سبدگردانی چیست؟ | بررسی معایب و فراید سبدگردانی در بورس

سبدگردانی چیست؟ سپردن سبد معاملات خود به دست کسی که این کاره است. در مورد بورس دانش و تخصص کافی ندارید؟ یا وقتتان به شما مجال فعالیت در بورس را نمی‌دهد و از طرفی علاقه مندید که بخشی از سرمایه خود را در بورس به کار بگیرید؟ انتخاب سبدگردان متخصص و حرفه‌ای به شما توصیه می‌شود.

سبدگردانی چیست؟ سبدگردانی در بورس چیست؟ یک راهکار برای آن‌هایی که یا وقت معاملات و رصد بورس را ندارند و یا اینکه خیلی از بازار سر در نمی‌آورند و علاقه‌ای هم به یادگیری‌اش ندارند اما خب نمی‌توانند از وسوسه سرمایه گذاری در بورس بگذرند و ترجیح می‌دهند که کار را به کاردانش بسپارند. درواقع سرمایه از آن‌ها و سرمایه گذاری از سبدگردان ها.

سرمایه گذار پول را تأمین کرده و سبدگردان از دانشش بهره می‌گیرد و در این بین کارمزد خود را دریافت می‌کند. بسیاری از افراد مبتدی با اینکه سال‌هاست که در بازار فعالیت می‌کنند از معامله در بورس تنها خرید سهام را بلدند. درصورتی که یک سرمایه گذار موفق کسی است که به موقع بخرد و به موقع هم بفروشد بتوانید به کمک ابزار های مختلف مانند نرم افزار تحلیل تکنیکال و سایر موارد پرتفوی خود را مدیریت کند. این کاری است که سبدگردان ها آن را به خوبی بلدند.

سبدگردانی چیست؟

سبدگردانی چیست؟ مدیریت پرتفوی نام دیگر سبدگردانی است. عملیات سبدگردانی توسط کارگزاری‌ها و یا توسط شرکت‌های دارای مجوز از سازمان بورس انجام می‌گیرد. معمولاً شرکت‌های سبدگردانی مسئولیت کامل معامله و خرید و فروش سهام را به عهده گرفته و در این بین از تجربه و دانش افراد خبره کمک می‌گیرند.

در نظر داشته باشید که سبدگردانی با صندوق‌های سرمایه گذاری که کارگزاری‌ها به مشتریان ارائه می‌دهند متفاوت است. در صندوق‌های سرمایه گذاری، سرمایه افراد مجموعاً مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در سبدگردانی فقط پرتفوی شخصی شما توسط سبدگردان اداره می‌شود. پس در مقاله سبدگردانی چیست باید بدانید که پرتفوی شما به صورت انفرادی تحلیل و اداره می‌شود.

مزایای سبد گردانی

سبدگردانی چیست؟ سبدگردان کیست؟ سبدگردان شخص حقوقی بوده و شما با شخص حقیقی و مشخصی طرف نیستید. جهت شروع کار قراردادی بین سرمایه گذار و شرکت سبدگردانی منعقد می‌شود. این قرارداد را به خوبی مطالعه کنید و یا اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید حتماً با یک فرد با تجربه جهت بستن قرارداد اقدام کنید. میزان سود و کارمزدی که به سبدگردان تعلق می‌گیرد، مدت زمان معامله، تعهدات هر یک از طرفین و ... در این قرارداد مشخص شده است.

توصیه می‌کنیم که پیش از سپردن سرمایه خود به شرکت‌های سبدگردانی دیدتان نسبت به بازار سرمایه‌ای چون بورس را اصلاح کنید.

شاید افرادی را ببینید که در کوتاه مدت سود خوبی نصیبشان شده باشد اما همیشه این اتفاق نمی‌افتد وکسی در بورس خیالش راحت‌تر است که دیدی بلند مدت دارد. فرقی نمی‌کند خودتان سرمایه گذاری کنید یا به دست کس دیگری دهید به هر حال باید دیدتان بلند مدت باشد و به بازدهی بورس اعتقاد داشته باشید در همین راستا می توانید مقاله " بازده بورس چقدر است؟ " را نیز مطالعه نمایید.

از آنجایی که دارید سرمایه خود را به سبدگردان می‌سپارید باید در مورد پیشینه شرکت مورد نظر خود تحقیق کنید. بلکه این پیشینه را تا پنج سال پیش عقب برده و ببینید چه بازدهی داشته است. شرکت‌های حرفه‌ای ضمانتی بابت کسب سود نمی‌دهند. این مسئله به شرایط بازار ربط دارد. کمک گرفتن از سبد گردان به این معنا نیست که صددر صد سود می‌کنید بلکه احتمال خطای خود که ناشی از عدم داشتن دانش و تجربه است را کاهش می‌دهید.

مزایای سبدگردانی، معایب سبدگردانی

  • در سبدگردانی اتفاق خوبی که می افتد این است، زمانی سبدگردان از شما کارمزد دریافت می‌کند که بتواند بیش از سود بانکی برایتان کسب سود کند و اگر میزان سود کمتر از درصد سودهای بانکی باشد چیزی عایدش نمی‌شود. بنابراین مطمئن باشید که سبدگردان بیشتر از شما مشتاق کسب سودهای بالاست بلکه خودش نیز از این سود منتفع خواهد شد. یعنی درآمد خود سبدگردان به سودهای شما وابسته ست و سود مرکب در بورس بیشتر به نفع هر دوی شما خواهد بود.
  • در سبدگردانی شما به عنوان سرمایه گذار و دارنده پرتفوی حق دارید برای سبدگردان محدودیت‌های سرمایه گذاری بگذارید برای مثال می‌توانید مشخص کنید که علاقه‌ای به سرمایه گذاری در بانک‌ها، فولاد یا خودرو را ندارید. این حق انتخاب برای شما محفوظ است. البته اگر زمانی نظرتان تغییر کرد می‌توانید آن را با سبدگردان خود مطرح کنید. سبدگردانی یک فعالیت منعطف است و پذیرای تغییرات استراتژی شما می‌باشد.

مزایای سبد گردانی، معایب سبدگردانی

  • سودهای حاصل از فعالیت سبدگردانی معاف از مالیات است این کار به دلیل تشویق مردم به سرمایه گذاری در بازار بورس است.
  • قرار نیست سرمایه خود را به سبدگردان واگذار کنید و خبر نداشته باشید که چه اتفاقاتی برای سرمایه شما در حال افتادن است. با استفاده از یک نرم افزاری که توسط شرکت معرفی می‌شود شما به سبد خود دسترسی داشته و می‌توانید فرآیند معاملات خود را بررسی کنید.
  • سبدگردانی چیست؟ فعالیتی امن برای حفظ و افزایش سرمایه شما. هر شخصی با هر میزان از سرمایه، برای سرمایه خود اهمیت قائل است و آن را با هزار امید و آرزو به دست سبدگردان می‌سپارد. بنابراین حق دارد که چهار گوشه دلش از این سرمایه سپاری مطمئن باشد. به همین خاطر برای هر سبد یا پرتفوی یک امین سبد درنظر گرفته شده که اگر زمانی سبدگردان در خارج از چهارچوب قرارداد معامله‌ای انجام داد، مراتب را به سازمان بورس گزارش داده و از این تخلف جلوگیری کند.
  • توجه داشته باشید که در فرآیند سبد گردانی معمولاً حداقلی برای سرمایه اولیه تعیین می‌شود. یعنی اگر سرمایه شما از یک مبلغی کمتر است نمی‌توانید از خدمات سبدگردانی استفاده کنید و خب یکی از معایب این شیوه هم همین است. معمولاً سرمایه‌های مورد قبول سرمایه‌های 100 میلیونی یا یک میلیاردی است. یعنی شما با سرمایه‌های کمتر امکان استفاده از این خدمات را ندارید. اگر سرمایه کمتری دارید یادگیری معامله و تحلیل به نفعتان خواهد بود.

    سبدگردانی در بازار سرمایه و بورس

  • یکی دیگر از معایب انتخاب سبدگردان نامناسب است. وای به روزی که در انتخابتان دقت نکرده باشید در واقع باید فاتحه سرمایه خود را بخوانید. به همین دلیل است که می گوییم خوب تحقیق کنید تا با دستان خودتان سرمایه‌تان را بیچاره و بی ارزش نکنید.
  • معمولاً مدت قراردادهای سبدگردانی محدود است و خیلی طولانی مدت نمی‌توانید سرمایه خود را با خیال راحت به دست سبدگردان ها بسپارید.

با کسب اطلاع از تمام این فرآیندها می‌توانید برای سرمایه خود تصمیم گیری کنید. آن را به دست سبد گردان بسپارید یا خودتان ادامه راه را بروید و تمام مسئولیت آن را به عهده بگیرید.

حداقل سرمایه برای سبدگردانی

شاید یکی از مهم‌ترین نکات که ذکر آن ضروری است، این است که شما با هر مبلغی می‌توانید در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید و معمولاً سبدگردان‌ها با توجه به تجربه خود، به شما می‌گویند که چند درصد از سرمایه خود را وارد این بازار کنید.

با توجه به فراز و نشینی که در بازار بورس وجود دارد، معمولاً توصیه افراد این است که سعی کنید حدود 20 درصد از سرمایه کل خود را وارد این بازار کنید و نقدینگی خود را برای سرمایه‌گذاری تقسیم کنید.

منظور از تقسیم سرمایه‌گذاری این است که، فردی که سرمایه شما را در دست دارد، سعی کند تا علاوه بر پرتفوی یا سبد بورسی، برای شما سبد غیر بورسی نیز بچیند. این بدان معنی است که، به‌طور مثال سعی کند بخشی از دارایی شما را به خرید سهام شرکت‌ها، بخشی را برای خرید طلا و مابقی را نقد نگه دارد تا در صورت لزوم، تزریق نقدینگی به بازار صورت گیرد.

پس نتیجه‌ می‌گیریم که حداقل سرمایه برای سبدگردانی، در حدود 10 تا 20 درصد از سرمایه اصلی شما است و اگر شخصی تحت عنوان سبدگردان، عددی بیش از این را پیشنهاد داد، آگاه باشید که موجب افزایش ریسک‌پذیری شما خواهد شد و ممکن است ضرر زیادی شما را در این زمینه تهدید کند.

شرایط شرکت‌ ها برای سبدگردانی

بخش مهم دیگری که در بحث سبدگردانی باید با آن بیشتر آشنا شوید، این است که با شرایط کلی سازمان‌ها و شرکت‌های سبدگردانی بیشتر آشنا شوید. در ابتدا بهتر است بگوییم که معمولاً اکثر کارگزاری‌ها افرادی را استخدام می‌کنند که تحت عنوان سبدگردان، به شما راهنمایی می‌دهند. پس اگر به دنبال سبدگردان هستید باید با این مراکز تماس حاصل کنید.

شرایط شرکت‌ ها برای سبدگردانی

  • همچنین شرایط کلی سبدگردانی بین کارگزاران تقریباً یکی است و در جزئیات با هم تفاوت دارند. شرایط کلی بدین صورت است که معمولاً قرارداد میان سبدگردان و افراد یک ساله بسته خواهد شد و قبل از پایان قرار نیز امکان فسق قرارداد وجود خواهد داشت.
  • علاوه بر این، معمولاً سبدگردان‌ها در حدود 20 درصد در سود با سرمایه‌گذار شریک هستند. البته شرطی نیز در این زمینه وجود دارد و آن، این است که سبدگردان باید موظف شود که بیش از بانک به افراد سود خواهد داد و اگر کمتر از این مبلغ سوددهی صورت گیرد، سبدگردان نقشی در آن نخواهد داشت. همانطور که می‌دانید، بیشتر افراد سعی می‌کنند تا سود خوبی را برای سرمایه‌گذاران کسب کنند، زیرا سود آن‌ها نیز در گرو سود بالای 20 درصد پرتفوی دارد.
  • همچنین، قراردادی که بین سرمایه‌گذار و سبدگردان بسته خواهد شد، بر طبق قرارداد سازمان بورس طراحی گشته است و اعتبار زیادی دارد و قابل پیگیری است.
  • شرط دیگری که معمولاً در برخی از قراردادهای سبدگردانی وجود دارد، این است که معمولاً سبدگردان‌ تنها در سود سهیم هستند و اگر سرمایه‌گذار ضرر کند، در آن نقشی ندارند.

مفاد قرارداد سبدگردانی

پس از آن که با شرایط سبدگردانی کارگزاران آشنا شدید، باید با مفاد قرارداد بین سرمایه‌گذار و سبدگردان بیشتر آشنا شوید تا در صورت بستن قراداد، با مشکل روبرو نشوید.

آورده سرمایه‌ گذار

همان‌طور که از اسم این مفاد از قرارداد مشخص است، به میزان نقدینگی که برای سبدگردانی انتخاب می‌شود، آورده سرمایه‌گذار گفته می‌شود. توجه کنید که امکان تزریق نقدینگی بیشتر در طول قرارداد یک ساله وجود دارد و حتماً نیاز نیست تا صبر کنیم که قرارداد تمام شود. توجه شود که آورده جدید در قرارداد به عنوان بند اضافی قید شود. مطالعه مقاله "آورده نقدی سهامداران" را پیشنهاد می کنیم.

کارمزد سبدگردانی

بخش قابل توجه دیگری که در قرارداد سبدگردانی وجود دارد، کارمزد سبدگردانی است. توجه کنید که کارمزد یا حق الزحمه سبدگردان، بر اساس بازدهی سپرده کوتاه مدت بانک در نظر گرفته می‌شود. یعنی اگر در طول یک سال، بازدهی حداقل 18 درصد کسب نشود، خبری از کارمزد نیست. برای آشنایی بیشتر با کارگزاری های فعال مطالعه مقاله "بهترین کارگزاری بورس از نظر کاربران" را توصیه می کنیم.

نکته دیگر، این است که اگر آورده سرمایه‌گذار عدد بزرگی باشد و حجم آن میلیاردی باشد، به همان میزان کارمزد سبدگردانی نیز کاهش قابل محسوسی خواهد یافت و به کمتر از 20 درصد در سال خواهد رسید.

محدودیت معاملاتی

همچنین مفادی تحت عنوان محدودیت معاملاتی در قرارداد وجود دارد که بر طبق آن، سرمایه‌گذار می‌تواند محدودیت‌هایی را برای سبدگردان لحاظ کند. به‌طور مثال می‌تواند لحاظ کند که در برخی صنایع مانند بانک و سیمان وارد نشود و در سایر صنایع سرمایه‌گذاری صورت گیرد. البته اگر این محدودیت‌ها زیاد شود، بر همان میزان نیز نباید انتظار کسب سود بسیار بالا از سبدگردان بورس را داشته باشیم.

گزارشات سبدگردانی

همچنین در کارگزاری، پلتفرمی وجود دارد که بر طبق آن، سبدگردان موظف است تا گزارش‌هایی تحت عنوان میزان سود و زیان کسب شده تا یک تاریخ معین شده را در سایت بار گزاری کند. بر طبق این گزارش‌های، سرمایه‌گذار نیز هر لحظه از سود و زیان خود باخبر است.

امین سبدگردانی

بر طبق قرارداد ثبت شده در سازمان بورس، فردی نیز تحت عنوان امین سبدگردانی به پلتفرم کارگزاری متصل است. این فرد، وظیفه دارد تا تمامی فعالیت‌های سبدگردان‌ها را با قرارداد منطبق کند و اگر فعالیتی خارج از قرارداد صورت گیرد، امین سبد وظیفه دارد تا گزارش تخلف به سازمان بورس ارسال کند تا با متخلف ( سبدگردان ) برخورد شود.

شرکت‌ های سبدگردان برتر سال 1400

در این قسمت، سعی شده است تا بهترین شرکت‌های سبدگردان در سال 1400 را برای شما همراه با شماره تلفن بیاوریم تا در صورت صلاح‌دید برای سبدگردانی سرمایه خود، با آن‌ها تماس حاصل کنید.

شرکت‌ های سبدگردان برتر

آیا امکان اعتماد به افراد بدون مجوز در سبدگردانی ممکن است؟

همواره سعی کنید تا این کار را انجام ندهید، زیرا این افراد تجربه لازم در این زمینه را ندارند و معمولاً با صحبت کردن در ارتباط با سودهای چند صد درصدی، قصد فریب شما را دارند. در آخر نیز ممکن است سود سهام مناسبی را کسب نکنید یا در بدبینانه‌ترین حالت، زیان زیادی را نیز متحمل شوید. در اینصورت دست شما به هیچ جا بند نیست و کاری از دستتان برنمی‌آید.

توجه کنید که اگر قرارداد سبدگردانی میان سرمایه‌گذار و سبدگردان زیر نظر سازمان بورس بسته نشود، عواقب آن به عهده خودتان است و هرگز نمی‌توانید در این زمینه شکایتی را مطرح کنید. پس به همین دلایل، بهتر است تا به افرادی که در این زمینه مجوز ندارند اعتماد نکنید.

و در آخر...

برای افراد تازه کار که قصد سرمایه‌گذاری در بورس تهران را دارند، داشتن سبدگردان ضروری است. سبدگردان فردی است که با سرمایه شما در بورس سهام می‌خرد و برای شما کسب سود می‌کند. شما با هر مبلغی می‌توانید در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید و معمولاً سبد گردان‌ها با توجه به تجربه خود، به شما می‌گویند که چند درصد از سرمایه خود را وارد این بازار کنید.

کد خبر 428301

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =