رشد مجدد بورس، در سایه تصمیمات جدید

یک کارشناس بازار سرمایه، با بررسی عوامل رشد و ریزش بورس در سال ۹۹، شکل گیری رشد مجدد را در سایه تصمیمات جدید امکان پذیر دانست.

به گزارش صدای بورس، هومن عمیدی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آینده اندیشان ایرانیان در بررسی اوج و فرود بازار سرمایه در سال جاری گفت: سال ۹۹ بورس با تلاطم و نوسان های شدیدی همراه شد؛ به طوری که ابتدای سال و در ادامه روند شکل گرفته از سال ۹۸ با یک رالی قوی کار خود را آغاز کرد و این رشد در مرداد به اوج خود رسید. اما از اواخر مرداد بازار وارد اصلاحی بسیار تند و فرسایشی شد که تا اسفند نیز ادامه یافت.

وی "ورود جریان نقدینگی" را مهمترین عامل رشد بازار سرمایه در ابتدای سال جاری ارزیابی کرد و افزود: از ابتدای سال ، شکل گیری موج ورود عموم مردم به بورس، مساله جدیدی بود که به دلیل افت ارزش پول ملی رُخ داد. آن هم در شرایطی که پیش از  آن سرمایه گذاری هایی روی ملک، خودرو، طلا و ارز اتفاق افتاده بود و در این بازارها نیز قیمت ها به محدوده های اشباع خود رسیده بود و عموم مردم به دنبال محلی جدید برای سرمایه‌های خود بودند.

بازار دو روی خود را به نوسرمایه گذاران نشان داد!

مشاور هلدینگ فدک "فضای سرمایه گذاری بدون تحلیل" را عامل ورود فزاینده نقدینگی به بازار در ۵ ماهه نخست ۹۹ دانست و گفت: این فضا تا مردادماه برای مردم بسیار خوب بود، چون هر سهمی را می خریدند سود می کردند و از این رو سودهای شیرینی را از بازار سرمایه عاید خود کردند.

وی تجربه دیدن "روی بد بورس" با اصلاح تُند و عمیق بازار را برای سهامداران جدید ناخوشایند توصیف کرد و افزود: این مساله نیز تجربه جدیدی برای سرمایه گذاران بود که واکنش های احساسی و هیجانی زیادی را در این مدت از خود به نمایش گذاشتند؛ چراکه این افراد بدون دانش و تنها به نیت کسب سودهای کوتاه مدت به بازار آمده بودند و با شکل دادن فشار فروش، سعی در خروج از این بازار ناشناخته داشتند.

عمیدی با اشاره به بروز عوامل محرّک بیرونی این رفتارها طی مدت خاطرنشان کرد: مواردی همچون ناهماهنگی بر سر عرضه صندوق پالایش، عرضه خُرد سهام عدالت، ارائه شیوه نامه جدید عرضه زنجیره فولاد توسط وزارت صمت و اصرار بر اجرای این شیوه نامه و ایجاد ریسک مداخله در قیمت گذاری، هر یک به نوعی وضعیت ریزشی بازار را تشدید کرد.

شکل گیری عزم جدی برای رشد مجدد بورس

این کارشناس بازار سرمایه،  تحرکات اخیر را زمینه ساز بهبود وضعیت بورس دانست و گفت: با وجود عوامل متعدد اصلاح سنگین بازار، مساله حائز اهمیت این است که عزم جدی برای رشد مجدد بورس شکل گرفته است؛ به طوری که این مهم در برنامه ها و تدابیر رئیس جدید سازمان بورس و تغییرات صورت گرفته در بدنه مدیران این سازمان نیز به خوبی مشخص است.

وی در تشریح این عوامل افزود: تصمیماتی همچون ایجاد دامنه نوسان نامتقارن، تجدید نظر در رفتار بازارگردان ها، تعیین مقررات انضباطی برای برخورد با تخلفات اشخاص حقوقی و حقیقی، الزام صندوق ها به افزایش نصاب سرمایه گذاری در سهام و تغییرات مدیریتی اخیر در سازمان در راستای بهبود شرایط بازار اخذ شده است که امیدواریم با تداوم این تدابیر ،شرایط برای رشد بازار در سال ۱۴۰۰ فراهم شود.

بورس ۱۴۰۰ به کدام سو می رود؟

مشاور هلدینگ فدک با بررسی شرایط پیش روی بازار سرمایه در توصیف مسیر حرکت این بازار در سال آینده گفت: از آنجا که بحث انتخابات در پیش است و از سوی دیگر بحث تعیین تکلیف برجام نیز وجود دارد، همچنین اصلاحی سنگین نیز در بورس اتفاق افتاده است می توان گفت بازار برای رشدی بادوام و متوسط آماده است.

وی بهبود عوامل بنیادی را موثر دانست و خاطرنشان کرد: این مساله زمانی تقویت می شود که در ادامه گزارش های خوب فروش شرکت ها در سال ۹۹ ، انتشار گزارش خوب از فعالیت صنایع در ۱۴۰۰ نیز ادامه یابد. این در حالی است که با کم رنگ شدن بحث تحریم ها شرایط برای تولید و فروش شرکت ها نیز تسهیل شود.

این کارشناس بازار سرمایه یادآور شد: با کاهش ریسک اپیدمی در بُعد جهانی نیز افزایش تقاضای خدمات و به تَبع آن تقاضا برای کامودیتی ها نیز شکل خواهد گرفت و این مساله می تواند فضای اقتصاد جهانی را به سمت رونق سوق دهد که اقتصاد و بازار سرمایه ما نیز از آن متاثر خواهد شد؛ یعنی خواهیم توانست آمار تولید، فروش و صادرات  بهتری داشته باشیم و با تکیه بر عوامل مثبت بنیادی رشدی پایدار را برای بازار سرمایه متصور باشیم.

منبع: سنا

کد خبر 430131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =