دلایل لغو مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت/ چگونگی پرداخت سود سهام عدالت

با توجه به نرسیدن مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به حداقل نصاب لازم جهت رسمیت جلسه که بیش از نیمی از سهامداران است، با تصمیم شورای عالی بورس مجامع این شرکتها لغو شد.

به گزارش صدای بورس، اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت در گفت و گو با صدای بورس گفت: در طرح  سهام عدالت بعد از ابلاغیه آزاد سازی مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه، مقرر شد که در بازه زمانی  مشخصی افراد نسبت به انتخاب روش مستقیم که مدیریت و مالکیت مستقیم سهام سبد سهام عدالتشان را برعهده دارند، شخصا اقدام کنند و یا در روش غیر مستقیم سهامدار شرکت‌های سرمایه گذاری هر استان شوند. کسانی که روش مستقیم را انتخاب کردند دیگر به عنوان سهامدار عدالت شناخته نمی‌شوند و این افراد سهامدار ۳۶ شرکت بورسی را دارند و اگر قصد شرکت در مجامع، فروش سهام و دریافت سود خود را داشته باشند باید به همان شرکت‌ها مراجعه کنند و با شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ارتباط سیستمی ندارند.

 وی درمورد برگزاری مجمع سهام عدالت در ۲۰ اسفند نیز گفت: مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به دلیل مغایرت‌های انجام شده در آگهی های انتشار یافته و نبود زیر ساخت‌های برگزاری، برگزار نمی‌شود و بنابراین تاریخ بعدی برگزاری این مجمع با توجه به آماده سازی زیرساخت‌های مدنظر به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی اعلام می‌شود.

حیدری افزود: با توجه به جلسه ویژه کمیسیون اقتصادی که با حضور وزیر اقتصاد تشکیل شد، مقرر شد تا مغایرت‌های قانونی ابلاغ شود و دخالت‌های دولت در امر برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری منتفی شود. همچنین باید توجه کرد که برگزاری مجامع بدون توجه به قانون تجارت و رعایت قوانین که به ضایع شدن حق سهامداران می‌انجامد باطل است.

حیدری همچنین درباره تعلق وام سهام عدالت به سهامداران مستقیم گفت: طبق تصمیمات در یک هفته اخیر به تمامی سهامداران عدالت مستقیم و غیر مستقیم وام سهام عدالت از طریق سامانه اعلام شده، تعلق می گیرد.

چگونگی پرداخت سود سهام عدالت
وی بیان کرد: سود سهام عدالت در روش مستقیم حاصل سود عملکرد هر شرکت سرمایه‌پذیری است که در پرتفوی سهامداران مستقیم است. در روش غیر مستقیم هم همان سود شرکت‌های سرمایه پذیر به صورت تجمیعی در استان محل سکونت افراد محاسبه می‌شود و به علاوه سود حاصل از عملکرد شرکت‌ها پرداخت میشود.

حیدری همچنین در واکنش به روند دولتی شدن سهام عدالت گفت: طبق بند چهار و هشت فرمان ۸ ماده‌ای مقام معظم رهبری شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در قالب قانون تجارت باید فعالیت کنند و اجرای سهام عدالت نباید به تداوم فعالیت دولت در امور شرکت‌ها شود و هر گونه اقدامی که دولت در آن حضور داشته باشد محکوم به بطلان است.

 وی در پایان به بیان دو نکته در بحث سهام عدالت پرداخت و گفت: اضطرار جامعه در تقسیم سود سهام عدالت است اما در دستگاه‌های اجرایی این مهم را رها کردند و برگزاری مجامع که اضطرار قانونی ندارد را در دستور کار خود قرار می‌دهند. سود سهام عدالت روش مستقیم و غیر مستقیم در یک هفته با استفاده از اختیارات تسهیلی به شورای عالی بورس با تکلیف شرکت سرمایه‌پذیر به پرداخت سود سهام عدالت به شرکت‌های سرمایه پذیر استانی امکان پذیر خواهد بود. همچنین باید دست‌اندرکاران سهام عدالت به رعایت قوانین توجه کنند و در چارچوب قوانین عمل کنند.

در جلسه شب گذشته شورای عالی بورس و اوراق بهادار گزارشی از برگزاری مجامع عمومی شرکت های سرمایه گذاری استانی در ۱۵ استان کشور که با استفاده از زیرساخت برگزاری مجمع الکترونیکی شرکت سپرده گذاری مرکزی برگزار شده بود ارائه شد.

بر این اساس به موجب این گزارش با وجود این که به طور متوسط بیش از ۵۰ درصد از سهامداران در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت نام کرده بودند، ولی در جریان برگزاری مجامع آنها حداقل نصاب لازم جهت رسمیت جلسه که بیش از نیمی از سهامداران است در هیچ یک از استانهای یادشده حاصل نشده و مقرر شده که مجمع آنها برای نوبت دوم دعوت شوند.

راحیل فراهانی

کد خبر 429605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =