راهنمای روش ثبت نام در بورس | توضیح مراحل ثبت نام در بورس

روش ثبت نام در بورس و معامله در بازار بورس، نیازمند مهارت و تخصص دارد و بدون اطلاعات و دانش کافی و در این باره نبایستی سرمایه‌ی اصلی خودتان را وارد بازار بورس و اوراق بهادار کنید چرا که ریسک و خطر از دست دادن قسمت بزرگ و عظیمی از سرمایه‌ خود را در پی خواهد داشت

سازمان بورس، یکی از فعال‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری موجود است که سرمایه گذاری در آن به همراه توانایی کافی می‌تواند بازده زیادی برایتان داشته باشد؛ ولی در حال حاضر روش ثبت نام در بورس اوراق بهادار و طریقه معامله در آن مثل گذشته دیگر نیازی به حضور فیزیکی در سازمان بورس نیست و شما بایستی در اختیار داشتن لپ تاب و اینترنت یا گوشی تلفن قادر هستید به‌ آسانی سهام موردنظرتان را خرید و فروش نمایید.

طریقه ثبت نام در بورس اوراق بهادار چگونه می باشد ؟

ما در این مطلب تلاش می‌کنیم برای ثبت نام در سازمان بورس کشور و شروع معاملاتتان، شما را پله به پله راهنمایی کنیم، اما پیش از هر چیزی، مراحلی که بایستی به‌شکل کلی طی بشود عبارت‌اند از:

  1. نام نویسی در سجام
  2. دریافت کد بورسی
  3.  نام نویسی در کارگزاری و دریافت نمودن  اطلاعات حساب
  4. آغاز معاملات

جهت سرمایه گذاری در بورس، چه به‌شکل یک فرد حقیقی و چه به‌شکل حقوقی، نخست نیاز به یک کارگزاری رسمی و مورد اطمینان سازمان بورس و اوراق بهادار هستید تا “کد بورسی” خودتان را از کارگزاری دریافت کنید. این کد برای هر فرد اختصاصی است و دراصل شناسه‌ی شخص در بازار بورس است که از حروف و اعدد تشکیل گشته است. کد معاملاتی یکی از الزامات ورود به بازار سرمایه و خرید و فروش در بورس است.

چه افراد حقیقی و چه افراد حقوقی در سامانه جامع اطلاعاتی‌بورس به کمک آن شناسایی می‌شوند. روش ثبت نام در بورس و دریافت کد معاملاتی در بیشتر کارگزاری‌ها در شهرهای گوناگون، به‌شکل غیر حضوری یا حضوری از راه شعب کارگزاری انجام می‌پذیرد.

شرایط ثبت نام در بورس و مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی چیست ؟

  1. اصل و کپی شناسنامه (صفحات اول و بخش توضیحات)
  2. اصل و کپی کارت ملی
  3. کامل نمودن فرم احراز هویت اشخاص حقیقی
  4. کامل نمودن فرم درخواست کد مشتریان حقیقی در بورس کالا
  5. شماره حساب بانکی و شماره شبا

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اشخاص حقوقی کدامند ؟

  1. کپی آگهی رسمی تاسیس شرکت
  2. کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی تغییرات
  3. کپی اساسنامه شرکت
  4. کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیات مدیره و مدیرعامل به‌شکل کامل
  5. کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی در باره اعضای هیات مدیره شرکت و دارندگان امضای مجاز
  6. کپی صورت‌های مالی که پیش‌تر به تایید حسابرس‌قانونی رسیده باشد
  7. تکمیل نمودن فرم احراز هویت افراد حقوقی
  8. تکمیل نمودن فرم درخواست کد مشتریان حقوقی

روش ثبت نام در بورس این طور است که بعد از آن‌که از روش کارگزاری جهت دریافت کد بورسی اقدام کردید، کارگزاری‌ها مدارک و همچنین فرم‌های مربوطه را جهت صدور کد معاملاتی به سازمان بورس تحویل می‌دهند و کد بورسیتان اغلب پس از سه روز کاری صادر می‌گردد که با آن می‌شود خرید و فروش سهام را انجام نمایید.

بعد از ثبت نام نمودن در کارگزاری‌ها و همچنین دریافت کد معاملاتی، اکنون بایستی در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) نام نویسی کنید، اطلاعات خودتان را ثبت نمایید و کد رهگیری 10 رقمی را دریافت کنید. این سامانه در اصل مرجع اصلی اطلاعات و داده‌ها افراد در بازار بورس است. سجام متعلق به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است، و زیر نظر سازمان بورس جهت تشکیل سامانه‌ای فراگیر و یکپارچه و ارائه خدمات خوب‌تر و سریع‌تر برای معامله‌گران ایجاد شده است.

مراحل ثبت نام بورس برای ثبت نام در سامانه سجام (اشخاص حقیقی)

مراحل ثبت نام بورس

ابتدا باید به آدرس سایت رسمی مراجعه نمایید. سپس بر روی گزینه‌ی ثبت نام در سامانه سجام کلیک نمایید. در مرحله بعد، شماره تلفن همراه خودتان را وارد نمایید و سپس پیامکی مبنی بر کد تائید جهت ورود به سامانه سجام برایتان فرستاده می‌گردد. کد تائید را در قسمت مشخص شده وارد نمایید، مشتری حقیقی با تابعیت ایرانی را کلیک کرده و شماره‌ی کد ملی را به همراه کد امنیتی مشخص شده وارد کنید.

ثبت نام در بورس

اطلاعات ثبت شده در سامانه سجام، می‌تواند متعلق به خود شما به‌عنوان “اصیل” باشد و یا این‌که احتمال دارد شما به‌عنوان نماینده‌ی قانونی فرد دیگری اقدام به ثبت این اطلاعات در سامانه بکنید.

نماینده‌ی قانونی احتمال دارد “ولی قهری“، “قیم“، “وکیل” و یا “وصی” باشد که در هرشکل از این انواع نیاز به بارگذاری فایل نمایندگی هست. از یاد نبرید که نماینده‌ی قانونی بایستی خودش در سامانه سجام ثبت نام نماید. در مرحله‌ی بعدی روش ثبت نام در بورس بایستی مبلغ 10 هزار تومان جهت کارمزد ایجاد کد معاملاتی و تخصیص اتوماتیک دارایی واریز نمایید.

مراحل پایانی ثبت نام در بورس

در فرم بعدی بایستی اطلاعات هویتی خودتان را برابر بر کارت ملی و شناسنامه وارد کنید. فرم اطلاعات ارتباطی هم بایستی منطبق با کد پستی درج شده در کارت ملی‌ باشد. سپس در فرم بعدی کد معاملاتی (کد سهامداری) خودتان را وارد نمایید. در صفحه‌ی بعدی، در فرم مشخص شده به اطلاعات شغلی، مواردی نظیر عنوان شغلی، تاریخ اشتغال، نام شرکت، سمتتان و نشانی و کد پستی محل کار خود را باید پرکنید. در فرم اطلاعات مالی هم بایستی وضعیت فعلی خودتان را به شکل صحیح وارد نمایید.

بعد از این نوبت به اطلاعات حساب‌ بانکی می‌رسد که این حساب بایستی مختص به خودتان باشد. بعدها هم می‌توانید از راه همین سامانه سجام حساب‌های بانکی جایگزین را هم معرفی کنید. در انتهای روش ثبت نام در بورس نیز در فرم تعهدات، بایستی درستی اطلاعات پیشین را تائید نمایید و در صورت اشتباه هر یک از موارد را تصحیح کنید.

بعد از پایان نام نویسی در بورس، استعلام اطلاعات ثبت شده توسط شخص از مراجع ذی‌صلاح گرفته می‌شود و بعد از آن کد پیگیری 10 رقمی برای شماره‌ی همراهی که وارد شده در سامانه ارسال می‌گردد. سپس بایستی برای احراز هویت حضوری خود به نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان دولت رجوع کرده و با ارائه‌ی کارت ملی و همچنین کد پیگیری 10 رقمی مراحل نهایی را به انتها ببرید یا این‌که از راه اپلیکیشن‌های سیگنال، آپ و ... به سادگی احراز هویت آنلاین خودتان را انجام بدهید.

توجه: در سامانه سجام با رجوع کردن به بخش مشاهده وضعیت و واردنمودن شماره موبایل و شماره ملی‌ می‌توانید وضیعت خودتان را در مراحل  نام نویسی در بورس مشاهده نمایید.

بعد از طی مراحل روش ثبت نام در بورس ، اکنون می‌توانید معاملات خودتان را در بازار بورس آغاز کنید.

ثبت نام در کارگزاری

معامله در بورس اوراق بهادار و ثبت درخواست خرید یا فروش سهام از طریق کارگزاری‌ها به چند روش انجام می‌شود:

  • رجوع کردن حضوری به کارگزاری و درخواست نمودن خریداری یا فروش سهام
  • درخواست تلفنی به کارگزاری جهت خریداری یا فروش سهم
  • درخواست اینترنتی به کارگزاری جهت خریداری یا فروش سهم
  • خریداری یا فروش مستقیم سهام توسط خود فرد، از راه سامانه معاملاتی آنلاین

درروش نخست می‌توانید به‌طور حضوری به یکی از شعب کارگزاری خودتان مراجعه نمایید و سفارشتان را با پر نمودن “فرم سفارش خرید یا فروش” نام‌نویسی کنید. در صورتی هم که تمایل به معامله ندارید می توانید از فرصت سبد گردانی نیز استفاده نمایید که در مقاله " سبدگردانی چیست؟ " به طور مفصل درباره آن گفته ایم 

ورود به بازار بورس

اما مراجعه‌ی حضوری فقط روش ثبت سفارش شما نخواهد بود. در روش ثبت نام در بورس و شرکت کارگزاری در حالتی که دارای حداقل مدرک تحصیلی دیپلم باشید، سیستم معاملات برخط را در اختیارتان قرار می‌دهند. در الگو مستقیم، برای فرد توانایی خرید و فروش لحظه‌ای و آنی سهامو سرخطی زدن وجود دارد و به ‌محض وارد نمودن سفارش برای خرید یا فروش، درخواستتان بدون نیاز به کارگزاری در سیستم ثبت می‌گردد.

خلاصه

به خاطر داشته باشید که روش ثبت نام در بورس و معامله در بازار بورس، نیازمند مهارت و تخصص دارد و بدون اطلاعات و دانش کافی و در این باره نبایستی سرمایه‌ی اصلی خودتان را وارد بازار بورس و اوراق بهادار کنید چرا که ریسک و خطر از دست دادن قسمت بزرگ و عظیمی از سرمایه‌ خود را در پی خواهد داشت. در حین به انجام رساندن معاملات خود، عجله ننمایید و از روی احساسات و عواطف تصمیم نگیرید. کسب کردن درآمد از بازار بورس، نیازمند شناخت تجربه، تخصص و مهارت بالایی است که پیش از هر چیزی بایستی برای یادگیری آن مهارت و تخصص‌ها اقدام نمایید.

کد خبر 429771

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =