به زمان انقضای مثبت ۲ و منفی ۶ رسیده است/ سازمان بورس چرا سکوت کرده است؟

تغییر دامنه نوسان باید لغو شود و در مرحله اول به مثبت و منفی ۳  کاهش یابد تا هیجانات بازار سرمایه کنترل شود و بعد از آن مدتی در مثبت و منفی ۵ و در نهایت با ایجاد زیرساخت‌های مناسب دامنه نوسان به طور کلی برداشته شود.

به گزارش صدای بورس،مجتبی معتمد نیا، کارشناس بازار سرمایه در ارتباط با تاثیر دامنه نوسان مثبت ۶ و منفی ۲ بر بازار سرمایه به صدای بورس اظهار کرد: علی دهقان‌دهنوی بعد از تکیه  بر صندلی مدیریت سازمان بورس و ارواق بهادار تغییر دامنه نوسان به منفی ۲ و مثبت ۶ را  اجرایی کرد. برخلاف ذهنیت عامله دامنه نوسان نامتقارن قرار نبود بازار را مثبت کند، در واقع دلیل این تغییر دامنه نوسان در برهه ای از تاریخ سازمان بورس و اوراق بهادار بود که  هیجان منفی بر بازار سرمایه تاثیر گذاشته بود و سهام بسیاری از شرکت‌ها تا حد زیادی ریزشی بود و روند نزولی شاخص کل ادامه دار شده بود، این تغییر در دامنه نوسان در حقیقت برای به تعویق انداختن ریزش ها بود تا جلوی هیجان منفی را بگیرد و سرعت ریزش را کاهش دهد.

وی افزود:‌ در شرایطی که ریزش‌ها ادامه دار بود، سهامدار خرد سهام خود را می فروخت و چند روز بعد با قیمت پایین تری همان سهام را خریداری می کرد، به طور طبیعی سهامدار رغبت می‌کرد در جریان منفی سهام خود را بفروشد و فردا سهام با قیمت پایین تری بخرد.

بیشتر بخوانیم:
این طرف سال طلا بخریم یا سال ۱۴۰۰؟
پیش‌بینی سود ۲۶۹۱ ریالی فولاد برای سال جدید

معتمدنیا با مثبت ارزیابی کردن تصمیم تغییر دامنه نوسان گفت: تغییر دامنه نوسان برای زمان خاصی بود اما نباید ادامه دار باشد تا پایان این هفته باید لغو شود و دامنه نوسان به مثبت و منفی ۳  کاهش یابد تا هیجانات بازار سرمایه کنترل شود و بعد از آن مدتی در مثبت و منفی ۵ و در نهایت با ایجاد زیرساخت‌های مناسب دامنه نوسان به طور کلی برداشته شود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد:به طور قطع در شرایط نرمال و برای یک بازار به بلوغ رسیده بهترین راه این است که دامنه نوسان وجود نداشته باشد اما در ایران میانگین ورود حضور افراد در بازار سرمایه زیر ۲ سال و به طور طبیعی بازار به بلوغ نرسیده که دامنه نوسان باز باشد در یک بازه زمانی طولانی تر بازارپذیرای برداشته شدن دامنه نوسان خواهد بود.

محبوبه قرمزچشمه

کد خبر 429954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =