۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
ضرورت هایی که باید اجرایی شود

ضرورت اجرایی برای بازار سرمایه در شرایط فعلی بازگشت اعتماد از دست رفته است که این اعتماد با عملی شدن صحبت های زده شده و قول های داده شده به بازار باز خواهد گشت. اصلی ترین فرصت بازار سرمایه ناشی از تأثیر سایر بخش های اقتصادی است و بزرگترین تهدید آن بی ثباتی در تصمیم گیری های داخل و خارج از بازار است.

به گزارش صدای بورس، جواد عشقی نژاد مدیرعامل  شرکت مدبران اقتصاد  با بیان مطالب مذکور و در پاسخ به این پرسش که ضرورت اجرایی بازار سرمایه در شرایط فعلی چیست، گفت: بازگشت اعتماد به عنوان  موضوع داخلی بازار سرمایه در الویت هست . البته موضوع خارجی بازار سرمایه این نکته است که بازار سرمایه بخش جدایی از اقتصاد کشور نیست و در حوزه اقتصادی موضوع سیاست های پولی بانک مرکزی می تواند در خصوص ورود منابع نقدینگی به بازار سرمایه، رفتار سرمایه گذار را تعیین کند .

عشقی نژاد با بیان اینکه اصلی ترین فرصت بازار سرمایه ناشی از تأثیر سایر بخش های اقتصادی است، عنوان کرد: نرخ تورم بالا که بخشی از آن ناشی از رشد نقدینگی در کشور است، سیاست های پولی کشور، افزایش نرخ سود بانکی و نتیجه حاصل از بخشی از تصمیمات سیاسی با افزایش نرخ بهره آوری ارز می تواند جذابیت ورود پول را به بازار افزایش دهد. این موضوع  به عنوان فرصتی است که بخشی از آن ناشی از مسائل داخلی بازار و بخش دیگر آن ناشی از اتفاقات منفی سایر بخش های اقتصادی کشور است.

مدیرعامل شرکت مدبران اقتصاد  درباره تهدیدهای بورس در سال ۱۴۰۰ گفت: بی ثباتی در تصمیم گیری ها؛ هم در حوزه داخلی بازار و هم در اقتصاد کلان، تهدیدی برای بازار سرمایه است. البته  اقتصاد بخشی است که ضرورت آن نیاز به تمرکز بر قابلیت پیش بینی و پیش بینی پذیری آن برای آینده است.‌ اقتصادی که در آن قابلیت پیش بینی پذیری وجود نداشته باشد و نتوان در آن پیش بینی کرد می تواند در بازار سرمایه و بازارهای موازی نگرانی را برای سرمایه گذار افزایش دهد و باعث فرار پول از آن شود. این اصلی ترین تهدید بازار سرمایه است .

عشقی نژاد درخصوص راهکارهای بازگشت اعتماد به بازار با بیان اینکه بخشی از آن به اجرایی کردن صحبت ها و قول هایی داده اند بازمی گردد، افزود: سهامدار خرد دهه ۱۳۹۰ و ۱۴۰۰ با سهامدار خرد دهه ۷۰ و ۸۰ تفاوت های اصلی دارد و دائما به دنبال کسب اطلاعات و اخبار است، هنگامی که گفته می شود منابع مالی از صندوق توسعه برای حمایت از بازار به آن ورود پیدا می کند ، برنامه ریزی بر این است که دستکاری قیمت یا قیمت های دستوری در حوزه کالاهای تولیدی شرکت های پذیرفته شده در بورس با میلیون ها سهامدار در حال اتمام است؛  مسئولان باید به سمت عملی کردن این صحبت وقول ها بروند.

وی ادامه داد: بورس را بازاری انحصاری برای بخش خاصی از اقشار جامعه یا اقتصاد نباید دید، قطعا بازارسرمایه  فقط بازاری برای تأمین مالی دولت نخواهد بود. بازارسررمایه محلی است برای اقتصاد کالاهای مالی و اصلی ترین کالاهای مالی ما در شرایط فعلی سهام شرکت هایی هستند که در قیمت های فعلی ارزنده هستند . در مجموع باید این ارزندگی از نظر سهامدار درک شود تا بتواند برای آن سرمایه گذاری کند.

ملیکا حمزه‌ئی

کد خبر 430443

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =