدی شاخص هم‌ورن ارمغان نوروز برای بورسی‌ها بود. ارزش معاملات روزانه در نوروز ۹۵ نیز نزدیک ۵۰ درصد کاهش را ثبت کرد.

 نوروز ۱۳۹۴
بهترین عملکرد بورس در ۵ سال اخیر در نوروز را می‌توان در سال ۹۴ دید. بازدهی ۵/۱ درصدی شاخص کل و ۲/۲ درصدی شاخص هم‌وزن در سال ۹۴ کام سهامداران را شیرین کرد. در سال ۹۴ هم مشابه سایر سال‌ها ارزش معاملات با کاهش ۶۰ درصدی مواجه شد.

 جمع‌بندی:
در هر ۵ سال اخیر، شاهد رشد شاخص کل و شاخص هم‌وزن در نوروز بودیم. این رشدها از ۰/۵ درصد تا ۱۰درصد متغیر بوده است اما در هیچ سال از ۶سال اخیر شاهد اصلاح یا افت شاخص کل و شاخص هم‌وزن نبودیم.
منبع Findow
 

کد خبر 430521

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =