آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار (قسمت ۷۸)/ کد سهامداری چیست؟

در آموزش گام به گام بورس اوراق بهادار، گام به گام همراه شما خواهیم بود و به اصلی‌ترین ابهامات ورود به بازار جذاب بورس پاسخ خواهیم داد:

کد سهامداری چیست؟

به گزارش صدای بورس، کد سهامداری یا کد بورسی شناسه ای واحد است که کارگزاری در اختیار هر فرد قرار می دهد و از تعدادی حرف و عدد تشکیل شده است. هر شخص حقیقی یا حقوقی به وسیله این کد شناسایی می شوند.

کد سهامداری اشخاص حقیقی معمولا به صورت سه حرف ابتدایی نام خانوادگی و ۵ عدد در کنار آن تعریف می شود. این کد معمولا در صفحه معاملاتی هر فرد سرمایه گذار دیده می شود. برای دریافت سود نقدی سهام این کد لازم است. در صورت عدم مشاهده کد سهامداری در صفحه معاملاتی می توانید با کارگزاری خود در خصوص دریافت کد سهامداری تماس بگیرید.

آیا می شود بدون کارگزاری در بورس فعالیت کرد؟

پاسخ منفی است. زمانی که می خواهیم «سپرده گذاری» را شروع کنیم باید از طریق یک بانک افتتاح حساب کنیم یعنی به یکی از شعب بانک مراجعه کنیم. اینجا بانک به عنوان یک نهاد واسطه‌ای بین ما و کسانی که به پول نیاز دارند عمل می کند. یعنی بانک واسطه ای است بین کسانی که قصد سپرده گذاری دارند و کسانی که می خواهند از خدمات سپرده گذاری (وام، سود بانکی و..) استفاده کنند. حال برای شروع «سرمایه گذاری» در بورس هم حتما لازم است که به یک کارگزاری که نقش واسطه بین خریداران و فروشندگان را دارد، مراجعه کنیم.

چطور بدون کارگزاری سهام بخریم؟

خرید سهام هایی که زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار ایران ارائه می شوند باید حتما از طریق کارگزاری اتفاق بیفتد. اگر تجربه خرید سهامی را دارید که برای خرید آن نیازی به استفاده از کارگزاری نبوده است و یا شنیده اید که فردی با مراجعه مستقیم به شرکتی، سهام آن را خریداری کرده است. آن شرکت زیر نظر سازمان بورس فعالیت نمی‌کندطبیعتا خرید و فروش آن سهام پشتوانه قانونی ندارد و به همین دلیل ممکن است سرمایه گذاران را بعد از مدتی به درد سر بیاندازد.

کارگزاری های بورس چه خدماتی ارائه می‌دهند؟

کارگزاری ها موظف هستند تا اطلاعات دقیق در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند تا امکان سرمایه‌گذاری  برای افراد حقیقی و حقوقی به وجود بیاید. یعنی افراد و یا نهادها بتوانند با استفاده از خدمات کارگزاری ها، (که همان ارائه اطلاعات لحظه به لحظه و تغییرات بازار بورس است) سهام شرکت های مختلف را خرید و فروش کنند.

در حال حاضر همه کارگزاری ها سیستم معامله آنلاین دارند یعنی برای خرید و فروش سهام نیازی به مراجعه حضوری به کارگزاری نیست و فقط با استفاده از سایت و یا اپلیکیشن های معاملاتی می شود به صورت آنلاین خرید و فروش کرد.

منبع: سیگنال

کد خبر 429918

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =